Gå til innhold

Hvor ofte er det vanlig å ha økedøgn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om det er dumt spørsmål som jeg burde vite svaret på. På de aller fleste spørsmål jeg har, så klarer jeg å finne svaret selv, ved å lese litt på nettet eller i bøker og blader. Men jeg kan ikke huske å lest hvor ofte en kan forvente at en baby har økedøgn. Jeg har lest at de kan ha økedøgn uten at man legger merke til det. Ellers vet jeg ikke mer...

Jenta mi blir 3 uker på mandag. Hun er relativt nyfødt, så jeg lar henne styre showet. Har fått beskjed fra jordmødre og helsesøster at de første ukene skal babyen få mat når akkurat når hun vil, og at babyen skal få suge til de slipper taket selv. Dvs at jeg slenger frem puppen ganske hyppig.

Jeg begynner allerede å bli ganske "lei" av ammingen. De første 10-12 dagene gikk det ganske greit. Hun spiste ganske regelmessig og sov mye igjennom slagene.

Nå er hun naturlig nok mer våken, men jeg synes det er besett hvor mye hun skal spise. For eksempel ikveld har hun ligget inntil puppen siden klokken 20:30 til nå klokken 02 om natta. Hun har sovnet hver gang og hun har sluppet taket selv. Jeg forsøker å legge henne, men da våkner hun med en gang og begynnner å skrike og suge rundt seg (sugerefleksen). Hun blir bare stille så fort hun får pupp. Hjelper ikke stort å rugge og vugge og bære. Mannen er på nattevakt, så har ingen som kan "assistere" meg.

Jeg har ikke fått anledning til å smøre meg en skive en gang. Da jeg prøvde å lage meg litt å spise i full fart begynte hun å skrike skikkelig sårt, jeg prøvde å overhøre det, men tilslutt ble det verre og jeg måtte bare ta henne opp. Ble ikke stille før hun fikk pupp.

Slik var hun på mandag og tirsdag også. Hun skulle bare ligge inntil puppen og det var ikke snakk om å sove i vugge eller i senga. Skjønte etterpå at hun muligens har hatt økedøgn. Dette er jo bare 4 dager siden.

Vi har forsøkt å gi henne smokk, men det er hun ikke spesielt glad i. Den spytter hun ut ganske kjapt.

Hun hadde økedøgn onsdag i forrige uke også, men da var det veldig lett å forstå for da skulle hun ha mat hvert 15. minutt, i tillegg sov hun imellom. Altså veldig regelmessig. Dette jeg opplever nå er helt annerledes. Kjenner at jeg blir sliten/lei av å kun sitte i en stol og amme. Burde vel være glad til at jeg har melk. Vokser gjør hun også. Har gått opp akkurat det hun skal i vekt. Dessuten tisser hun og bæsjer hun mye. Greit hvis dette er for en kort periode, men hvis dette ikke går over, da blir jeg sprø!

Jeg er ganske uefaren på dette området, så lurer på om det er økedøgn, eller om hun er "avhengig" av brystet mitt? Når begynner ting å regulere seg, slik at man kan innføre mer rutine på ting??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også dette rådet på sykehuset, og ble sår. Når jeg snakket med hs 2 uker etter fødsel og jeg forklarte saken, fikk jeg kommentaren om at det ikke var rart at jeg var sår og ikke fikk til amminga.

Rådet jeg fikk da var: amme hver 3. time på dagen og litt oftere på kvelden men ikke hyppigere enn hver 2. time. Ikke amme mer enn 10 min på hver pupp, eller 20 min på et bryst og heller bytte bryst neste gang man ammer. Hun sa at man ikke skal la de kosesuge, men avslutte ammingen når de slutter å suge effektivt. De raskeste babyene slutter å suge effektivt etter 5min og opp til 10 min. Da bytter man pupp og avslutter amminga når babyen ikke suger effektivt igjen. Noen ganger vil ikke babyen ha mer. Da gir man den andre puppen ved neste måltid. Er babyen veldig til å kose suge så kan du avlaste med smokk. Det gjorde jeg og for en befrielse!

Ang. øke døgn: De kan ha så ofte som annenhver uke og max 3 dager i strekk. Hs sa til meg at etter disse 3 dagene bør jeg venne av babyen med å ligge til for ofte, men heller strekke det litt etter litt feks ved å bære babyen litt osv. Venninna mi som fikk til amminga supert hadde økedøgn i et døg. Dvs hun tilbydde mat annenhvertime også om natta og neste dag så var det tilbake på hver 3-4. time. Dette funket supert.

Etter 8 uker skal de han ha økedøgn sånn ca max en gang i mnd.

Skrevet

Det ble litt rotete svart, men håper du skjønner eller så bare å spørre mer :)

Skrevet

Først: Høres kjent ut! :)

Noe av det som overrasket meg mest da jeg ble mamma (i forhold til det jeg hadde lest og hørt meg til på forhånd), var hvor lang tid det tok før baby og pupp ble "enige". Følte det var konstante økedøgn/rare døgn (spiste plutselig mye sjeldnere), slukne pupper/overfulle pupper de første ukene. Det var verst de første 4-6 ukene, men litt mer rytme på tingene husker jeg ikke helt når det ble, men i alle fall ikke før han var nærmere 2 mnd (men ikke konstant økedøgn frem til da, altså :-)).

To ting å huske på:

- Babyer dier ofte OFTE om kvelden. Man har mindre, men feitere melk og det fører til hyppig diing (må jo håpe at de bunkrer litt opp for natten også :-))

- Pupp er mer enn mat, det er også nærhet, trygghet og mammavarme

Har du prøvd bæresjal? Hvis det er puppen for kosens og nærhetens skyld, kan det kanskje virke like beroligende og gi deg tid til å smøre deg en skive. Er jo viktig at du får spist - og drukket :-) Du kan jo prøve ammete (fåes på helsekosten), det skal hjelpe på produksjonen.

Og - det går over!

Ellers sier jeg som jeg har sagt før her inne: Plutselig er de store og har ikke tid til å kose med mamma, nyt tiden med en liten bylt som bare vil være nær deg :-)

Lykke til!!

Skrevet

Et annet tips er å ha en varmeflaske i vogna eller senga hennes før du legger henne, så når du legger henne fra deg så får hun den samme varmen som fra deg. Kan være det er derfor hun våkner å gråter... Legger du henne i vogna har du mulighet til å rugge litt på den i det hun våkner. Du kan ta med vogna inn på soverommet, eller løfte baggen opp i senga. Jeg brukte smokk, så når jeg la han fra meg i senga våkna han altid litt til, men sovnet fort igjen og sutta på smokken. Ikke lenge etterpå spytta han ut smokken og sov videre uten. Jeg har brukt smokken minimalt, men bruker den fortsatt ved innsoving, og hvis han våkner om nattan.

Skrevet

Tusen takk for tipsene!!

Jeg synes det var veldig forståelig neptunia ;)

Da vi var på sykehuset skulle vi jo amme hver 3. time og ca 10 minutt på hver side til melkeproduksjonen kom igang. Synes det gikk kjempefint. Ble litt sår de første dagene, men så gikk det som en lek, helt til nå. Jeg har blitt ganske sår og det gjør så vondt når hun tar tak. Tenkte at det skulle bli bedre og ikke verre.

Nå prøvde jeg å avbryte ammingen så fort hun sluttet å suge aktivt, så lot jeg henne ligge inntil meg, uten å suge. Da sov hun godt selvsagt. Har lagt henne i vugga nå, og det går greit. Hun er litt urolig, men skriker ikke. Tror bare hun presser ut litt luft. Men det er verst om kveldene, så vi får se.

Jeg skal absolutt prøve med varmeflaske. Ikke usannsynlig at det er varmen hun lengter etter. For når far er hjemme, sovner hun ofte når hun ligger på brystet hans.

