Gå til innhold

Dere som har peiling på hund, vær så snill å se hit!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en valp på 4,5 mnd. Han kan være være verdens søteste, men nå har han plutselig fått for seg at det er greit å bite!!

Han biter jo ikke så hardt at man blør, men det kjennes godt!

Jeg gir han griseører, tyggeleker, har til og med gitt han dentasticks...men ingenting hjelper!

Hva skal jeg gjøre??

Vil bare legge til at det ikke er snakk om en aggressiv hund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du vise hvalpen at det ikke er akseptabelt å bite. Hvis han gjør det, reis deg opp å gå fra ham. Igorering er slik de gjør det i "flokken". Han søker aksept og oppmerksomhet for sin oppførsel, og får han ikke det. vil han fort slutte og prøve andre ting (her er det viktig å rose ham for det han gjør bra, selvfølgelig).

Skrevet

Okey, Tusen takk for svar.

Da skal jeg forsøke det!

Hva kan man gjøre for å få han til å slutte å bjeffe så mye??

HI

Skrevet

Det kan vær lurt å melde seg på et dressurkurs. Ikke i seg selv for å få hunden til å slutte å bite (alle valper gjør det, stort sett går det fort over med noen nei og tydelige grenser) men for å få et godt kontaktnett med andre hunde eiere slik at du kan diskutere ting når situasjoner oppstrå (det vil det garantert) samt at du får en hverdagslydig hund.

Skrevet

For det første så er det helt vanlig at valper biter. Særlig på denne alderen. Det jeg gjør er å hyle høyt når de biter. De aller fleste vil da stoppe med det. Det er jo nettopp det kullsøsken gjør når de har fått nok. Det er da selvfølgelig alfa og omega at leken er over. Det du heller ikke skal gjøre er å leke med hendene! Ha noe dere kan leke med. Gjerne noe DU kontrolerer. Altså noe som han ikke får lov til å ha på gulvet til enhver tid. Du bestemmer når dere skal leke, og du bestemmer når det er slutt. Når leken er over, gjemmer du unna lekesaken igjen. Dette er ikke et utslag av tyggebehov, som dekkes av tyggebein o.l. Det er rett og slett for å sjekke hvor hardt det er lov å bite. Det må de jo også lære ;-)

Bjeffing er vanskeig å gjøre noe med. Det dummeste du gjør er å kjefte på ham for det. Hva kjefter du på? At han ikke bjeffer høyt nok? Slikt kan hunden ikke vite. Min tolkning av slikt er at når hunden bjeffer, og vi kjefter, så oppfatter hunden det som om vi bare stemmer i! Hurra! Mor er med! *he he*

Årsaken til hvorfor hunden bjeffer, og hva den bjeffer på sier du ikke noe om, og det må være det første du finner ut av. Her løste jeg varsling på hunden ved å ha en bolle med Frolic på stuebordet. Når det kom en lyd som han ville varsle på, så kastet jeg frolic på gulvet. Det tok tre dager, så tittet han på meg i stedet for å bjeffe, og fikk Frolic. Nå er Frolicdagene over, men han varsler nå ikke lenger på de aktuelle lydene (vi fikk leieboer i kjeller'n).

Er det bjeffing når han er gira, så må ha bare gires ned ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...