Gå til innhold

Svineinfluensa og jobb på barneskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal ha praksis på en barneskole neste uke, og er 6 uker på vei. Er nervøs for om jeg kan bli smittet. Er det noen lærere der ute som kan gi noen tips?

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær nøye med håndhygiene! På de fleste skoler har de desinfeksjonsmiddel i klasserommene.

Jeg jobber i skolen selv, og har ikke tatt noen andre forholdsregler enn å vaske hendene oftere. Er i uke 11 nå.

Skrevet

Hei Solbrilla :)

Jeg er i min 7. uke og lærer i barneskolen. Vi håndhilser ikke lenger på elevene ved min skole, kun med blikkontakt idet de kommer inn døra. Ellers vasker alle hendene oftere, særlig før måltid eller kontakt med mat skal alle vaske hender. Før mat & helsetimer skrubbes hender med neglebørste og gnis deretter inn med sprit. Bevisstgjøring på håndhygiene blant elevene har ført til et ganske lavt sykefravær blant dem så lang denne høsten. Det har kommet svære plakater til oppheng i klasserommene fra folkehelsa, om hvordan vi f.eks nyser inn i albuen i stedet for ut i lufta/i hendene. Dette har vi også snakket svært mye om, så jeg opplever at elevene har blitt mye flinkere til å passe på ikke å spre smitte.

Dersom jeg må ta på en elev, for eksempel for å kjenne om vedkommende har feber, har kul, har skadet seg, er jeg nøye med å vaske meg etterpå.

Jeg tror ikke du trenger å engste deg om du skal i praksis. Ved en normalt god hygiene fra din side skulle dette gå fint. Dersom de ikke har sprit på skolen du skal ha praksis ville jeg investert i min egen lille flaske til å ha i håndvesken :)

Skal du være utplassert i helt lave klassetrinn, ville jeg prøvd å holde litt avstand til elevene...De kan jo være litt mer klengete og klatrete enn mine 6.klassinger ;)

Tips: Hvis noen absolutt vil gi klem, bruk "mageklem". Den ble brukt hyppig på en skole jeg jobbet før - nettopp for å forebygge smittefare.

Og - hvis du opplever graviditeten og smittefare som et stort problem ville jeg tatt det opp med praksislærer. Jeg vet at du kanskje ikke ønsker å dele nyheten med alle medstudentene så tidlig i svangerskapet, men det kan være lurt å informere veileder om situasjonen dersom dette stresser deg. Jeg har selv vært praksislærer i flere år og ville selvsagt tatt hensyn til din situasjon. Det kan jo være du får ubehag som kvalme etc også... Jeg synes f.eks selv at det er mye enklere å undervise i de teoretiske fagene i disse dager. I praktisk estetiske fag er jo elevene "over alt" - noe som jeg kjenner er med på å stresse meg og skape unødvendig høy temperatur og påfølgende eksplosjoner :)

Du må ha lykke til med både praksis og graviditeten :) :) :) Du har en spennende tid i vente på mange måter :)

Skrevet

Tusen takk for svarene:) Hjalp veldig! :D

og lykke til videre til dere også:) :) :)

Skrevet

Jeg er også lærer (vgs). Fordelen for meg er at som regel kjenner elevene selv om de brygger på noe og ikke er helt i form. Men eneste forhåndregel jeg også tar er håndhygiene. Kjøpt med våtservietter som jeg har på arbeidsplassen min... Jeg har enda ikke vært syk dette skole året (bank i bordet:) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...