Jeg vil veldig gjerne nyte dette, og jeg gjør jo egentlig det, for jeg vet jo at jeg som alle andre vil oppleve at babytiden flyr av gårde. Men akkurat når jeg står oppi det, og jeg ikke får gjort annet enn å sitte fastllåst i en stol, så blir jeg frustrert. Jeg har både lest og hørt at det blir bedre etterhvert, er bare redd jeg skal tillegge henne vaner som blir vanskelig å kvitte seg med. Samtidig som det sies at små spedbarn aldri kan bli forvent eller bortskjemte ;)

Bæresjal eller sele skal bestilles på nettet idag!! :) Skulle gjøre det før fødsel, men tenkte at vi ikke trengte den til å begynne med. Jeg så for meg at vi bare kom til å bruke den når vi var ut av huset, men neida: ser absolutt behovet for en slik nå :)

Nok en gang: TUsen takk for svar og tips! :)

Skrevet

Vestlandsfanden, ha ha her beskriver du meg og lille gutten. Masse nyttig info for meg også:) takk.. Og vi fødte vel 5.10 begge to?!

Og bæresjal best jeg igår he he. Sitter i sofaen på 3 time snart, uten vått eller tørt, he he. Samboer er på jobb!! Kan bare glemme å dusje.

Ang det du sier om presse luft, får din noen gråtetokter. Han presser masse innimellom, men et par ganger iløpet av ettermiddagen/kvelden skriker han så sykt intenst, sikkert magesmerter, men kan vel ikke kalles kolikk?

Skrevet

Hei septbaby! :)

Ja, det stemmer jo. 5.10. en magisk dato ;)

Godt å høre at det ikke bare er meg. Men det er vel slik det skal være til å begynne med. Synes veldig synd på meg selv en periode. Satt stuck i en stol, med ømt underliv, hemoroider, såre bryst og det ene med det andre. Hva skulle dette bety? Jeg hadde gått 9mnd med en baby i magen, presset ut en unge, med STERKE smerter fra helvete også kommer dette attpåtil... mens mannen bare står og skifter bleie og dikker med ungen og så fort ungen begynner å skrike litt så kan han bare legge henne inntil puppen min. De slipper billig unna disse mannfolkene :P hehe. Men jeg ville ikke vært foruten gravditeten, fødselen og alt som hører med likevel ;)

Ja, babyen min har hatt noen få gråtetokter. Hun gråter egentlig lite (så egentlig har jeg ingenting å klage over), men hun kan begynne å gråte mens hun ligger og presser og vrir seg pga av luft i magen.

Kolikk er hvis ungen gråter mer enn 3 timer per dag, flere ganger i uka over en lengre periode, og er helt utrøstelig, ikke en gang pupp vil hjelpe. Leste i spedbarnsboken at kolikken slo vanligvis ikke til før etter at babyen var 14 dager gammelt, og hvis de ikke har vist tegn til kolikk innen det er 4 uker, så vil man med stor sannsynlighet slippe unna.

Samtidig sto det at det ikke var unormalt at ungen fikk kolikk-aktige smerter innimellom, uten at det var kolikk i den forstand. De fleste babyer ville oppleve å få skikkelig luftsmerter en gang iblant.

Håper ikke babyen din har kolikk da. Jeg skal prise meg lykkelig for at jeg bare har en baby som er VELDIG glad i puppen når jeg tenker om ;)

Håper ellers alt går bra med deg og babyen!! Du hadde jo ventet ganske lenge;) Jeg tenkte jo hver dag når jeg var på BIM at NÅ kom vel babyen din straks til verden, men neida!! Men det er vel glemt nå ?? ;)

Skrevet

He he, ja de slipper billig unna de mannfolka, er bare med på moroa de:)

Han gråter vel kanskje ikke mer enn 3 timer pr dag, men føler han stort sett gråter om han er våken, med mindre han får ligge inntil meg, for så å sovne der etterhvert. Han liker ikke å ligge våken å bare kikke rundt seg liksom, da begynner han å råte etter bare noen min.

Disse kolikkliknende smertene, kan de liksom komme hver dag? Stakkars for når han får de spreller han, vrir å vender seg, klorer seg i ansiktet å i munn etc, ser så forferdelig ut, å da hjelper ingen ting, men plutselig fra ett sekund til et annent er det over liksom, hmm.. rart!

Uff ja, jeg ble gående lenge over, og ble jo satt igang 16 dager over, og en fødsel fra helvete føltes det som, men ja, alt blir jo så fort glemt hehe, rart det der altså:) Hadde du er grei fødsel?

