Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Tenker mye på at den ennå ikke er godt nok utprøvd og at en ikke vet bivirkninger eller senskader hos fosteret. Tenke om jeg får et sykt barn pga at jeg tar vaksinen? Uff dette plager meg virkelig. Men så tenker jeg også at barnet kan jo bli sykt dersom jeg får denne influsensaen. Jeg har tenkt tidligere at det er best å følge anbefalingene til folkehelseinstituttet, at det er lettere å "leve" med hvis det skulle skje noe. Men så kommer spørsmålene opp om hvorfor vi ikke får vaksine som er tilpasset oss gravide? Hvorfor anbefaler de ikke gravide å ta vaksinen i Finland og Tyskland? Nei, dette er til å bli gal av! Jeg jobber også i barnehage og det betyr jo det smitteparadiset, og i tillegg blir jeg ofte syk:( Det som tidligere vippet meg over til å ta vaksinen, var at barnet da er beskyttet i 6mnd etterpå. Tenker fortsatt mye på dette... Nei, dette er et vanskelig valg, og det setter en demper på hele graviditeten:( Hva skal dere gjøre?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 jeg har mange av de samme spm som deg kvernende rundt i hode. her har vi kommet til konklusjonen (isammen med vår lege) at min mann og barna de vaksineres, mens jeg som er gravid ikke vaksineres foreløpig. jeg kommer til å vaksinere meg når babyen er ute (i januar), men slik det er nå tør jeg rett å slett ikke. man vet forlite om senvirkningene. Har også fått beskjed om å hendvende meg umiddelbart om jeg får feber og andre influensa symptomer for å få tamiflu. Nå har ikke jeg en like utsatt jobb da jeg er håndtverker. hadde jeg fått den andre vaksina hadde jeg vaksinert meg! er ikke en generell motstander av vaksiner, men føler ikke for å bli gjort til ufrivillig prøve kanin heller. syns at det burde arbeides mer med å få tak i en alternativ vaksine for oss gravide, å skylde på at ikke usa ekspoterer er litt for tynt argument. man må kansje bla opp litt penger men staten vil jo "tjene" på at flere tar vaksinen?
Kitsune Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 Men er ikke tamiflu også usikkert for gravide da? Jeg er også kjempeusikker, jobber som lærer og på fredag var det halve klasser over alt fordi så mange har blitt syke. Nå er jeg blitt forkjølet selv også, men ikke feber foreløpig så da er jeg vel relativt trygg. (har snakket med lege og skal ringe igjen imorgen) Heller litt mot å vaksinere meg men nå får vi nå se om jeg kan vaksineres før jeg er frisk igjen da:P Hører det snakkes om senvirkninger hele veien, men har ikke skjønt hva disse er jeg... Er de værre enn verst mulig utfall HVIS man vaksinerer seg? Jeg vil heller ha et barn med en tå for lite enn ingen barn for å si det sånn;P
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har tatt vaksinen og glad jeg er ferdig med tankene rundt dette. Min grunn var at jeg følte det var mest rett å følge helsemynd sine anbefalinger og enklere å leve med det valget. Og jeg tenker på den lille gutten jeg har fra før og at jeg ønsker å være frisk og tilstede for han. Om det kan være noe risiko med denne vaksinen, ja det er teoretiske antydninger. - og teoretisk kan vi død i bilulykke i morgen også (satt på spissen). Tror at evt. barnet får autisme eller noe sånt er uansett 1 til 1 mill. Men skjønner at det er et vanskelig valg å ta og ønsker dere masse lykke til med det.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har også vært ganske usikker ang vaksinen. Kan jo bli feil uansett hva jeg velger, kjempevanskelig valg. Men pappa sa til meg det at hvis jeg ikke vaksinere meg og det går galt, så har jeg bare meg selv å skylde på. Men hvis jeg tok vaksinen og det gikk galt, så kunne jeg legge skylden på staten.....Han sa at valget er vanskelig, men for å tenkte på det psykiske. Så velger nok å vaksinere meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå