Gå til innhold

4 eller 3 navn? Oppkalling eller ikke? Tar imot synspunkter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig i tvil om dagen - vi har god tid til å tenke fremover, men ønsker likevel å høre deres synspunkt på dette:

Vi har bestemt at barnet skal ha begge etternavn, da hans er ekstremt vanlig og mitt er sjeldent. Vi skal ha mitt etternavn til slutt.

Hvis vi skal ha dobbeltnavn så synes jeg det blir fryktelig langt - men vi ønsker å kalle opp med det ene navnet. Dette er egentlig ganske viktig for meg:-) Har lenge tenkt på Olai som mellomnavn til gutt, etter pappaen min Ole. Min kjæres far har Christoffer som mellomnavn, så da tenkte vi også på det til en eventuell nestemann. MEN - jeg synes det blir så langt!

Hvis vi skal ha tre navn, så ønsker vi å ha et litt langt og fint fornavn som er litt spesielt men samtidig ikke for "out there". Har tenkt på både Johannes, Jesper, Mathilda, Tomine.

Hva ville dere valgt? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du 1 fornavn + 1 mellomnavn (farens) + 1 etternavn (morens) = 3 navn

eller

2 fornavn + 1 mellomnavn (farens) + 1 etternavn (ditt) = 4 navn

? :)

Skrevet

Jeg skrev jo at vi skal bruke begge etternavnene, og at vi er i tvil på om vi skal ha

Fornavn fornavn fars etternavn mors etternavn

eller

fornavn fars etternavn mors etternavn

:P

Skrevet

Mine gutter ar et fornavn + mors ene etternavn (min mors pikenavn faktisk som jeg også er døpt til i tilegg til min fars...) + pappa`n etternavn

Jenta mi får 2 fornavn og 2 etternavn..

Mange syns dette er for laaaaangt, men for meg elt uproblematisk

Hun kan jo velge å bare skrive sitt første fornavn og bare et av etternavnene.

Et eksempel:

Kari Anne Nordmann Hansen

Kari N. Hansen

Kari Anne Hansen etc

Gjør ikke noe om man har et litt langt navn på "papiret" syns jeg, men remser jo ikke opp alt i det daglige

Skrevet

Selv om det "bare er på papiret" synes jeg ofte fire navn er litt drøyt og mange jeg kjenner som har det synes ofte det er litt, tja, ikke problematisk, men at det hadde vært lettere om det hadde vært litt færre. Tre navn er fint. Personlig har jeg to og er storfornøyd med det:)

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ett fornavn er nok hvis man skal ha to etternavn, men det kommer jo litt an på etternavnene.

Berg Hansen fungerer med to fornavn, Gyldenstjerne Løwenskiold gjør det ikke.

Det samme er det med fornavnene. Jesper Olai Berg Hansen fungerer fint, synes jeg, Christoffer Alexander Berg Hansen blir tungt.

Uavhengig av det synes jeg både Johannes, Jesper, Olai og Tomine er flotte navn!

Skrevet

Vurderer sterkt to fornavn eller ikke, og her blir det to forholdsvis lange etternavn (to + fire stavelser).

Men Johannes synes jeg er mer enn nok alene, nydelig navn.

Skrevet

Hans etternavn er tre stavelser og mitt er to stavelser. Hans etternavn er egentlig litt langt :-) Mitt er midtimellom!

Ja - Johannes er supert alene, fikk virkelig øynene opp for det etter du nevnte det i den andre tråden. Men får på en måte dårlig samvittighet hvis jeg velger å ikke kalle opp og jeg da ;-) Slitsomt!!

Skrevet

Selv har jeg 4 navn.. 2 fornavn og 2 etternavn. Jeg bruker alle sammen til daglig. Er ikke noe problem.. tar litt tid når man skriver under ting.. ellers greit.

men har ikke så lange navn de 3 første..

Fornavn: Fire bokstaver + fire bokstaver.. ikke bindestrek, men høres ut som et navn når man sier det til vanlig. første etternavn har 3 bokstaver og siste etternavn har 9 bokstaver.

Men lillegutt her får maks 3 navn!! Uaktuelt med 4. Blir samboers etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...