lib Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg ligger hjemme med noe som høyst sannsynlig er svineinfluensa. Jeg er 10 uker på vei i morgen. Har aldri hatt så sterke influensasymptomer før. Legen min skrev ut tamiflu til meg i går, og sa at det var opp til meg selv om jeg ville gå på det eller ikke. Han mente at jeg var så syk at det var større risiko om jeg ikke tok tablettene. Etter noen timer med gråting og fortvilelse over å ikke ane hva jeg skulle gjøre, så begynte jeg på kuren sent i går. Jeg vet at dette er risikabelt for fosteret, og kommer til å ha en fryktelig skyldfølelse hvis det viser seg at dette ikke er bra for spiren i magen min. Men når man ligger med 38,7 i feber, kaster opp og verker i hele kroppen, så er jo det eneste man tenker på å bli frisk! Det virker som om de fleste er imot å ta tamiflu i første trimester, men finnes det noen som støtter meg også? Vaksinen er ikke kommet til storbyen enda, så den var uansett ikke aktuell.
floeza Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 Heisann... Uff dette er nok forferdelig vanskelig for deg ja, og hvertfall når du ikke får noe svar på hva som er best for barnet, a ta den eller ikke. Ønske deg lykke til videre. Kysse fingrene for deg:)
lib Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. oktober 2009 Takk for støtten... Skal prøve å tenke positivt og ikke ta sorgene på forskudd:-) Jeg har i vertfall ikke blitt verre av tablettene, men skulle bare ønske jeg visste hvordan "spiren" hadde det. Det vanskeligste var at jeg og min samboer måtte ta dette valget alene. Vi har ikke fortalt noen om graviditeten enda, og da er det jo lett for familie og venner å oppfordre meg til å ta tamiflu. Ikke sikkert de hadde sagt det samme om de visste om spiren! Skal bestille tidlig UL straks jeg får svar på influensaprøvene. Om alt er normalt, så gleder jeg meg ufattelig til å bli førstegangs mamma!:-)
Trultemor73 Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 Hei! Skjønner at du har det vanskelig nå. Legene gikk jo ut og fortalte at tamiflu var helt trygt for gravide. Føler nå at de avskriver seg ansvaret, siden legen ba dere ta valget selv. Har hørt at de fleste leger gjør dette. Det har helt sikkert gått bra. Tok selv tidlig ultralyd og det er kjempegøy og se spiren tidelig. Anbefalles på det sterkeste. Det er et eget forum om svineinfluensa som heter sykdomsdebatten. Lykke, lykke til og god bedring.
lib Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2009 Takk for oppmuntrende svar fra deg og! Enig i at legene fraskriver seg ansvaret. Legen min innrømte faktisk at han var oppgitt av den dårlige informasjonen de selv har fått rundt svineinfluensa. Ble ikke særlig tryggere av å høre det:-( Takk for tips om "sykdomsdebatten"! Og ja, jeg kommer nok til å dra på UL i nærmeste fremtid:-) Lykke til til deg og! Et oppfølgingsspørsmål (som kanskje passer bedre under sykdomsdebatten): I dag har jeg 39 i feber, så jeg har tatt et par paracet i tillegg til tamiflu. Paracet skal jo være trygt, men man skal ikke overdrive bruken. Kan jeg likevel ta et par til i løpet av dagen? Det er vel bedre for fosteret å ta febernedsettende enn å være så fryktelig varm?
rødt&blått Skrevet 24. oktober 2009 #6 Skrevet 24. oktober 2009 Vil gjerne svare på det siste spørsmålet ditt; Jeg tror det er best å prøve å holde feberen nede vha paracett i den grad en kan holde den nede. Det sies jo at det er feberen som er det "farlige" og ikke selve viruset. Jeg hadde selv en kraftig forkjølelse der jeg seriøst trodde jeg hadde influensa og brukte da endel paracett selv om jeg nettopp hadde blitt gravid.. men man må veie ulempene opp mot hverandre... Jeg har også troen på at du/dere har tatt rett valgt ang tamiflu iom at du muligens er smittet og har (slik eg har forstått) fått disse for å dempe symptomene? Om det er svineinfluensa du har fått, så skal det jo i følge publisert materiale ikke være noe i vaksinen som faktisk er skadelig. Den har blitt testet på mennesker og det skal ikke være noe i vaksinen som skal være spes. skadelig for fostre.. det har vært snakk om noen stoffer, men disse er i så små doser at det sammenliknes med doser i vanlig kosthold... God bedring!
*stjerneklar med GULLSTJERNE* Skrevet 24. oktober 2009 #7 Skrevet 24. oktober 2009 God bedring, kjære deg. det er ikke lett med disse store bekymringene. Hadde det vært meg, ville jeg vært glad for at jeg hadde kommet meg til uke 10. Vil tro barnet er sterkere enn tidligere? Jeg tror også jeg hadde tatt i mot tamiflu - og det med like stor tvil og usikkerhet som deg. Men det er dette vi blir anbefalt, så hva skal vi ellers gjøre? Alt føles som gambling. Det er utrolig forbaska at vi må ha disse store bekymringene når vi er gravide. Vi har litt av et ansvar! Du kan ikke gjøre annet enn å følge rådene tror jeg. Jeg tror faktisk det skal mye til for at noe skal skje med fosteret også. Uansett, god bedring å prøv å ikke tenk så masse på om det skader eller ikke. klem!
anna_duck Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 Hei Håper alt går bare bra med deg og lille spire! Ikke for å skremme - men ta en kikk på linken jeg la ut under "ta en kikk på denne og si hva dere synes - det gleder i høyeste grad oss gravide".
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 3. november 2009 #10 Skrevet 3. november 2009 Ja, hvordan går det, HI? Hörtes ikke ut som en allright situasjon. Håper du er bedre :-)
Frk. Lykke Skrevet 3. november 2009 #11 Skrevet 3. november 2009 HEi! Jeg har vært hos legen i dag.. Min sønn er testet for svineinfluensa.Vi får svar innen3 dager. Jeg spurte ang.min situasjon og influensa. Han vil ikke gi meg tamuflu hvis jeg får symptomer på influensa. Han er også imot vaskine på gravide. Dette på bakgrunn av lite forskining og at flere land han forbud. Han har satt min mann og lillegutt på vent på vaksinen. Han sier at pga.min gravidietet er guttene mine i risikogruppen. Dette for å værne meg. Jeg vet også at mine gravide venninner har fått tamiflu. Så man vil nok få forskjellige svar fra lege til lege. Det er synd det er slik- for det er ikke et lett valg å ta. Jeg skjønner din egnstelise. Jeg hadde også vært like engstelig om jeg måtte ta et valg.. Jeg er sikker på at du har gjort et godt valg. Håper du snart blir frisk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå