Gå til innhold

Både MA og EXU samtidig

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd dette?

Jeg har hatt MA, og skulle til utskrapning i går etter flere mislykkede forsøk på å få ut fosteret med Cytotec.

Under ultralydundersøkelsen mener legen at han finner et fosteranlegg til, men det sitter i egglederen! Altså har to egg blitt befruktet, et sitter i livmoren og et i egglederen (eller eggstokken, er litt forvirret over begrepene). Jeg skulle vært 11+3 nå. Legen sa jeg må måle hcg i 3 uker for å se om nivået går ned. Hvis det gjør det, er alt ok og kroppen ordner opp selv. Hvis det ikke går ned...hva skjer da?

Noen som har opplevd EXU der kroppen har ordnet opp selv? Eller er det vanligvis slik at man enten må operere eller få cellegift?

Fortsetter under...

Hei :-)

Jeg har opplevd noe lignende. Ble befruktet med to egg samtidig, den ene satt i egglederen og den andre satte seg i livmorhalsen. Jeg har hatt to exuer etter hverandre, første gang ble det behandlet med cellegift andre gang ble egglederen fjernet. Det er de som ikke får noen behandling, HcG måles og så ordner kroppen opp selv. Jeg tror det kommer veldig an på hvor høyt HcH er, hvor langt "svangerskaper" er kommet og eventuelle symptomer og smerter. Jeg var ikke lengre en uke 5-7 begge gangene. Nå når legen måler HcG over en periode på 3 uker så vil de nok gi deg beskjed om det ikke synker raskt nok. Viktig for deg er å ta kontakt med legen om du skulle få smerter.

Lykke til! Håper kroppen din ordner opp selv :-)

Huff, hørtes ikke godt ut å måtte oppleve exu to ganger. Håper det klaffer for deg snart!!

Fosteret i livmoren hos meg tilsvarte 5+6, så jeg var jo ikke langt på vei jeg heller da det sluttet å vokse. Det i egglederen hadde "falt sammen" sa legen, det lignet en smultring.

Uansett, tusen tusen takk for fint svar. Det er helt fantastisk å spørre om ting her inne, for det finnes stort sett noen med samme erfaring. Ingen i familien min har noengang hørt om å bli gravid i egglederen i tillegg til livmoren, så jeg følte meg litt unormal og usikker...

Jeg hadde heller ikke hørt om svangerskap utenfor livmoren før det skjedde meg. For meg virker det som det skjer med en del, og de fleste blir jo gravide igjen. Jeg tror ikke jeg hadde klart meg uten denne nettsiden, det er så deilig å kunne skrive om alt mulig og få støtte og svar.

Skriv gjerne hvordan det går meg deg nå fremover!

Hei igjen og takk for det:-)

Begynte på jobb igjen i dag, etter to ukers sykemelding, og det var faktisk godt komme seg i gjenge igjen. Litt rart å tenke på at jeg går rundt med et foster til inni meg (om man kan kalle det det da..), men tror det er lurt å få hodet over på andre ting. Valgte å fortelle på jobben hva som har skjedd, og det var faktisk greit.

Kjenner jeg har litt vondt på venstresiden om kveldene, men håper det er normalt. Kjennes ut som en luftboble som presser på hvis jeg har trange klær eller sitter. Og får vondt i mage og rygg i løpet av dagen også, nesten som menssmerter. Men regner med at det er normalt å kjenne det litt på kroppen at man har vært gjennom flere cytotec-kurer og utskrapning i tillegg til det som er igjen nå.

Hvor lenge siden er det du mistet?

Hei igjen. Det er ofte godt å komme tilbake til hverdagen, det er litt slitsomt å sitte hjemme med alle tankene..... Hvordan går det med HcG målingene?

Det er lenge siden jeg har tenkt over når jeg mistet sist, men det er faktisk 1 år siden denne uken. Fjernet eggleder i november i fjor og måtte inn til to hysteroskopier i januar og februar for å fjerne det som satte seg i livmorhalsen. Dette var så pass sjeldent at det tok langt tid før de fant ut av hva det var. Vi begynte derfor ikke å prøve igjen før april i år etter at alt var normalisert. Har desverre ikke blitt gravid igjen, og legene misstenker at den gjenlevende egglederen ikke virker helt optimalt. Har vært gravid 4 ganger (ingen barn) før jeg fjernet egglederen så det virker jo logisk.

Hvordan går det med deg?

Annonse

Hei!

I dag står det på profilen min: Du er nå i 14. svangerskapsuke, fosteret er x antall cm lang og veier....

Hm. I hodet mitt er jeg på et vis fortsatt gravid, selv om det nå er snart 4 uker siden jeg fikk beskjed om at fosteret ikke levde. Jeg føler det har vært en lang prosess. Nå har jeg endelig tatt mot til meg og fortalt de fleste på jobben hva som var/er galt. Jeg er med i en ny ledergruppe der vi ikke kjenner hverandre så godt. Jeg følte ikke for å fortelle noen hva som har skjedd de første ukene. Men så ringer den ene etter den andre og er bekymra for meg, og jeg forteller de som ringer hva det er. Og det viser seg at 3 av de 4 damene jeg jobber med har opplevd å miste selv. Og deres forståelse er enorm. Den fjerde av de jeg jobber med fortalte at hun skulle insemineres denne uken, og tankene og prosessen rundt det. For meg har aborten ført jobbkollegaene mine mye nærmere meg, på en veldig oppriktig måte. Nesten som at en byll løsnet, og vi kunne plutselig stole på hverandre.

Hcg gikk ned fra 14000 til 1200 på 3 dager, så legene sier det tyder på at alt går over av seg selv. Mye mulig det er en cyste, og ikke et fosteranlegg de har sett. Men de er ikke sikre. Tok ny hcg i går, men rakk ikke å ringe i dag for å høre svaret.

Har hatt en ganske tøff helg siden sist. Gråt og gråt i to døgn. Men tror jeg trengte det. Fra å kun være opptatt av å få det overstått, har jeg vært nødt til å "face" mine egne følelser rundt det. Jeg føler meg litt mer levende nå etterpå, men det er sårt. Mest av alt fordi mannen min ikke vil prøve på en til. Det føles så utrolig bittert. Jeg mistet den jeg skulle hatt 13. mai, og jeg får ikke en ny sjanse. Det er vondt.

Jeg har lest litt om deg Storepus inne på en annen tråd, og du får min historie i perspektiv. Jeg har tross alt 2 barn. En stor og en liten. Jeg er heldig som har de.

En av kollegaene mine hadde mistet 5 ganger. Hun har likevel fått 2 friske gutter. Det er håp. Det håper jeg for din del også, og jeg ser jo i nicket ditt at du ikke gir opp! :-)

Er det mulig at du kan få assistert befruktning? Har du fått utredning for det? Hos meg kunne gynekologen SE eggeløsningen på ultralyd da jeg var der på lørdags kveld (var på sykehuset igjen pga smerter). Tenker da at de må jo kunne se mye bare på en ultralyd?

Håper det går bra med deg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...