Gå til innhold

Liggende amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke helt taket på å ligge å amme enda. Det å sitte går helt fint og gutten min tar brystet godt.

Når jeg ligger så får han ikke puste, brystet mitt er i veien. Hva er det jeg gjør galt? Prøver å lese litt om dette, og det virker som han skal finne brystet selv og at jeg ikke skal hjelpe? Hvordan får dere det til? Jeg må rett og slett hjelpe han og da får han som sagt ikke puste.

Noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammer liggende mye og for meg fungerer det fint å legge gutten min inntil meg slik at beina hans er tett ved magen min og hodet lenger bort fra kroppen min. Jeg legger ei dyne/pute bak han for å støtte kroppen hans. Vi ligger i en slags V, hvis du skjønner hva jeg mener?

Og hvis gutten min borrer ansiktet nedi puppen flytter jeg på hodet hans slik at det ser ut som om han kikker på ansiktet mitt. Hjalp det noe det da?:)

Skrevet

Jeg prøvde dette nå, og med litt hjelp fra samboeren min fikk vi han til å ta brystet, men jeg får det ikke til selv. Jeg har liksom ikke oversikten som jeg har når jeg ammer sittende...

Men vi får øve oss litt til hvert måltid så kanskje det kommer etter hvert.

Gjest eelis+guttespire *har født*
Skrevet

Jeg fikset ikke sittende amming i begynnelsen, men etter masse øving går det nå helt fint :-) Så du må bare øve deg, og finne en måte som funker for dere! Jeg gjør som hun over her, ligger i en V, med bena hans godt trekt inn mot magen min. Jeg har store, tunge bryster, så dette med "kvelning" har jeg også erfaring med, hehe. For oss funker det å ligge i en V, med nesa hans pekende litt oppover (altså brystvorta di skal ligge på linje med nesa til babyen, da må han strekke seg oppover), men du kan også bruke fingeren til å lage litt pusterom. Babyen trenger ikke å finne frem selv for enhver pris, det går fint å hjelpe litt.

Skrevet

Hei, jeg syns selv det er bste liggende:) vi ligger mage mot mage, med brystvorta litt over overleppa hans liksom, slik at han må gape litt, om han roter veldig med hode hjelper jeg han å putte brystvorta inntil munnen hans, så suger han tak, du kan evt ta en finger på hver side av brystvorta å liksom skvise den litt, litt lettere å få den inn i munn, å få tak

Skrevet

Jeg sleit også med liggende amming i begynnelsen, men vi trengte øvelse begge to! Gutten min trivdes ikke med å ta brystet i liggende stilling og gravde ansiktet ned i puta i stedet, men gradvis gikk det bedre og nå finner han fram helt på egen hånd, selv når han ligger på ryggen ved siden av meg. Han bare snur hodet, skyver haka framover og griper tak uten at jeg merker det engang, hehe. Så det er god sjanse for at du gjør det riktig, men at stillingen bare må etablere seg skikkelig hos babyen din også.

Skrevet

Jeg er ikke spesielt glad i liggende amming, og jeg sitter for det meste på natta og ammer. Hvis jeg er ekstremt trøtt ligger jeg. Det funker, men jeg synes det er vanskelig å finne en behagelig stilling for meg selv, uten at jeg må bale og styre på uten å forstyrre babyen som sutter så søtt.

Jeg hjelper babyen med å finne puppen. Jeg holder i c-grepet og holder brystvorta rett over nesetippen, til hun gaper selv. Da putter jeg den i munnen og vipper henne inntil meg. Hun søker seg til puppen selv, men jeg hjelper til med å stappe den inn i munnen hennes. (hørtes litt brutalt ut, men det er lov å hjelpe. Det leste jeg ihvertfall i spedbarnsboken eller hvor det nå var)

:)

Skrevet

Du kan fint hjelpe ham med å finne puppen, etter hvert klarer han det bedre selv :)

En "hovedregel" når det gjelder liggende amming er å alltid ha puppen en del høyere enn babyens hode. På den måten må han strekke seg litt oppover, og hodet blir automatisk bøyd bakover slik at nesten blir fri.

Skrevet

Hvis nesen begraves i puppen når vi ligger, drar jeg han litt nedover etter foten. Da bikkes hodet hans litt bakover og nesen blir fri.

Jeg pleier å hjelpe han med å finne puppen, og da havner han som oftest litt for høyt, og jeg må dra han litt ned :)

Skrevet

Jeg ble proff på liggende stilling etter ks. Legg han litt "for langt" ned slik at han må bøye nakken litt bakover. Bena og magen hans helt inntil deg, støtt opp med pute bak rompa hans.

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/images/amme_ligge02.jpg

Dette bildet var bra synes jeg, men jeg måtte ha noe bak rompa hans for at han ikke skulle velve. Babyen på dette bildet har også hodet bøyd bittelitt bakover.

Skrevet

Vi fikk ikke dette til med en gang, verken med 1. mann eller an siste som kom med KS: Hadde vondt overalt og var en pine når pleierene absolutt ville jeg skulle ligge på siden og amme. Så jeg nektet å gjøre det, sto opp og satt;) hehe

Men vi fikk det som sagt ikke til på LENGE. Først da han selv klarte å vr seg mot puppen i senga og visste å ta skikkelig tak kom dette i orden:)

Før det brukte jeg liksom pysjen hans og tok "brannmannsløft" for å snu han i riktig posisjon..hehe

Skrevet

Tusen takk for mange råd! Vi øver oss litt hver dag nå. Noen ganger klarer han å finne frem på egenhånd, men det er fremdeles ikke helt på plass til at jeg orker å prøve å amme liggende om nettene. Men om en stund sitter nok dette også. Glder meg til den dagen jeg kan ligge og amme om natten, våkner mer av å sitte enn å ligge innbiller jeg meg..

Hva gjør dere med raping om nettene når dere ligger og ammer? Reiser dere dere opp og raper?

Skrevet

Ja, det har jeg også lurt på hva folk gjør med faktisk.

Her varierer det. På natta sovner jeg stort sett underveis, eller så er jeg så døsig når han dier at det ikke blir noe av med rapen. Men det pleier liksom ikke være noe problem på natta av en eller annen grunn. Jeg syns det virker som han spiser mer fokusert på natta da, at han tøyser mindre med puppen, dermed svelger han vel også mindre luft og har ikke samme behov for rap.

Hvis han en sjelden grunn begynner å sutre reiser jeg meg selvfølgelig opp og hjelper ham med rapen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...