Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 hva gjør dere når dere har brukt opp alle de 10 (12) sykedagene til barnet? gutten vår har vært mye syk siden han begynnte i barnehage,og jeg har allerede brukt 6 av mine og pappan har brukt 5 av sine... har tenkt at hvis vi ikke har igjen flere til slutt,så må vi jo sykmelde oss da...har jo ikke akkurat rå til å ta fri uten lønn heller. hva tror dere?
3småtroll♥ Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Det er desverre slik det er for alle med barn det. Bruker du de opp så må du være hjemme uten lønn-slik er det jo for alle! Jeg syns ikke det er riktig å si at du selv er syk hvis du ikke er det! Og du får ikke sykemld av legen hvis ikke det er du som er syk! Men dere har jo noen dage igjen da og det er jo gjerne i begynnelsen etter barnehagestart det er mest sykdom;)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Husk at det er 10 dager pr kalenderår (ikke de siste 12 mnd som det er med egenmelding) så dere starter på ny "kvote" igjen 1. januar og det er jo ikke så lenge igjen av året. Det er riktig at man ikke kan sykmelde seg når barnet er sykt det er kun når man selv er syk. Så hvis du skal gjøre det må du enten lyve for legen eller håpe at legen er snill (tviler på om mange leger er villig til å gjøre det for de kan faktisk miste lisensen). Det er dessverre sånn at når man har brukt opp de 10 dagene må man ta fri uten lønn, feriedager, avspassering, håpe man har en snill arbeidsgiver eller om man har familie eller andre kjente som kan hjelpe til. Selvfølgelig er det kjedelig å ta fri uten lønn, men det er sånn det er å ha barn. Vi har nok ganske bra ordninger i Norge i forhold til i mange andre land. Her kan du lese mer om dine rettigheter: http://www.barnimagen.com/felles/temasider/oekonomi_og_rettigheter/foreldres_rettigheter_naar_barna_er_syke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå