Nets Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 E såååå i tvil ang denne svineinfluensa vaksinen!!! Føle ikkje eg blir klokere av å lese mer om d, snarere tvert imot! Skremmende at d e så forskjellige meninger om d blant di som liksom har peiling på d og!!! Tenke at d hjelpe vel lite å ringe fastlegen, han seie vel bare d han har fått beskjed om å anbefale fra høyere hold.
Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg har egentlig bestemt meg for å ta den, men det er ennå tre uker til vi får vaksina her så kan jo hende jeg ombestemmer meg før den tid. Da vil jeg jo også vite litt mer om bivirkninger andre har opplevd i forbindelse med å ta den. Det som forundrer meg litt når gravide (spesielt i 2.tri) sier at de ikke skal ta den er at det virker som om de tror at de skal være i samme form og tilstand når de er 38 uker på vei som de er nå. Er det ingen som tenker på at lungekapasiteten er betydlig redusert når man er på slutten av svangerskapet? Jeg tror helt sikkert at hvis jeg ble syk nå så ville det ikke være så ille, men jeg er overbevist om at hvis jeg ble syk helt på slutten av svangerskapet så ville jeg nok slitt adskillig mer. Og det er jo heller ikke optimalt å ligge med feber og sykdom i kroppen i opptil ei uke rett før man skal føde.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Greit å lese gjennom dette:http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=-1&flag=1&id=1&ban=1
Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #4 Skrevet 23. oktober 2009 Anser ikke Fritt helsevalg som en så veldig seriøs organisasjon, henter heller min info fra mer seriøse aktører ...
lindynatt Skrevet 24. oktober 2009 #5 Skrevet 24. oktober 2009 Vel de er inne på noe. Hvor er den millionen syke nordmenn vi skulle ha til nå? Hvis du vil ha mere seriøse artikkler, se linkene jeg postet i dette forumet. Svineinfluensa er ikke på langt nær så farlig som vanlig influensa, sjansen for å bli smittet er mindre.. mens du ikke vet noe som helst om hva du gjør med deg selv og ditt ufødte barn hvis du tar vaksinen. Jo du vet at det er bevist at disse tilleggsstoffene kan utløse reumatisme bl.a.. (vel du burde vite det i allefall) http://ajp.amjpathol.org/cgi/content/abstract/156/6/2057 Our demonstration that an autoadjuvant can trigger chronic, immune-mediated joint-specific inflammation may give clues to the pathogenesis of rheumatoid arthritis, and it raises new questions concerning the role of endogenous molecules with adjuvant properties in chronic inflammatory diseases.
Lille meg -<3 Skrevet 24. oktober 2009 #6 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg vet heller ikke om jeg tør å ta den. Jeg er 21 uker på vei med mitt 4 barn. Føler at vaksninen er kommet så raskt, og i den finnes det 2 stoffer de vanligvis ikke gir til gravide. Men nå mener de at det er farligere å la være??? I tyskland gir de ikke den vaksinene til de gravide, de holder på å lage en som ska være tryggere for gravide.Men det er ikke testet ennå på bivrikninger på det ufødt liv, eks senskader????? Er det rart en blir forvirret?????+ Jeg er også veldig skremt, forløpig er vi nøye på hygienen, håndvask, holder avstand til syke mennesker, klemmer ikke og hilser ikke. I tilegg går vi ikke på sentre eller oppsøker store folkemasser.Mne skolen må jo barna på, men er det noen i klassen deres som får svineinfluensa, så blir det hjemme undervisning på dem. Men hadde jeg ikke vært gravid, hadde jeg ikke hatt noen betekligheter med å ta den. Så fort resten av fam får tilbudet skal de ta den. De sier jo at fler som tar den, vil epedemien bremse litt opp, det må vel være en fordel for oss gravide???? Uansett så legger dette en skygge demper på graviditeten.synes jeg, sukk...... Forvirret er jeg i alle fall, sikkert fler med meg...
Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #7 Skrevet 24. oktober 2009 Den første bølgen med influensasyke ble lavere enn først antatt, og hvorfor? Jo, fordi det var et utrolig fokus på håndhygiene og folk ble bedt om å holde seg hjemme når de ble syke. Den neste bølgen er ventet å være på topp til jul, og sist jeg sjekket var det ennå to mnd igjen til jul ... De fleste som har vært syke av H1N1-influensa har hatt milde forløp, men så er det også de som har vært skikkelig, skikkelig syk, og så er det jo de som har dødd. Og jeg gidder ikke ta sjansen på at jeg skal være en av de som får ett mildt forløp og ikke bli noe særlig syk, jeg har tross alt en datter og en mann jeg ønsker å ta mer hensyn til enn mulige bivirkninger som kanskje kan oppstå ...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg er enig med deg TET. jeg tør ikke ta den, MEN hadde jeg fått tilbud om den andre vaksina som tyskerne har fått tilbud om så hadde jeg tatt den. jeg er ikke i mot vaksinering til vanlig, men stiller meg kritisk til vaksinering av gravide med en vaksine man ikke vet virkningen av. sitat fra mail jeg fikk av FHI. "Det er heller ikke noen grunn til å tro at adjuvanset, skvalen, skulle gi noen skade, men der finnes det mindre erfaring. Ingen vaksiner blir testet på gravide, det gjelder også denne" vel, TRO er noe man gjør i kirka, moskeen og tempelene. her i huset skal vi ner til legen for ny vurdering angående vaksinering av barna og mannen på tirsdag. barna er 5 snart 6 og mannen 25 så sansynligvis så vaksineres de. Legen min ventet å ha noen flere detaljer angående vaksinen da så vi får se. for 3 uker siden ville han ikke gi meg noen vaksine før han fikk flere data om den. han hadde noen "uløste spm" som han ville ha svar på først. Men jeg er selv ikke lysten på vaksine. men har nå havna i 3 riskikogrupper . samtlige av mine kolleger skal også vaksineres (jobben tilbyr dette på arbeidsplassen BHT skal stå for vaksinasjonen) å alle mine ikke gravide i omgangskretsen skal også.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #9 Skrevet 24. oktober 2009 http://www.cbc.ca/health/story/2009/10/22/h1n1-vaccine-pregnant-women-sogc.html Quote from your article: http://ajp.amjpathol.org/cgi/content/abstract/156/6/2057 "We demonstrate that one intradermal injection of this adjuvant lipid can induce joint-specific inflammation in arthritis-prone DA rats." What makes someone arthritis prone? After looking up squalene and safety concerns, the same 2 articles keep coming up... You'd expect a bit more than 2 articles to be quoted by the millions out there who are skeptical. And those 2 articles are often linked to religious right wing fanatics who consider themselves experts on the flu... The swine flu may not kill as many as normal flu, but the age range it is affecting and killing is different (younger and healthier people) than the seasonal, and that is reason for concern. Get the arguments straight! I'd rather this be a forum for facts, but that doesn't seem to be the case. All I could find was uncertainty on both sides of the argument about squalene. Nothing concrete.
lindynatt Skrevet 24. oktober 2009 #10 Skrevet 24. oktober 2009 Vi kan snakkes når du om noen år har reumatisme hvor godt du da kan ta av deg familien din. (worst case secnario kan jeg også ) Sjansene for at du får svineinfluensaen er mye mindre enn vanlig influensa og de fleste som har dødd i Norge, har vært syke.. For all del ta vaksinen men ingen garanterer at den hjelper (det vet de ikke, rett og slett fordi så få er blitt smittet) ingen garanterer hor lnge den hjelper og ingen garanterer fo at den virkelig er trygg. Noen som husker ebola og fugleinfluensaen? Vi kom da alle til å bli syke av dette... og stryke med... Her het det etter sommerferien når folk kommer tilbake fra syden kommer antallet syke og døde til å eksplodere. Vi har 24 oktober i dag og hva har skjedd? Hysteri rundt vaksinen men fæ syke og to døde (Tyskland) Skremsel propagande sells..
cositaa Skrevet 24. oktober 2009 #11 Skrevet 24. oktober 2009 ja legene har ikke lov til å fraråde folk å ta vaksinen. jeg vet vertfall at min lege ikke har tenkt til å ta den. jeg anbefaler alle å ta en titt på denne linken: http://www.dagensmedisin.no/debatt/2009/10/15/avhengig-av-rene-og-effekt/index.xml det er et debattinnlegg skrevet av smittevernoverlegen ved ullevål sykehus. hun skriver blandt annet dette: "Adjuvans inneholder blant annet oljeholdig tilleggstoff - skvalen - for å øke antistoffproduksjonen og har vært diskutert som årsak til «Golfkrig-syndromet» i forbindelse med vaksiner. På grunn av usikkerhet rundt uheldige bivirkninger er adjuvans ikke tillatt i vaksiner i USA. ........ Den norske innkjøpte vaksinen fra GlaxoSmithKline; Pandemrix, inneholder derimot en meget lav dose virusantigen - den laveste av alle vaksiner i dag (3,8ug) - og er tilsatt den høyeste mengde adjuvans (ASO3-skvalen) samt kvikksølv (5-2,5ug pr. dose) og leveres i flerdosepakninger der man må blande løsninger før de settes, noe som øker risiko for forurensing." les under bivirkninger og forurensning. leger pleier generelt å fraråde gravide og ta vaksiner og andre medikamenter. hvorfor er det anderledes denne gangen? og når denne virker farligere en sesong influensa vaksina så syns ikke jeg du skal ta den.
Februarfisk Skrevet 25. oktober 2009 #12 Skrevet 25. oktober 2009 Årsaken til at det er annerledes er at legene ser at gravide er i risikogruppen for alvorlige komplikasjoner med denne influensaen. De er ennå ikke sikre på hvorfor, men vet at gravide har nedsatt immunforsvar og ut i graviditeten nedsatt lungefunksjon. Denne influensaen er også annerledes enn vanlig sesonginfluensa fordi den rammer friske og oppegående mennesker i mye større grad. Vi har 10 dødsfall så langt i Norge, men tallene på alvorlige syke er ikke oppgitt. Ved sykehusene ser de nå en markant økning på influensasyke både i og utenfor risikogruppen med alvorlige komplikasjoner. Det er derfor fagfolk nå er så klare på at de anbefaler alle å vaksinere seg, og jeg tror at stadig flere helsepersonell er mindre skeptiske nå enn tidligere. Som gravide har vi aldri noen garanti for at våre valg er best for fosteret, men slik jeg har forstått det må vi ta med følgende inn i beregningen: Hva er risikoen for å bli syk/smittet av svineinfluensaen og hva er risikoen for komplikasjoner? Hva er risikoen for fosteret ved å eventuelt måtte bli medisinert med Tamiflu, ett legemiddel som ikke anbefales til gravide? Hvilken risiko løper man for prematur fødsel ved sykdom? Hvilke skader er dokumentert på fosteret ved vaksinering? Og hva er mest sannsynlig at vil skje, alvorlige bivirkninger på vaksinen eller at man blir influensasyk? Jeg skulle ønske vi kunne slippe å forholde oss til problemstillingen, men det er nå en gang slik at vi er gravide midt i en pandemi.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #13 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg har tatt vaksinen og er veldig lettet over at valget er tatt. Som en tidligere nevnte er formen nå i uke 18 en helt annen enn den vil være i uke 30 f.eks. Jeg tror vel egentlig at jeg kanskje hadde sluppet å få den, men jeg tar ingen sjanser. Vi tror jo at vi er uovervinnelig og at det ikke skjer meg. Men er jo en grunn til at den har spredd seg ganske kraftig nå da - ja, de fleste får en mild type. Og det hadde vi også kanskje fått? Men tror også det er stor forskjell på å få den i uke 20 kontra uke 30. Min tanke er: Jeg lever bedre med å følge rådene fra Helse Norge og gjøre som anbefalt enn å velge ikke ta den pga mulige skader den kan påføre fosteret som kun er teoretiske antydninger (vi kan død i bilulykke i morgen også - teoretisk sett). Personlig syntes jeg det er lettere å leve med et valg som er anbefalt - Noen tenker mest på fosteret i denne sammenheng, og redde for at noe kan skje med lille gullet i magen. Ja, det er en tanke her og, men vektlegger mest min sønn og familien. Jeg ønsker ikke i verste fall å dø fra min lille gutt på 20 mnd. Skremmende tanke! Men kjempe vanskelig valg, og alle har ulike oppfatninger og tanker. Viktigste er å gjøre det som føles riktig for seg selv og deres familie. Masse lykke til med valgene deres:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå