Gå til innhold

Levaxin og lavt stoffskifte pluss blodprøvetest AMH

Anbefalte innlegg

Hei.

A) Var på første samtale på fertilitetsklinikken i Telemark i dag hos en spennende doktor der. Han mente jeg måtte begynne med Levaxin pga lavt stoffskifte. Har variert mellom 7 og 3,5 de siste årene.

Har lest litt om dette og ser at dette kan også være grunnen til at jeg har mistet to ganger underveis i svangerskapet. Noen som har noe vettugt å si?

B) Han fikk også tatt en blodprøve på AMH av meg, visstnok en av de første i landet som fikk tatt denne. Laboratoriet på sykehuset hadde aldri tatt denne før så de måtte ringe inn til Aker for å få vite hvordan denne skulle taes.Noen andre som har fått sjekket denne??

Fint med svar!

Fortsetter under...

Hva er AMH, tro?

Har også fått opplyst om at lavt stoffskifte kan føre til at man ikke blir gravid, og at man kan abortere. Visstnok lite kunnskap om dette hos fastleger rundt omkring så supert at du har fått medisiner for dette! :)

Lykke til!

Hei

Jeg har akkurat tatt AMH testen for å sjekke mine eggreserver. Har kun fått ut maks 4 egg tross min alder (var 29 når jeg begynte og er nå 32). Resultatet på blodprøven skal være over 1 - min var på 0,3 så ikke akkurat noe å skryte av.. :-(

Det er vanskelig å si om jeger født slik eller om resultatet har falt de siste årene. Legen syntes det var en god idè å ta en ny AMH test om et års tid for å få en indikasjon på hvordan det ligger ann..

Lykke til - håper dere får bedre resultat enn meg :-)

Hei

stoffskiftet skal når man vil bli gravid idealt sett ligger rundt 1 men verdier opp til 2,5 er normale hvis man ikke har symptomer

Det er større fare for å miste og vanskeligere for å bli gavid med et stoffskifte som ikke fungerer.

Bra du får medisin, søsteren min måtte vente lenge på det til tross for symptomer og tsh på 4-5

Annonse

Så verdier som varierer fra 7,0 til 3,5 og opp igjen til 4,0 er ikke så bra? Har fått medisiner nå og håper de hjelper snart. Fastlege var usikker på medisinering, men legen på sykehuset i Telemark satte igjang med en gang. Ingen grunn til å vente mente han og jeg er helt enig.

Takk for svar om den blodprøven. Da krysser jeg fingre for fint svar på min. Synd å høre at din ikke viste bedre lager av egg. Vi får håpe det går fint for det!

Jeg har lavt stoffskifte og har gått på medisiner i flere år. Stoffskiftet mitt har vært vanskelig å kontrollere uten at de har funnet ut hvorfor. Synes det er vanskeli gå få noen gode svar. Fastlegen vet ikke mye. Har hatt ett IVF forsøk tidligere, da ble stoffskiftet veldig lavt helt plutselig, muligens grunnet alle hormon medisinene, men ingen vet. St.Olav gir ingen oppfølging på stoffskiftet og referer til fastlegen. Føler det mangler noe på en helhetlig oppfølging.

Er i mitt andre IVF forsøk nå. Skal teste 28.10.08. Har fått opplyst at verdiene ikke skal overstige 1,5. Har denne gangen bedt om å få ta blodprøvere en gang i uken hele forsøket. Så langt har prøvene vært fine!

Kjempe bra at legen på sykehuset tok affære og satt deg på medisin! Ingen ting å vente med. Skulle ønske fastlegene var litt flinkere til å forhøre seg med spesialister når de møter ting de ikke kan så mye om...

Fastlegen min var en dott når det gjaldt lavt stoffskifte, hadde en verdi på over 4 (som absolutt ikke er bra, den skal helst være under 1,5 om man vil bli gravid). Hun fant ihvertfall ut at verdien var innenfor normalverdi og nektet gi meg medisiner til tross for at jeg ga henne beskjed om at fertilitetsklinikken min hadde sagt at den burde ned. Men neida, ikke noe hjelp å få.

Ble skikkelig forbanna og begynte å lese masse om TSH-verdier på nettet, og fant ut at JOD er det som skal til for å senke verdien. Jeg har nå tatt jodtabletter i drøye to måneder, alle symptomene på lavt stoffskifte har enten forsvunnet helt eller blirr mye mindre. Og ikke mist fikk jeg ut utrolig mye bedre egg denne gangen. Er ikke i tvil om at det var jod-tablettene mine som gjorde susen.

Så begynn og knask jod - tabletter fåes på helsekostbutikk (algetabletter med venslig mye jod i seg. 2 tabletter om morgenen, 2 om kvelden).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...