Ang amming, hvor lenge ammer din på puppen, føler min ammer så kort tid, alltid, max 10 min liksom, har endel melk, så han spruter å griser veldig hehe, spytter ut litt og gomler og gafler i seg :) Han ammer aldri på begge pupper i et måltid, så her blir det alltid annenhver.

Skrevet

Sånn er det litt med hun her også. Hun er litt sutrete når hun ikke spiser eller får ligge inntil meg eller pappan. Hun skal være ganske trøtt for at hun skal klare å sove alene i vugga eller i senga.

Jeg er ikke helt sikker på hvor grensen mellom litt vanlige magesmerter og ordentlig kolikk går. Men helsesøster har sikkert et svar på det. Men hvis han trives inntil deg, så er det sikkert ikke kolikk. Har forstått det slik at ingenting hjelper på kolikkgråt. Men det er bare hva jeg har lest, så må ikke stole helt på hva jeg sier altså ;)

Uff, nå husker jeg nesten ikke historien din lenger, fordi jeg har lest så mange andre fødselshistorier i ettertid og vært så fokusert på babylivet.

Jeg hadde jo en grei fødsel, fordi det gikk kjapt. Men det ble voldsomt grusomme smerter ut av det. Ble ikke tid til bedøvelse. syns å huske at mye av det du skrev i din fødselshistorie minte meg om min egen fødsel. Dette med å ta klyster mens riene kommer tett og masse annet som jeg kjente meg igjen i.

Jeg sa: ALdri mer etter at fødselen var overstått, ,men nå husker jeg ikke hvordan smertene var. Kan ikke forestille meg smertene om jeg så prøver. Så det er absolutt GLEMT!! Gruer meg nesten mer til å være gravid i 9 mnd igjen. Men herregud, skal være glad det gikk fort og at alt gikk bra! :)

Oj, han ammer ikke så lenge din da. Høres nesten litt deilig ut. Mi hun kan godt die i 40-45 minutt tilsammen, men nå har jeg begynt å bryte av når hun bare småsuger. Blir så sår. Men det kommer ikke så mye melk ut av munnen. Innimellom gjør det det, men ikke så mye som du beskriver det, hehehe :) hørtes ut som han koser skikklig ja.

Det er også noe jeg har tenkt på, at hun suger så lenge, fordi det ikke kommer så mye melk av gangen. Det er litt sånn hipp som happ om hun suger på begge puppene eller ikke :)

Skrevet

Hei!

(skriver på svensk pc så derför blir det litt rare bokstaver innimellom...!)

Jeg skjönner godt hva du mener - lilljenta vår var veldig liten når hun ble födt så vi har hatt maaange ökedögn. Nå er hun 2 mån og jeg föler det har stabilisert seg siden ett par, tre uker tilbake.

Mitt tips er å lese Barnaboken av Anna Wahlgren - spesielt det om Standardmetoden. Det går i prinsipp ut på å amme ca hver 3. time og derimellom skal det vaere litt stell, kos, lek og soving. Det hjalp oss veldig å få rettet ut ting når lilljenta bare ville spise hele tiden. Der står det også mye annet som hjalp oss forstå vår lille jente.

I tillegg kan jeg også sterkt anbefale å suppelere med morsmelkerstatning - eller i hvert fall kjöpe hjem og ha det der hvis det er nödvendig. Jeg var så sliten at jeg nesten gråt når kvelden kom fordi hun bare spiste og spiste og jeg fölte jeg ikke fikk kroppen 2 min for meg selv. Fikk nesten litt panikk over all amming! Det å ha litt MME som gjör barnet ordentlig mett og som avlasting en kveld da og da gjör under for en sliten mor. Husk bare å blande maltekstrakt i MME'n for å unngå at barnet blir forstoppet! Etter at vi har kjöpt hjem MME er jeg mye roligere om kvelden, jenta er roligere og dermed trenger vi oftest ikke MME'n - men å vite at den står i skapet dersom det blir nödvendig er veldig godt!

Lykke til!

