Gå til innhold

trodde det var mins 6 måneder man måtte jobbe i 100% stilling for å opptjene full foreldrepenger

Anbefalte innlegg

stemmer ikke det?

permisjonen min gikk ut i februar i år og nå jobber jeg bare 20% av min 100% stilling. Jeg søkte om forlenget permisjon uten lønn.............men planlegger nå et lite søsken til jenta vår...........og lurer da på hvor lenge jeg må jobbe i full stilling for å opptjene 100% forldrepenger ?

(Jobber i oslo kommune).

Fortsetter under...

Så lenge du er fast annsatt trenger du faktisk kun å ha gjennopptatt den 100% jobben for at du skal få beregnet foreldrepengene fra 100% lønn. Det betyr faktisk at du kun trenger å jobbe 1 dag med 100% lønn for å få dette i foreldrepenger så lenge du enten har hatt foreldrepenger eller redusert jobb minst 6 av de 10 siste mnd.

Anonym over meg har rett. Sjekket dette nøye i forbindelse med at jeg fikk to tette barn, og dermed hadde to tette permisjoner med litt ulønnet perm i mellom. Du trenger bare ha tiltrådt stillingen i 100 % for å få beregnet ut fra 100 % lønn, altså så holder det med en dag. Dette forutsetter selvfølgelig at du har foreldrepenger eller annen inntekt 6 av de siste 10 mnd.

Annonse

Dette stemmer ikke med at man bare må ha tiltrådt stillingen sin på 100%.

Ringde NAV og de fortalte at du må arbeide minimum 5 måneder og 26 dager for att du skal få full opptjening av en 100% stilling.

Arbeider du bare 65% i 5 måneder og 100% i 26 dager så regner de sammen det og du får foreldrepenger etter det.

Nei er man annsatt i fast stilling holder det med en dag. Men det er faktisk en god del som jobber på NAV som ikke kan sine egne regler.

Kjenner flere som har gjort det slik.

Og dere kan jo spørre Nissand som jobber i NAV.

Som fast annsatt er det lønnen man har på det tidspunk permisjonen starter som gjelder.

Slik er det også i de fleste andre typer jobber, men man kan da også regne ett snitt om man har svært varierende inntekt.

Alle må uansett hatt inntekt 6 av de 10 siste mnd men dette gjelder ikke kun arbeidsinntekt.

Her finnes det ikke noe fasitsvar, og det er nok derfor dere sitter med ulike erfaringer og ulike svar fra NAV.

I utgangspunktet er det inntekten man har når man går ut i permisjon som er gjeldende.

Dersom man i utgangspunktet har en 100% stilling, men har 20% permisjon og blir sykemeldt og gravid før man rekker å tiltre 100% stilling igjen er det 80% stillingen som blir utgangspunktet. Man har da ikke fysisk gjenopptatt sin 100% stilling.

I mange tilfeller vil det da være nok å jobbe 1 dag da dette vil si at man fysisk har gjenopptatt stillingen for å få 100% grunnlag.

MEN dette avhenger av hva man har av arbeidsforhold og tidligere inntekter. Dersom man i mange år har jobbet 100% så kan man godtgjøre at man faktisk taper 100% inntekt ved å gå ut i permisjon.

Det blir en helt annen situasjon om man i f eks 2 år har jobbet 60% og noen dager før permisjon så jobber man 100%. Her vil det mest sannsynlig bli regnet et snitt av inntektene. Det vil i dette tilfellet altså ikke holde å jobbe 1 dag for å få et 100% grunnlag.

Som sagt - det er ikke mulig å gi et fasitsvar helt generelt her, for det vil avhenge av tidigere arbeidsforhold og inntekter.

Så HI må ta kontakt med sitt lokale NAV kontor og be de se på hennes sak.

Hei Nisand!

Jeg fikk klar beskjed fra damen på NAV at jeg måtte arbeide minimum5 måneder og 26 dager.

Hvis jeg eks. føder før tiden eller hvis jeg bare rekker å jobbe 5 måneder og 20 dager så får jeg engangsbeløpet istedet for fødsel penger................

Ja, men det er jo en helt annen problemstilling. Det forutsettes jo over her at man har opptjeningstid.

Det er grunnlaget ved opptjent rett som er problemstillingen her.

Altså hvor lenge man må jobbe i en bestemt stillingsprosent for å få det som grunnlag på foreldrepengene.

Med fare for å misforstå her, hvis jeg altså blir gravid igjen i permisjonstida og ikke rekker å jobbe 6 mnd før neste permisjon starter får jeg likevel foreldrepenger så sant jeg har fast jobb i 100% stilling og rekker å starte opp igjen i den? Og da får jeg like mye som jeg har i denne permisjon. Har en sønn på 3 mnd nå, og mistenker nemlig sterkt at jeg er gravid igjen...

• 2 uker senere...

Annonse

Ja. Jeg ble gravid når lillegutt var 6 mnd. Når min permisjon var over måtte jeg ha 2 mnd ulønnet permisjon grunnet vi hadde ikke barnehageplass. Jobbet så i 3 uker før jeg gikk ut i ny permisjon.

Er fast ansatt i 100 % stilling.

Hadde 80 % under min første permisjon, og har det samme nå. (altså ikke 80 av 80).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...