Gå til innhold

forts..jeg skal vaksinere meg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har tenkt messe på det - og veid for og imot.... Og tror nok at jeg går for vaksine. Må vente til uken da det ikke kommer til mitt legesenter før da. Selv om jeg er litt skeptisk til dette i 13 ende uke.. :o)

Vi får ønsker hverandre lykke til ;o))

Jeg skal vaksinere meg neste uke.. har astma i tillegg til graviditet..

Velger å gjøre dette fordi jeg tror eventuelle seinvirkninger av vaksina er mindre skadelig enn det influensaen kan være.. Og hvis jeg blir smittet, så kan jeg jo også smitte andre, som kan bli alvorlig syke..

Jeg har skrevet om min opplevelse på en annen side også, men putter den inn her også :) Jeg har ikke hatt influenssa på så lenge jeg kan huske, og har såkalt "stålhelse"! Men; Jeg fikk svineinfluensaen da jeg var 10 uker på vei. Det var totalt forferdelig, jeg ble sengeliggende i 3 uker og det tok ennå 2 uker etter det før jeg begynte å føle meg noe i nærheten av frisk.

Jeg hadde så høy feber som man kan ha uten å dø av det omtrent, jevnt i hele perioden. Jeg var helt borte, klarte meg ikke selv og mannen min måtte sykemelde seg for å være hos meg i perioder.

I etterkant virket det også som om jeg manglet alt av immunforvar, fikk gang på gang forkjølelse og alt som andre rundt meg hadde.

Jeg har et barn fra før, og både jeg og barnet og pappan skal vaksinere oss. Hadde jeg kunnet gjøre det før jeg ble syk, hadde jeg uten tvil gjort det. Det er det værste jeg har opplevd :)

Annonse

Når Folkehelseinstituttet går ut å sier at du ikke bør vaksinere deg før det minst har gått 12-16 uker ut i svangerskapet ringer det noen alarmer hos meg! Og hvorfor det: Jo de sier at utviklingen er så "heavy" den første tiden, at da bør ikke barnet utsettes for noen virus. Og hva så da etter det? Skal det tåle denna driten da? Nei, takke meg til... Hadde jeg ellers hatt noe nedsatt helsetilstand hadde jeg nok vurdert det, men jeg synes dette er litt risikosport gitt. De sier jo at denne vaksinen ikke er testet ut på gravide også, men at de alikevel anbefaler den. Jeg skal ikke være noen testdame gitt. Jeg og barnet mitt, tar heller litt medisin om uhellet skulle være ute. Ingen vaksine på meg takk!

Hvis man tenker på hvor syk damen over var så må man tenke på alle febernedsettende tab. man må ta for å overleve denne sykdommen. De er heller ikke bra for barnet. Det blir onde mot onde. Jeg har allergi. Skal helst ikke ta de heller, men som legen sier det er bedre å ta de enn hodepinetablettene, de samme som brukes mot feber. Her må hver enkelt veie for og imot. Ikke lett. Grunnen til anbefaling etter uke 12 er fordi da er barnet "utviklet ferdig" og skal vokse. For min del blir det mange variabler. Jeg planla ikke graviditet og gikk på tab. man ikke skal bruke ved graviditet samt tatt rønken av mageregionen. Stakkars forsteret har vært utsatt for masse her. Men leger og jordmødre jeg har snakket med mener det ikke er fare. Jeg får bare håpe, samt håper jeg tar riktig avgjørelse ang. svineinfluensaen. Jeg tar den med tanke på de kjære jeg allerede har. De hadde blitt knust hvis noe hadde skjedd med mammaen deres. De er bare 8 og 6, de trenger mammaen sin.

Jeg har tenkt og tenkt og kommet frem til at jeg tar den.. Skal ringe legen imorra å snakke med dem, også tar det jo litt tid før jeg får tatt den, siden kommunen min er tomme for vaksiner, for dem har prioritert folk utenfor risikogrupper.. *litt sur og oppgitt*

Hei maidamer!

Jeg regner med at jeg får aprilbarn men måtte inn her hos dere som har termin i mai for å titte litt på hva andre skrev om svineinfluensaen. Jeg vaksinerte meg i går og har som de fleste andre vært betenkt og lest alt jeg har kommet over på nett og i aviser. Vil takke "endeligplanlagt" som deler sin erfaring etter å faktisk vært gjennom influensaen. Jeg venter mitt 3 barn og tilsammen har min samboer og jeg 5 barn. De store barna har vært fryktelig syke med høy feber og de har ikke kunnet vært i nærheten av meg og det minste barnet. Jeg vil ikke engang tenke på hvordan situasjonen ville sett ut hvis noe hendte meg...... Så takker for at du deler erfaringen din uten at det for min del virker som skremselspropaganda... Lykke til videre!

Dette med svineinfluensaen har jo tatt helt av! Jeg er 11 uker på vei, og har influensaen as we speak. Jeg hoster og snyter meg og har litt vondt i hodet, men det har man da når man er forkjølet også. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i forløpet som ble beskrevet over, så man kan tydeligvis ha svært forskjellige symptomer. Jeg er ærlig talt glad for å ha fått sykdommen, så slipper jeg å bekymre meg mer for det. Vaksinen ville jeg uansett ikke tatt, jeg tror på å bruke så lite medikamenter som mulig, både når jeg er gravid og ellers. Medisin mot påvist influensa er jo også unødvendig, så fremt man ikke har alvorlige symtomer. Det mener nå i alle fall jeg... :)

Jeg vaksinerte meg på torsdag. Da var jeg 12+2. Har vært veldig i tvil, men etter anbefaling fra alle leger jeg har spurt, så bestemte jeg meg for å ta vaksinen. Særlig da overlege på NSFM sa; Du må ta vaksinen!!! Hun sa at å få svineinfluensa er mye farligere for fosteret enn å ta vaksinen. Og at i sverige får alle gravide tilbud om vaksinen, også de i 1 trimester. Jeg har en gutt på 3 år som trenger mamman sin, og vil ikke risikere at han mister meg.

Jeg har tatt vaksinen, uke 13+4. Angrer ikke, og skal få resten av familien vaksinert så snart det er mulig. Jeg gjør det både for min egen del, for familiens del og andre mennesker jeg er i kontakt med. (jobber i helsesektoren). Jeg har og gitt mine barn alle barnevaksinene, og vil gjøre det med "lille frø" også når den tid kommer. Det vil alltid være vaksinemotstandere, men de er heldigvis så få at de farligste sykdommene ikke er en stor trussel for norske barn. (kusma, TB, Røde hunder osv)

Annonse

Jeg er i uke 15 og er i fra Sverige. Jeg har en veninne som er sykepleier i Sverige og hun sier at man skal absolutt IKKE ta vaksinen før uke 16 ... jeg har en følelse av at alle leger "må" anbefale å ta vaksinen. Jeg har en svensk veninne som bor i Tsjekkia som spurte legen sin der om hva hun, og hennes familie skal gjøre, og hennes lege sa at de absolutt ikke skulle ta noen vaksine. Både Sverige og Norge har kjøpt inn vaksine for svært mange mennesker og har lagt milliarder av penger i dette. De må få tilbake pengene og må dermed få vaksinert flest mulig personer ... det er så jeg føler det.

... MEN ... hva OM OM OM ...???!! Jeg har i hvert fall bestemt meg for å vente til jeg er i uke 16 før jeg tar noen besluttninger. Men jeg føler meg litt egoistisk hvis jeg tar vaksinen og mitt barn får noen skader fordi "alle andre sa jo at man burde ta den"...

Vi velger å unngå alkohol, fordi vi vet at fosteret kan ikke gjøre seg av med giftene fra alkoholen like raskt som oss voksne ... hva gjør da denne vaksinen med alle stoffer som den inneholder, tenker jeg ...

Jeg vet da ikke ... jeg er redd at uansett hva jeg bestemmer meg for så er det feil ... jeg kan jo ikke isolere meg hjemme til barnet mitt er født heller ... jeg åker jo buss til jobben hver dag ... blir sprø av alle tanker vedr. dette ... rekker det ikke med at man er redd for en fremtid som man ikke vet noe om når man er førstegangsforelder?

Jeg tok vaksinen denne uken jeg også, og var da i likhet med en over 13+4. Hadde riktignok ikke hørt anbefalingen om at man må være minst 16 uker på vei - men tror kanskje ikke det hadde endret det heller. Har sett flere rundt meg bli veldig dårlige - og dette har vært mennesker som verken er i risikogruppen eller normalt har noe "dårlig" helse. Tror man rett og slett ikke kan forutsi hvordan man vil bli rammet. Fikk ingen konkrete råd av fastlegen min ifht å ta vaksinen eller ikke, men som han sa; at uten deg blir det ikke så mye barn heller....

Vi får bare håpe at hva som enn er i de vaksinene ikke skader barna våre på sikt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...