Gå til innhold

Forhøyet blodtrykk inn i svangerskap..

Mjølkekua

Anbefalte innlegg

Jeg fødte en frisk og flott gutt 10. desember 08, og hadde i 4-5 ukene før jeg fødte et blodtrykk rundt 140/90. Ble sykemeldt en uke før permisjonsstart og blodtrykket mitt holdt seg stabilt. På 6 ukerskontrollen var blodtrykket mitt fortsatt ikke sunket, og legen mente at vi burde følge opp med årlige kontroller. Ser at jeg har mye av det gode kolestrolet, men litt for mye av det dårlige. Dette har jeg arvet fra min far, som går på blodtrykksdempende medisiner.

Nå er jeg gravid på ny, 7+3, og fikk i uke 5+6 målt bt til 145/85. Overtrykket er nok litt påvirket av "blodtrykksangst", men jeg hadde før jeg ble gravid første gangen 110/70.

Skal ha en døgnmåling av bt i november, men jeg bekymrer meg litt for utviklingen (gitt at det steg endel sist). Jeg må legge til at jeg ikke utviklet svangerskapsforgiftning sist. Gutten min ble født med hastekeisersnitt en dag over termin pga at han var stjernekikker (som lå skjevt i bekkenet). Han var 3395g og 51 cm. Frisk og fin (9 må apgar).

Er det noen som har noen erfaringer - tips og råd?? Jeg jobber 100% og har en travel hverdag. Men føler meg ellers frisk (det gjorde jeg sist svangerskap også - trente 3 gg i uken hele 2 og 3 trimester til jeg ble sykmeldt). Hadde ødem i slutten av sist svangerskap, men ikke mer enn 1-2. Er ikke overvektig (170 høy og 61,7 kg ved sist måling).

Fortsetter under...

Hei,

jeg opplevde det samme som deg, fikk höyt blodtrykk i sist svangerskap (3 âr siden), men heldigvis ikke sv.forgiftning. Mâtte ta medisiner fra ca. halvgâtt svangerskap, og siden det har holdt seg höyt har jeg gâtt pâ medisiner siden. För jeg prövde â bli gravid denne gangen byttet jeg til Trandate som ikke er farlig for fosteret. Jeg har ogsâ vaert veldig stresset med tanke pâ hvor höyt det skulle bli utover, det har variert veldig, men i uke 30 var det oppe i 160/100. Ble sykmeldt og tar det veldig med ro... og pâ kontroll i forrige uke (uke 34) var det heldigvis sunket til 145/70!

Sâ nâ hâper jeg det ikke stiger altfor mye igjen de siste ukene, slik at det ikke vil bli vurdert keisersnitt.

Forhâpentligvis vil BT holde seg noenlunde hos deg ogsâ, ellers kan det vel vaere aktuelt med medisiner (selv om man helst vil unngâ det i det lengste...) Kanskje gâ ned til deltidsjobbing slik at du fâr hvilt mer?

Et lite tips er â skaffe seg en blodtrykksmâler, jeg mâler det hjemme hver dag, og det er ganske betryggende (ikke minst fordi da fâr jeg det reelle trykket, ikke pâvirket av "legeskrekk"). Slipper â dra sâ ofte til kontroll og ser med en gang det stiger for mye. I tillegg kontrollerer jeg urinen for proteiner selv noen ganger i uken, har pâ den mâten full kontroll.

Lykke til med svangerskapet!

Tusen takk for svar! Jeg tror jeammen jeg skal få lånt meg et blodtrykksapparat og og urinsticks for å kontrollere urin..

Jeg leste her om dagen at det er mindre sjanse for å utvikle svangerskapsforgiftning under 2. svangerskap, hvis man ikke utviklet dette i første. De vet ikke hvorfor, men det er visst en form for beskyttelse ved det å gå gravid.

Satser på at blodtrykket mitt holder seg stabilt. Jeg føler meg forresten i utrolig god form om dagen. Var veldig trøtt rundt uke 6-7, så sliten at jeg har hatt problemer med daglige gjøremål og da ble jeg jo i tillegg bekymret for blodtrykket. Nå er jeg på DEN oppturen i sammenligning, selv om jeg bare er ca 10 uker på vei :-) Hurra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...