ifie Skrevet 22. oktober 2009 #26 Skrevet 22. oktober 2009 Det heter KYR! Pokker! Skal vi begynne å si "gåser" i stede for "gjess" også kanskje? *irritert*
prekæs Skrevet 22. oktober 2009 #27 Skrevet 22. oktober 2009 Sjekk linken min lenger opp. Er den feil den da?
Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #28 Skrevet 22. oktober 2009 Her er den sikreste referansen på nett angående rettskrivning: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=ku&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Kuer er hovedformen på bokmål men kyr er også tillatt og forøvrig har folk lov til å snakke den dialekten som faller dem naturlig her til lands, også på reklame!
LoveActually Skrevet 22. oktober 2009 #29 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg sier kuer... og skriver kyr. Trodde kuer var feil jeg... men har alltid tillatt meg selv å si det, he he :-)
Tante Bassa Skrevet 22. oktober 2009 #30 Skrevet 22. oktober 2009 Dere som irriterer dere så over at noen sier kuer, og mener at det heter kyr; Mener dere at det står feil i ordboka?
ifie Skrevet 22. oktober 2009 #31 Skrevet 22. oktober 2009 Nei, jeg mener ikke det står feil i ordboka, så klart Da jeg var liten het det "kyr", og det var det vi lærte på skolen. Familien min på østlandet sa kyr, og familien min i Nordnorge sa kyr. Jeg blir ikke oppriktig irritert, men liker ikke at språket skal forandres mens jeg "sitter og ser på"!
Tante Bassa Skrevet 22. oktober 2009 #32 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg kan faktisk ikke huske om vi lærte kuer eller kyr på skolen. Er sååå lenge siden... ;-) Men hjemme sa vi alltid kuer, og tror de fleste jeg kjenner sier kuer. (er litt usikker, for kuer/kyr er ikke det vi prater veldig mye om)
prekæs Skrevet 22. oktober 2009 #33 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har aldri lært kyr. Men husker at vi lærte å skrive "veg" i tjukkeste Østfold. Gikk vel bort fra det før vi gikk ut barneskolen. Dette var på 70 tallet.
Tokatter_USA Skrevet 23. oktober 2009 #35 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg skrev lenger oppe at jeg sier begge deler - da mente jeg at begge deler er riktige, men jeg sier kuer selv. Jeg kommer fra en familie hvor iallfall mor følte det som skrikende kritt på tavlen hvis man brukte feil grammatikk. Men hver gang søsteren min og jeg så kuer når vi kjørte bil, ropte vi "Kuer, kuer, kuer!", og vi ble aldri rettet på. Så jeg tror det er en dialektforskjell. Vi snakker og skriver bokmål, og det er kuer for vår del.
Ulldott Skrevet 23. oktober 2009 #36 Skrevet 23. oktober 2009 Mener å huske at det for noen år siden ble tillatt å skrive kuer. Tidligere var det kun tillatt å skrive kyr.
Overraskelsen Skrevet 23. oktober 2009 #37 Skrevet 23. oktober 2009 kubonden hjemme i bygda sa "kuer", og jeg regner med at han hadde tatt på ei ku... er fra østlandet. Til sammenlikning er leser et sterkt verb på nynorsk (las) og et svakt på bokmål (leste) uten at noen av delene er mer riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå