Gå til innhold

gravid og usikker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 25, og lurer på om jeg skal ta vaksinen.. Syns det blir så hysteri at jeg kjenner jeg blir jo litt hysterisk selv.. Har også en sønn på 3 år med kronisk astma som jeg må sette vaksine på før han blir syk.. ååå.. Hva er verst liksom? Å få svineinfluensa og dø, eller å få vaksina og leve med alle bivirkningene? Hmm.. Tja.. Vet ikke.. Eller er det ikke så ekstremt farlig som mange skal ha det til.. Er det noen som har tatt den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her har vi kommet til konklusjon i sammen med legen vår. mannen og barna som har astma.vaksineres men jeg som er gravid skal ikke. dette for å minske sansynligheten for smitte til meg og foster. om jeg blir syk får feber så skal jeg umiddelbart dra til legen å få tamiflu.. jeg tør ikke ta vaksinen fordi man ikke vet nok om den enda. hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg vaksinert meg.

Skrevet

Det hørtes fornuftig ut.. Ja, hadde det bare vært meg, så hadde det ikke vært noe å tenke på.. Men jeg er jo redd for bivirkningene som fks autisme og nervesystemet til barnet i magen.. Skal snakke med legen på mandag, håper vi..

Skrevet

legene har ikke lov til å fraråde folk å ta vaksinen.

jeg vet vertfall at min lege ikke har tenkt til å ta den.

jeg anbefaler alle å ta en titt på denne linken:

http://www.dagensmedisin.no/debatt/2009/10/15/avhengig-av-rene-og-effekt/index. xml

det er et debattinnlegg skrevet av smittevernoverlegen ved ullevål sykehus.

hun skriver blandt annet dette:

"Adjuvans inneholder blant annet oljeholdig tilleggstoff - skvalen - for å øke antistoffproduksjonen og har vært diskutert som årsak til «Golfkrig-syndromet» i forbindelse med vaksiner. På grunn av usikkerhet rundt uheldige bivirkninger er adjuvans ikke tillatt i vaksiner i USA.

........

Den norske innkjøpte vaksinen fra GlaxoSmithKline; Pandemrix, inneholder derimot en meget lav dose virusantigen - den laveste av alle vaksiner i dag (3,8ug) - og er tilsatt den høyeste mengde adjuvans (ASO3-skvalen) samt kvikksølv (5-2,5ug pr. dose) og leveres i flerdosepakninger der man må blande løsninger før de settes, noe som øker risiko for forurensing."

les under bivirkninger og forurensning.

leger pleier generelt å fraråde gravide og ta vaksiner og andre medikamenter. hvorfor er det anderledes denne gangen?

og når denne virker farligere en sesong influensa vaksina så syns ikke jeg du skal ta den.

Skrevet

Hei!

Skjønner godt at du er usikker. Jeg har også gått mange runder med meg selv.

Jeg har en venninne som er spesialist(overlege) i infeksjonsmedisin og som fram til for kort tid siden var skeptisk til vaksinen. Hun fortalte meg at antall syke nå øker dramatisk og at hun har endret syn. Hun fortalte meg at sammensetningen i vaksinen har vært utprøvd i mange år, bortsett fra antigenet til influensaen. Hun sa at for meg som gravid er faren jeg setter meg selv og barnet i dersom jeg blir syk, mye større enn dersom jeg tar vaksinen, og ettersom det nå er en kraftig økning av smittede er risikoen for å bli smittet nå større. Jeg jobber også på sykehus, og mange av oss har vært skeptiske til vaksinen, men de fleste har endret synspunkt nå som faren for å bli smittet er mye større.

Jeg tok vaksinen på fredag, og har kun hatt vondt armen den ble satt i, i tillegg til litt pjusk form samme kvelden.

Lykke til med valget ditt!

Skrevet

Jeg tok den på fredag og er lettet nå. Deilig å ha bestemt seg på en måte. Skrev lang tilbakemelding på: skal skal ikke hvor jeg skriver hva jeg tenker.

(orker ikke skrive det på nytt, forstatt litt hoven i armen) :) haha!!!!

Masse lykke til alle sammen med deres valg.

Skrevet

Skjønner godt at du er usikker, det er et veldig vanskelig valg. Slik jeg har forstått det så bør vel sønnen din vaksineres, siden han har astma. Men det betyr jo ikke at du trenger å vaksineres.

Etter mye om og men har jeg kommet fram til at jeg skal vaksinere meg så raskt som mulig etter fødselen, slik at jeg ikke blir syk å smitter barnet, og skal sende samboern min for å vaksinere seg så snart som mulig, så han ikke ev blir syk å smitter meg mens jeg fremdeles er gravid. Ut ifra den informasjonen jeg har klart å finne er det nemlig dette med mulige fosterskader som skjemmer meg, er ikke redd for å ta den selv. Mulig jeg ville vært i tvil ang å vaksinere små barn, men om han har astma så er han jo også i rissikogruppe, så da hadde jeg nok gjort det.

Om situasjonen forandrer seg og det blir stort utbrudd i byen jeg bor kommer jeg nok til å revurdere om jeg skal ta vaksinen, men slik det er nå vil jeg vente til etter fødselen, og heller holde meg mye hjemme, ikke reise unødig, være nøye med håndhygiene og unngå syke mennesker, og spise masse c- og d vitamin :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...