Gå til innhold

Hjemmelaget leverpostei, noen som har laget det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så på Smake av Danmark, og mannen laget leverpostei. Så kjempe godt ut, og har selv lyst til å prøve å lage en dag.

Noen som har laget det før? Fant noen oppskrifter på nett, og har tenkt å prøve meg på en av dem. Men så er jeg veldig usikker på det med spekk, om hvor det er mulig å få kjøpe det? Bor i Oslo.

Hvis det er noen som har laget det, og har en god oppskrift...vil jeg gjerne ha oppskriften. På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt ambisjoner om det i flere år, men ikke gjort det enda. Men i år står det på planen. Fikk oppskrift på en kjempegod en, men tror jeg har mistet den.

Spekk får du hos en slakter eller en litt velassortert matbutikk. I min lokale Meny (i Oslo) kan de skaffe det. Og så skaffer de grishoder hvis du skal lage sylte :-)

Tar gjerne imot en god oppskrift om du har.

Skrevet

Jeg fant et oppskrift på julepostei. Tenkte kanskje prøve den til jul?

JULEPOSTEI 1 PORSJON:

- 600 g lever av svin eller reinsdyr

- 200 g medisterfarse

- 3 hele rensede ansjos, eller 6 fileter

- 1 løk i biter

- 1 rå potet i biter

- 3 ss hvetemel

- 3 dl rømme

- 3 egg.

- ca. 3 ts salt

- 1 ts pepper, malt

- 1 ts merian, malt

- 1 ts timian, malt

- 2 laurbærblader.

Bland alle ingrediensene i en foodprocessor, og skjør til alt er godt blandet. Hell rørene i en godt smurt fom (flere småe, eller en stor). Forvarm stekeovnen og sett formene i en langpanne, som er fylt med kokende vann. La posteien steke, dekket med aluminiumsfolie.

Posteien skal stekes i vannbad ved 200 grader, i ca. 1 time. Spørs hvor stor formen(e) er. Hvis du stikker i posteien, så skal saften som flyter ut, være blank. Da er den ferdig. Posteien kan deles i prosjoner, og fryses ned.

HI.

Skrevet

Fant også en annen oppskrift. Men dette er hjemmelaget leverpostei. Blir vel det samme, men det er jo fint å kunne prøve en annen variant:

- 750 g svinelever

- 300 g ryggspekk (det er det jeg er usikker på hvor vi får tak i)

- 12 ansjosefilet.

- 2 egg

- 3 ss hvetemel

- 3 dl fløte (20%)- er usikker hva de mener her.

- 1 løk (ca 100 g. finhakket)

- 1/2 ts salt

- 1/4 ts pepper

- 1/2 ts allehånde

- 1/2 nellik

Skjær lever og spekk i biter, og skjør dem i en foodprocessor. Bland lever, spekk, mel, egg, fløte, finhakket løk, salt og krydder.

Fyll røren i en godt smurt form. Stek posteien i vannbad i ovn ved 175-200 grader, i 45-60 min. Stikk i posteien, saften som flyter ut skal være blank. Avkjøl i formen.

HI

Skrevet

Takk. Denne ser jo litt spennende ut med godt krydder i. Skal prøve når julen nærmer seg litt mer.

Hjemmelaget grov er jo så utrolig mye bedre enn de fleste man får kjøpt.

God jul :)

Skrevet

Jeg husker vi laget leverpostei da vi gikk på ungdomskolen, i heimkunnskapstimen. Det var kjempe godt, men hun ene hadde glemt å putte i salt. Men det var bare å strø salt over. Ble uansett kjempe godt. Hadde helt glemt det, til jeg nå så programmet.

Blir spennende dette her. Og det beste, er at du kan ha krydderet i hylla, lage flere posteier. Også kan du enten fryse det ned, til senere bruk eller gi det bort til noen.

Lykke til, verdens heldigste mamma :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...