serina Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 Ser det er lite snakk om dette hyperaktuelle emnet inne på de forskjellige debattene. Nå skriver VG at en 2 år gammel gutt i natt har dødd av svineinfluensa, og norske helsemyndigheter anbefaler alle å vaksinere seg og sine barn (fra 6 mnd og oppover). Hvordan stiller dere dere til dette? Kommer dere til å vaksinere barna deres? Stoler dere på at norske helsemyndighteters anbefaling er riktig? Er vaksinen trygg? Kjør debatt!
Lillian m/4 Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 Eg tenker og tenker, og er egentlig ikkje kommen heilt fram til ka vi skal gjere. Men tenker at antagelig så er vaksinen tryggare enn sjukdommen da, så om vi gjer det, så skal alle sammen ta den. Vi er 5 stk, mor 35, far 42, datter 12, sønn 2,5 og datter 8 mnd. Har liksom tenkt at å få den ikkje kom til å bli sååååå ille da, men så dør jo heilt friske folk av den, så no veit eg ikkje lenger..
Underveis --> Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Er langt ifra i noen risikogruppe her jeg går hjemme i permisjon, men etter at friske folk har dødd, så tror jeg nok jeg kommer til å ta vaksinen dersom det er anbefalt. Antakelig lar jeg også Lillemann (straks 7 mnd) vaksineres. Jeg kommer altså ikke til å takle å vite at vi kunne fått vaksinen, og lot være, dersom noen av oss skulle bli syke og i verste fall dø... Forresten var det på nyhetene nå at 2 åringen hadde medfødte helseproblemer.
Soljentene:) Skrevet 23. oktober 2009 #4 Skrevet 23. oktober 2009 Vi velger å se situasjonen litt an. Vi har ei jente på 8 mnd, men anser sjansen for å bli smittet for ikke så veldig store. Han stakkars lille gutten på 2 år som døde, hadde en alvorlig medfødt feil, og det er vel oftest da det får så dramatisk utfall. Jeg kjenner til flere barn som var helt friske da de fikk svineinfluensa, og det gikk helt fint med dem. Den ene familien opplevde den som litt lettere enn vanlig influensa. Jeg tror vel innerst inne at vaksinen er trygg. Det jeg ikke er helt overbevist om er at det er så dramatisk som de vil ha det til. Skulle jeg nå allikevel bli syk før jeg eventuelt får vaksinert meg, så vil jeg gjøre som jeg alltid gjør når jeg er syk, holde meg hjemme for å unngå å smitte andre. Jeg er litt uenig i at det oppfattes som egoistisk å ikke ta den. Oppsummert: vi vaksinerer oss ikke nå.
Maia&Mathias <3 Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Vi kommer nok til å ta vaksine, men er faktisk ganske skeptisk, så kjenner jeg meg selv rett kommer jeg ikke til å gjøre noe før etter at jeg har vært på helsestasjonen 5.november.... Er jo sikkert like lang ventetid uansett... Lillegutt er straks 6,5mnd....
scoobydo Skrevet 23. oktober 2009 #6 Skrevet 23. oktober 2009 trodde det bare var vaksinering av små barn som var i risikogruppe?
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 23. oktober 2009 #7 Skrevet 23. oktober 2009 Det er 100.000 som er registrert syke, og kanskje flere som ikke har dratt til legen...altså maaaange som har svineinfluensa. Ti personer har dødd (dvs 0,1 promille!!) - men det er jo normalt at folk dør i en influensaepidemi? Jeg er klar over at friske folk har dødd, men har dette aldri skjedd under vanlige epidemier? Jeg er litt forvirra over at dette krisemaksimeres i nyhetene, når ellers "vanlige" influensaepidemier også kan være voldsomme. Helsemyndighetene har kjøpt inn vaksiner og må selge disse. Jeg er altså (som vanlig) dritskeptisk til media, men samtidig kjemperedd for lillemor på 4 mnd. Tror jeg vil vaksinere både meg selv og lillemor. Kall meg egoistisk, men når vaksina kommer hit i november vet vi mer om bivirkningene (dog ikke langtidsbivirkningene) enn de gjør nå.
Style_hunter Skrevet 23. oktober 2009 #8 Skrevet 23. oktober 2009 Bor fortiden i Italia og spurte i dag vår italienske barnlege hva jeg skulle gjøre ang min lille sønn på 6mnd. Han sa det ikke var noen vits han tok det da han er så liten og dessuten er han kun 10% dekket av vaksinen pga immunforsvaret til disse små endrer seg så kjapt (voksne er 70% dekket hvis man tar vaksinen). Han hadde fått disse retningslinjene fra foreningen for barneleger nasjonalt her i Italia. Så legen mente vi påførte vår lille sønn mer smerte ved å ta en sprøyte med evt bivirkninger siden effekten evt er så liten..
Studine mevik Skrevet 23. oktober 2009 #9 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg har vel egentlig ikke ofret en tanke engang til om vi bør vaksineres eller ikke. Regner ikke med at vi vaksinerer oss. Jeg selv blir aldri syk omtrent. Tror egentlig at eg aldri har hatt noen form for influensa. Muligens en gang mens jeg gikk i barnehagen bare. Vi er alle tre friske og raske i utgangspunktet og jeg lar meg ikke skremme. Skulle det derimot komme ny informasjon om denne epidemien og vaksinen så tar jeg stilling til det da. Misforstå meg rett: Epidemier er naturens måte å holde befolkningen nede på. Alle dyr regulerer seg selv på denne måten slik at bestanden aldri blir for stor. Mennesker er også sånn, men vi finner opp diverse medisiner for å motabeide denne effekten.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 24. oktober 2009 #10 Skrevet 24. oktober 2009 Etter mye overveiing har vi bestemt at meg og sambo vaksinerer oss, for ikke å dra smitten i hus ,mens vi avventer å vaksinere vesla foreløpig. Hun er bare 4 mnd, og jeg er skeptisk til å injisere stoffer som er dårlig utprøvd på datteren min. Noen som vet om antistoffer fra vaksinert mor går over i morsmelk og beskytter babyn??
Fireblade Skrevet 24. oktober 2009 #11 Skrevet 24. oktober 2009 Vet ikke om effekten av amming er så stor, men hvis resten av familien tar vaksinen vil dere hindre at smitte kommer inn i huset og dermed beskytte den lille på den måten. Vi kommer til å ta vaksinen alle så snart vi får lov for å beskytte minste mann som har medfødt sykdom, men som er for liten til å ta vaksinen selv. Det som var utrolig deprimerende var at han hadde fått tatt vaksinen først som risikogruppe, men når han var for liten fikk ikke vi som familie ta den først for å beskytte han for vi var ikke i risikogruppen selv om både sykepleier og leger var enig i at det ville beskytte han.. Jo flere som tar vaksinen jo mer beskyttelse gir vi til de små som ikke kan få den ved å hindre spredning...
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 24. oktober 2009 #12 Skrevet 24. oktober 2009 lite spørsmål ang. dette her.. er det ikke kvikksølv (som det er i vaksinen) som de har linket til autisme tidligere? eller tar jeg feil.. vi voksne (mor og far) skal ihverfall vaksinere oss- men er i tvil på lillemann på 10mnd. Må se det an litt til.. er litt skeptisk til vaksinasjonsprogrammet fra før.. så.. men jeg ville aldri ha tilgitt meg selv om det skulle skje no. selv om jeg er hjemme og far jober offshore så er ikke bekymra for å bli smitta med det første.. Men jeg er helt ening at de flesrte bør vaksinere seg, slik at man kan hindre spredning.. må avvente situasjonen litt til.. uansett så får vi ikke vaksinert oss her i oslo før om 2 uker uansett..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå