Gå til innhold

noen som har geiter???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kanskje få...

Men hvor stor plass trenger de, stort hus trenger de??

Må jeg gjerde de inn el kan jeg bare ha de i bånd..??

Har hund fra før så kunne tatt med de på tur avogtil kanskje?? hmmmm....

Skrevet

Kan du noe som helst om geiter, eller har du bare lyst på et uvanlig kjæledyr?

Du vet vel at de spiser på det meste? Og at de er ekstremt flinke klatrere? De kan sikkert gå i bånd, men å la de ha mer frihet som i en inngjerding, er bedre. De krever en del plass, og trenger hus hvor det er litt varmt. Alle dyr trenger hus.

En geit er ikke som en hund, eller en katt.

Skrevet

i know.. lurte på hvor mye plass de må ha... skal ha to stk isåfall siden de er flokkdyr... Tenkte kanskje å ha de i bånd, når jeg er hjemme kan de gå fritt for jeg skal lage en hundegård etterhvert de kan låne avogtil, har ulent terreng så de kan klatre osv... Men vil ikke anskaffe meg sånne dyr om plassen i utgangspunktet er for liten.... De skal jo trives også da....

Skrevet

Hvis du bare skal ha 2 geiter så kommer de til å stikke av hvis de går løst. De fleste liker ikke å gå i band sånn 2 og 2.

De må ha minst 3-4 m2 og bo/sove/spise på. Men du må jo rense hos dem ofte. De driter jo enormt. Hvis du ikke skal ha strekkmetall under.

Og som allerede nevnt så spiser de på alt og du må enten veldig høyt gjerde eller tak over. De må være inne om nettene og ha det tørt og varmt.

Bukken kan også stange, og du bør ikke vende rumpa til han hehe.

Skrevet

men om jeg har gjerdet de inn, og den ene er bundet fast så kommer ikke den andre til å stikke av da?? Så engang da jeg gikk tur at noen hadde gjort det sånn.... El den ene var bundet fast og det var ikke noe gjerde rundt, men det så ut som om den andre hele tiden holdt seg i nærheten....

Må få typen med på dette også så får se om det bare blir til en drøm.. hmmm.. Men jeg må vite allt om allt når jeg skal presentere det for han iallefall.. :-)))

Hi

Skrevet

Her klarer geitene på mirakuløst vis å presse seg gjennom hullene i sauenettingen,så skal du ha netting bør du velge finmasket. De er rene utbryterkongene - har til og med fått hull i og kommet seg gjennom en sponvegg. Nå står de i en hesteboks på 3x3m - 4stk. Og så blir de sluppet ut med hestene hver morgen. Er dverggeiter vi har da. Husk at de fleste geiter HATER regn,noen er veldig kresne på høy mens andre gjerne ikke spiser gress. En bukk anbefaler jeg deg ikke mtp ekstrem lukt i brunsten + at de kan bli stein hakka sprø i brunsten.

Skrevet

Antagelig så stikker ikke den andre av da nei. Men det er vel bedre å ha dem inngjerdet sammen!?

Vi hadde 2 geiter (bf som jeg har flyttet fra har dem enda), som nå har fått en geitebukk, de er gode foreldre og bukken var hissig om vi prøvde å nærme oss når geitebukken var liten. Men de gikk sammen med sauene. De var også dverggeiter, og geita var veldig selskapssyk før hun fikk selskap i bukken.

De som han har spiser hva som helst av grønn for, lamme og saue mjøl, skiver er godis og de spiser epler ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...