Gå til innhold

Kan man komme inn på lærerskole uten studiekompetanse??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg prøver å spørre her inne da det er mange som kan mye!

Jeg er 28 år, har fagbrev i resepsjonsfaget og har jobbet etter endt fagprøve i 8 år, har vært ett år i mamma perm. Jeg har lenge hatt lyst å bli lærer, men det at jeg mangler stueompetanse stopper meg, jeg vet jeg kan ta fag som privatist, men å først ta ett fri år for å gjøre det før man begynner å studere er ikke fristende. Så hørte jeg noe om at man kan søke lærerskolen med noe som kalles realkompetanse(e.l.) noen som har hørt om det, kan fortelle ha som kreves og ellers alt man bør viteom det?

Takk for svar alle som vetnoe : )

Skrevet

Realkompetanse, dersom den tillates, vurderes av studiestedet. Anbefaler deg å ta kontakt med en rådgiver på den skolen du hadde tenkt å søke ved og høre hva de mener.

Skrevet

Men jeg tror det kan bli tøft for deg å ta lærerutdanningen på realkompetanse, ettersom det jo er krav til ferdigheter i fag som du har lite timer i. Feks matematikk..

Skrevet

Takk for svar!

Ja, jeg har tenkt på det med at det er jo en grunn til at man skal ha fagene før man begynner studier... Men, matten skal gå bra da jeg faktisk er veldig flink i matte. Blir heller norsk som blir en utfordring.

Men, har tenkt på to ting. Enten barneskolelærer, generelt. Eller så kunne jeg gjerne undervist i det faget jeg kan, linjen heter nå service og samferdsel på VGS.

Må, man ha samme utdannelse for å kun undervise i ett så spesifikt fag??

Skrevet

Ta kontakt med studiestedet ditt. Hvis du vil undervise i service og samferdsel så kan det holde med praktisk pedagogisk utdannelse. Men med veldig begrenset fagkrets (bare ett fag?!) er det vanskelig å få jobb.

Enten kan du gå allmennlærer, eller så kan du ta ett eller flere enkeltfag på høyskole/universitet og så ppu. Sistnevnte løsning er def. best hvis du vil undervise på vgs. PPu er to-årig... tror jeg!

Hilsen Allmennlærer:)

Skrevet

Du trenger da ikke å ta et friår for å ta noen eksamener...

For å få studiekompetanse trenger du å ha seks fag: norsk, engelsk, naturfag, historie, samfunnsfag og matematikk. Da kjøper du bøkene, og melder deg opp til eksamen på egen hånd. Trenger ikke å ha noe undervisning, eller annet som gjør at du ikke kan gå på jobb full tid. Tenker du å ta alle fagene på ett år, kan det kanskje lønne seg å jobbe 80% hvis du har flere barn som krever deg på kveldene... Men husk at dette er videregående pensum, og pensumet i Kunnskapsløftet er faktisk mye enklere enn pensum i Læreplan 94, så det er ikke vanskelig når du bare får tid til å sette deg ned med det.

her kan du finne tidligere gitte eksamensoppgaver og finne ut hvor du ligger an i forhold til hva du kan (lære), og hva du bør ha hjelp til...

http://www.udir.no/Tema/Eksamen/Eksamen-i-videregaende-opplaring/Tidligere-gitte-eksamensoppgaver-etter-Kunnskapsloftet/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...