Bilba og gutta :) Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Noen som har tatt den på de små? Hvilke bivirkninger fikk de i såfall? Har ei venninne som jobber på riksen og hun anbefaler oss sterkt å ta den, både på oss selve og på barna - til og med på minsten på 6 1/2 mnd. Men de fleste får jo skikkelig influansavaksiner + kvalme og evt diare... huff, er skeptisk jeg. Ikke bare pga av bivirkningene, men mest fordi det er skummelt med en vaksine som er så lite utprøvd. Og får vondt i hjertet av å påføre lillegutt "smerte" med vilje.... selv om det selvfølgelig er langt verre hvis han blir syk på ordentlig.
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 høres ikke de tlitt rart ut a? Da de ikke anbefaler barn under 3 år omå ta den, men de skal kanskje sette ned "grensa" til 6mnd. da de får dataer fra andre land. Snakket med fastlegen i dag- har en gutt på 10 mnd- om hvorvidt jeg burde ta den, for å beskytte minsten. Han sa at det var opp til hver enkelte, men klart at det ville beskytte han bedre. Men at han var for liten for vaksina. Håper de skal ta inn den andre vaksinen uten så mye drit i som den pandermix (eller hva den heter) og ta inn den andre som de evt. har i USA- da skal jeg tenke på å vaksinere han, om de kommer med nye restriksjoner.
rima Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Vi er i tvil vi også. Har hørt at barn under 3 år ikke anbefales å ta vaksinen med mindre de har en sykdom og er spesielt utsatt... Aner virkelig ikke... Er jo så mye rart man hører nå om dagen...
Bilba og gutta :) Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2009 I følge venninna mi så gjelder ikke den "under 3 år - regelen" lenger... de anbefaler å vaksinere ALLE. Ligger en baby med svineinfluensa der nå.. (skriver ikke dette for å skremme noen, og vet ikke om det er alvorlig med han - går sikkert bra) Men er reddere nå enn før, fordi influensaen er farligere enn antatt for friske mennesker. Venter og ser an litt, for massevaksinajsonen starter uansett ikke enda i vår kommune...
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 huff da.. hvor gammel er bebisen? må høre hva de sier i morgen hvertfall- men FY jeg er skeptisk til å vaksinere en på 10mnd- spes da jeg er skeptisk til noen av vaksinene i vaksinasjonsprog fra før- selv om vi har fulgt det til nå.
Bilba og gutta :) Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2009 Vet ikke hvor gammel babyen er, fregna. Men siden hun sa det var en baby, så regner jeg med at den er under 1 år. Skeptisk jeg også... huff... ikke lett dette her. Men OM det skulle skje noe så vil jeg aldri tilgi meg selv for at jeg ikke vaksinerte... men samtidig: hva hvis vaksinen skader han.... huff, jeg som ikke har bekymra meg noe særlig for denne svineinfluensaen før jeg snakket med henne. Klart, hun har det veldig tett innpå seg fordi hun jobber på riksen, og hun har jo sett flere personer dø pga sykdommen. Men vi må hugse på at DE ALLER FLESTE som får det slipper billig unna... men allikevel så begynner jeg å bli litt bekymra kjenner jeg.
baby_april:) Skrevet 22. oktober 2009 #7 Skrevet 22. oktober 2009 Men hvis man tar vaksinen og ammer barnet, da trenger ikke barnet vaksine? Har jeg forstått det rett? Får babyen vaksinen i seg gjennom amming eller bare antistoffene mot svineinfluensa?
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 22. oktober 2009 #8 Skrevet 22. oktober 2009 tror at det er omvendt. huff, jeg synes det verste er.. jeg har vært ganske bekymra helst siden dette starta- mn jeg synes at det florerer overalt med "død og fordervelse". Joa, jeg skjønner at det kan være en mer alvorlig type enn vanlig influensa- 9stk døde- 7 i risikogr, og 2 som var friske og raske. men det er 2 av 100 000 de har estimert til at er smitta nå. er det egentlig så mange?! jeg er en sånn person som blir lett overhysterisk over sånt som dette. Ja, flere dødsfall kommer sikkert til å komme, men vanlig influensa tar jo livet av 1500 personer i året. ja, det er for de tmeste eldre og syke, men har også skjønt at det i noen tilfeller at det er noen som er sett på som friske også. Og utsette barnet mitt for en vaksine som nesten ikke er utprøvd, synes jeg er JÆVLIG KJIPT- for å si det mildt. det er kvikksølv i vaksinen, noe de har slutta med i barnevaksine programmet pga KAN være at det setter i gang en prosess av bivirkniger som f.eks autisme har jeg skjønt (eller tar jeg feil?) Ihvertfal som jeg har forstått det. NEI, jeg er ikke intressert å vaskinere han enn så lenge, til evt. vi vil få de vaksinene som ikke har disse skumle tilsettningstoffene. Men jeg vil vaksinere meg selv, for at han skal være mer beskyttet mot det. Sånn at ikke jeg som forelder skal dra med meg dritten hjem ihvertfall og være smittebærer. "heldigvis" er jeg hjemmeværende, så vi er ikke så utsatt for evt. smitte i skole/barnehage- ikke har vi noen fler barn heller- ikke det at vi kommer til å isolerere oss, men ta forhåndregler. Synes også at det er alt for lite info om spedbarn/småbarn og denne nye influensan. som det stod på helsedirektoratet sine sider var at denne gruppen var svært utsatt da det kom til influensa. men også at: "Selv om mange barn har blitt syke av den nye influensaen rundt om i verden, har det vært svært få dødsfall blant små barn." huff, nei jeg synes dette er drit vanskelig- hater å vente og tvinne tommeltotter- ikke noe festlig situasjon. deilig med en liten utblåsning så får man bare ta tiden til hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå