Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 2 år og 4 mnd som nettopp har begynt å stamme veldig. Særlig i starten av en setning, og spesielt når hun blir ivrig og vil fortelle oss noe. Det kom ganske plutselig, tidligere denne mnd har hun "hakket" litt sånn som: jeg jeg jeg jeg ...nå er det mer direkte stamming sånn som aaaaaaaanna....Ofte blir hun litt frustrert selv over at hun ikke får ut ordene. Noen som har vært borti dette? Går det over? Vi stresser henne ikke og er bevisste på å la henne ta den tiden hun trenger. Prøver også å ikke legge ordene i munnen på henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et annet innlegg om stotring litt lenger nede på dette forumet. Jeg jobber med språk i barnehager. Det er en del barn som "stammer" i denne alderen, man kaller det stotring og det er som offtest noe som oppstår i faser der det skjer mye med barnets språk. Det er mye musklatur i arbeid når man snakker, og det kan skje at språket utvikler seg så fort at musklaturen ikke henger med, da kan stotring oppstå. Det er ikke noe uvanlig. Du behøver ikke å bekrymre deg for et så lite barn som stotrer. Ellers er det veldig fint at du ikke stresser ,og gir henne god tid!

Skrevet

Tusen hjertelig takk! Ble litt lettet nå :) Skal lese litt nøye gjennom siden neste gang jeg legger ut innlegg, he he!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...