Gå til innhold

Noen her som har hatt brystbetennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjorde dere? Gikk det over av seg selv eller gikk dere til lege og fikk antibiotika?

Jeg har hatt vondt i brystet siden i går kveld, litt feber og verker i kroppen. Begynte å lure på om jeg hadde fått influensa i tillegg til brystbetennelse, men så at man kunne få influensasymptomer når man hadde det. Stemmer det?

Har lurt på om jeg skulle ringe til legen, men føler liksom ikke at det er så ille heller..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, har hatt tilløp til 2, og har hatt en brystbetennelse - på samme bryst i løpet av første mnd.

Selv om det ikke kjennes så ille ut nå, kan jeg love deg at det kan bli skikkelig ille!

Trenger ikke ringe legen og få antibiotika, bare amm ofte. Babyen kan virkelig ta knekken på en brystbetennelse! Det viktige er å tømme brystet ofte, ellers kan bakteriene trenge dypere inn i brystet.

Jo oftere du ammer, jo mindre grobunn blir det for bakteriene inne i brystet.

Jeg fikk antibiotika som jeg kunne ta hvis jeg ikke ble bedre over natta. Men lillegutt klarte å ta knekken på betennelsen for meg - heldigvis.

Skrevet

Takk for svar:) Har ammet ofte i dag og pumpet meg et par ganger så det kjennes litt bedre, men jeg er helt matt i hele kroppen så hvis ikke det er bedre til i morgen tror jeg at jeg får ta en telefon til legen likevel. Men siden du klarte det med hyppig amming så er det vel håp for meg også at det går bra:)

Skrevet

Du har helt rett i at de symptomene passer til brystbetennelse. Jeg fikk også feber og hadde vondt i brystet og ellers i kroppen i løpet av en kveld. Så leste jeg litt om det, og så at man skulle holde brystet varmt, amme ofte og pumpe om mulig. Jeg tok også 2-3 varme dusjer per dag for å prøve å ta knekken på betennelsen, og håndmelket i dusjen. Likevel ringte jeg legen, og der ble det tatt en blodprøve for å se hvor mye betennelse jeg hadde i kroppen, og det var mye. Fikk så antitiotika, men med beskjed om å ikke hente ut resepten med mindre det ble værre. Dagen etter hadde det smitta over på det andre brystet, så da bestemte jeg meg for å ta kuren. Etter halvannen dag var smertene borte :)

Det viktige er å begynne med ting som hjelper med en gang, men om du merker at det ikke blir bedre så er det bedre å ta en antibiotikakur.

Skrevet

Ja, jeg fikk det helt i starten når lillegutt var litt over en uke gammel. Fikk skikkelig influensa symptomer, og i tilegg var ene brystet mitt veldig hovent og ømt. Så jeg gikk på antibiotika kur i 10 dager, og ammet på det ene brystet, og pumpet det andre, fordi jeg var så sår på brystvorta. Orka ikke at lillegutt skulle suge på den. Så de daene der dusja jeg ofte, samtidig som jeg masserte det ømme områdene på brystet og pumpet meg ofte. Det hjalp! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...