Gå til innhold

Har muslimer noe tilsvarende vår konfirmasjon og jødenes bar mitzva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å tenke over at dette vet jeg ikke, da jeg snakket litt med min sønn og en av hans venner(som er muslim). Og faktisk måtte innse at dette vet jeg ingenting om.

Men jeg tenker også at de aller fleste religioner har en eller annen form for barn/voksen-rituale.

Er det noen som vet?

Skrevet

Googlet litt og fant følgende:

Islam har ikke noen spesiell sermoni for overgangen fra barn til voksen slik vi i alle andre religioner utenom hinduismen har (konfirmasjonen). Men det blir markert iløpet av barnelivet deres på flere måter. Noe som står meget sentralt er de fem søylene og det første en muslim får høre når de er født er trosbekjennelsen. Etter som de blir eldre så lærer de etterhvert bøndene og deltar mer og mer i fasten. Jenter og gutter får ikke lov å leke sammen på kveldene i puberteten. De må ha tilsyn av voksne personer! Puberteten er en viktig overgang i muslimenes liv.

Skrevet

OK:) Jeg fant ingenting selv, så derfor spurte jeg.

Det som var greia, var at min snakket om en aktivitet organisert for de som skal konfirmeres til våren nå. Og dette hadde denne muslimske vennen tenkt å snike seg med på:) For det hørtes gøy ut, og alle venner var der.

Det kom frem at han ikke skulle konfirmeres, og siden jeg vet han er fra et land med overvekt av muslimer, så spurte jeg om han var muslim. Han sa ja, og da spurte jeg om de hadde noe tilsvarende. Og da sa han nei. Men jeg tenkte kanskje han ikke hadde hele oversikten over dette, og at kanskje ritualet var mer diffust enn vår konfirmasjon som jo er veldig klar og definert.

Og da er det jo det, i og med at hele puberteten er et overgangsstadie for dem:)

HI

Skrevet

Jepp det heter å verve seg til jihad!

Skrevet

Vet du hva Jihad er, 23:36?

Det er ingen gruppe.

Skrevet

Jihad betyr hellig krig og er noe som Muhammed anbefalte alle å ha med seg selv for å bekjempe det onde i seg. Altså en indre krig. Dette ordet er blitt sterkt misbrukt av fanatiske grupper for å utføre andre kriger..

Når det gjelder om de har noen type for markering fra ung til voksen vet jeg at i Tyrkia så omskjæres guttene ofte når de er mellom 5 og 10 sånn ca, og har da stor fest med gaver og sånt. Det er på en måte en markering på at nå er du stor gutt. Men det kan være kulturelt i Tyrkia, for i mange muslimske land omskjæres guttene når de er nyfødte.

Jenter har ingen slik fest. Står heller ingenting i koranen om omskjæring av jenter, så dette er bare en ekstrem grusom greie som har dukket opp i noen områder. Grøss...

Skrevet

Jepp, i Tyrkia har de penisfest! Alle guttene samles og kles likt, og det er en heidundranes fest:) Omskjæring av jenter er heldigvis noe veldig mange muslimer fordømmer, og som kun foregår i enkelte land.

Skrevet

Ja, her i Norge heter det "pule horer" noe som vil si det samme som å ha sex med ei ung, dum, norsk blondine....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...