Skrevet

Ja husker du kommenterte på min fødehistorie:) Det med klyx å rier, hehe. Ble satt igang med modningspille, og riene startet etter 3 timer, kl 13.00, å hadde rier annenhvert min til han kom ut 19.52 hehe, så ble noen rier kan du si, haha.. men alt glemmes vanvittig fort. Sitter med samme følelse her, at jeg nesten ikke kan beskrive smertene lenger, men husker bare det var så sinnsykt jævlig vondt hehe!! Jeg måtte be om epidural 15.30, (gikk fra umoden til 10 cm veldig fort, fra 13-16.30), men det virket ikke:(

Nei han ammer heldigvis ikke så lenge, men ofte ;( idag har han vært helt umulig, kanskje 2 ganger pr time, å sovet sånne 10 min lurer, endelig slått seg til ro nå!! 45 min høres lenge ut ja, uff, ikke lett denne tida, men vi får bare sette oss godt tilrette i sofaen når det står på, å vente på bedre tider ;)

Augustbaby: Hvor mye maltekstrakt gir man pr flaske da? Og ca hvor stor porsjon mme gir man? Min er 3 uker, og en stor gutt, 5 kg ++, skal veies imorgen:)

Skrevet

Det er godt å lese at det ikke bare er jeg som føler meg lenket til stlen for tiden. Gutten min er bare 11 dager, men han vil ha pupp konstant! Det er ofte han ammer i 40-45 min og da hender det rett som det er at han faller i dyp sovn mellom dragene. Men når han da slipper og jeg tilbyr han mer (enten fra samme eller det andre brystet) så glefser han i seg som bare det. Jeg er redd for at han ikke får nok mat i seg hvis jeg ikke lar han holde på så lenge han vil...

Det er vanskelig dette her.. Blir spennede å se hva som skjer når samboer skal begynne på jobb igjen på torsdag, syns det til tider er vanskelig å få tid til både å gå på do, lage mat og spise maten...

Skrevet

Tusen takk for tipset augustbaby!! :) Jeg lurer også på hvor mye maltekstrakt det skal være i forhold til mengde melk??

For idag nemlig har vært en strålende dag. Jeg føler jeg har fått ny giv!

Da mannen sto opp etter nattevakt tok han noe melk jeg pumpet på lørdag og gav til lillejenta. Jeg pumpet ut ca 40 ml og fy fader så lang tid jeg brukte på det. Tenkte at dette pumpekjøpet bare var bortkastet.

Vi var spente på om babyen tok flaska. Vi prøvde først den flaska som kom med avent manuell brystpumpe. Den tok hun ikke. Da ble jeg litt bekymret. Mulig den er beregnet på større babyer, har ikke sjekket det.

Tok en annen flaske vi hadde kjøpt fra NUK, var litt annen smokk på den (avflatet smokk) og den tok hun med en gang. HURRA hun tok flaska!!! Gomlet i seg melka. Hun sovnet tvert etterpå, og jeg kunne gå å legge meg.

Tenkte først å pumpe litt mer melk, men kjente at etter å ha bare ammet konstant de siste dagene, så var det siste jeg ville å sitte og pumpe når jeg endelig hadde en pause. Begynte nesten å gråte på tanken, så istedet la jeg meg til å sove. Fikk sove kjempegodt i 2 eller 3 timer.

Imellomtiden hadde sambo varmet opp litt NAN og gitt til henne da hun våknet igjen. Det hadde hun også gomlet i seg, og sovnet som en stein igjen. Og da tok jeg meg en kjøretur og handlet litt på butikken. Jeg handlet maltekstrakt blant annet.

Humøret mitt har steget betraktelig iløpet av ettermiddagen. !! Jeg føler meg som et nytt menneske, og nå når jeg skulle amme igjen ikveld, så var det liksom med glede. Jeg savnet allerede å ha henne til puppen bare iløpet av en ettermiddag. SÅ godt det var å kunne amme med godt humør!!

Pumpet litt melk igjen med pumpa for fikk litt brystspreng nå som jeg ikke hadde ammet på flere timer, og du verden for en fart. Pumpet ut 80 ml på kort tid. Gikk som en lek!! Noe annet enn første gang jeg prøvde.

Så hvis man føler seg sliten og lei av amming, så vil jeg absolutt anbefale litt morsmelkerstatning hvis man ikke har morsmelk på lager i kjøleskap eller fryser. Jeg vil ikke at dette skal bli en vane så lenge jeg har melk, men en gang i ny og ne når man er helt utslitt og ned i kjelleren som jeg var nå, så syns jeg absolutt det var verdt det. Håper bare det går bra med magen hennes nå da, siden vi ikke fikk blandet i maltekstrakt denne gangen.

Åh, så godt det var å bare få noen timer med pause!!! Luksus!!!

Nå har vi det alle bra. Pappa har fått vært med å gi mat til jenta vår, noe han kosa seg skikkelig med. Jenta vår er fornøyd og sover bedre enn noen gang, og mor er også i kjempehumør!!!! Kan det blir bedre??? :)

Skrevet

Så deilig med litt pause- flaska er en genial løsning sånn sett ja=) Når det gjelder pumpe, vil jeg på det sterkeste anbefale å investere litt penger i en elektrisk en- Medela Swing er den aller beste- da får man lett pumpa ut masse melk på kort tid, samtidig som man slipper å få senebetennelse i hånda av all trykkinga. Jeg var ihvertfall sjeleglad for min Medela-pumpe, den sparte meg for mye tid og krefter, og siden den er ganske dyr trøstet jeg meg med at den kan brukes til neste baby også;)

Når det gjelder malt må man nesten bare prøve seg litt fram- det er ikke farlig å gi for mye, men det er slettes ikke sikkert at hun vil trenge noe særlig heller, hvis det bare er snakk om en liten flaske i ny og ne. Du kan jo f.eks prøve med en halv t-skje per flaske, og evt øke ved behov. Men det er som sagt ikke sikkert at hun trenger noe i det hele tatt, og du vil merke det på bæsjen hvis det behøves (den blir hard og klumpete). Sålenge avføringen er kremet/ flytende, trenger de ikke malt i flaska.

Skrevet

Hei igjen:)

Ah Vestlandsfanden, det hørtes ut som en fantastisk dag. Hadde selv en fin dag igår. Samboer hadde fri, så følte lille gullet var en engel, men sikkert mest fordi samboer hadde han på seg mye av tida, he he. Men uansett, føler nok han ikke ammer like ofte som i helga, og gråter ikke like ofte, ihvertfall ikke like intenst :)

Han lille tar flaske, og igår kveld ville jeg prøve litt mme før vi la oss, i håp om at han ville sove mer enn 1.5 time, gav han 60 ml med litt maltekstrakt i, og han slukte det rått (ganske fort) men etter noen min kastet han opp alt. Burde jeg kanskje tvinge han til å ta litt lange pauser så det ikke blir for mye? Eller kan det vært han reagerte på mme, brukte pulver NAN?

Huff, mye usikkerhet med førstegangs her hehe..

Skrevet

Jeg var usikker på om jeg skulle kjøpe elektrisk pumpe eller manuell, men siden jeg for det meste skulle amme, så kjøpte jeg en manuell, men ser jo nå at det kunne vært kjekt med en elektrisk. Men nå har vi allerede brukt 700 kr, så da får det bare være ;) men hvis det går like greit som det gjorde når jeg pumpa igår, så skal det nok gå bra:)

Idag bæsja jenta mi som aldri før. Det spruta så det kom igjennom bleien og nedover bena hennes. hehe, så tror ikke det ble noe forstoppelse av NAN ihvertfall (vi kjøpte sånn nan på liten kartong, som bare er å varme opp). Hun gulpa ikke opp noe heller. Men nå vet jeg ikke hvor mye sambo gav henne.

Uffda, septbaby, kastet han alt opp igjen? ja, de er glupske disse babyene, så det kan hende at han fikk mer enn han trengte?? Jeg har heller ikke peiling... skal ikke være lett dette ;) Men vi blir sikkert drevne etterhvert :)

Skrevet

Ja, det kan nok høres ut som at han kanskje spiste litt for mye, litt for fort? De kan også få sprutgulp/ oppkast hvis de svelger mye luft underveis i måltidet, og ikke får rapet skikkelig. Veldig kjipt når det skjer, og upraktisk ikke minst, men helt ufarlig=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...