Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Husky er jo kjent for å være en svært allergivennlig rase, så da skulle man tro den ikke røyter så mye. Nå er det jo ikke selve pelshårene som allergikere reagerer på, men et stoff pelsdyr skiller ut. Likevel blir jo spredningen større hos hunder som røyter mye, så en del av kriteriene for å regnes som allergivennlig hund er nok det å røyte lite. Min gjetning er derfor at Huskyer antakelig ikke røyter mye, men søk på nettet så finner du sikkert ut mer.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har ingen førstehåndserfaring med denne hunden, når den skal leve inne slik som det virker som om din skal. Jeg vil tro den røyter en del siden den har rimelig tykk pels vinterstid! eneste jeg vil si til deg er at du bør tenke nøye igjennom før du skaffer deg denne typen hund. Den krever mye av deg. Den er et arbeidsdyr som krever veldig mye mosjon og arbeidsoppgaver. Jeg opplever også mange av dem som veldig krasse hunder, og tror ikke jeg ville brukt denne hunden som familiehund. Når det er sagt så er dette nydelige hunder som med rette eiere er helt fantastiske!! Lykke til med kjøp av hund :-)
Underveis --> Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Det finnes vel knapt en rase som røyter så mye, når den først røyter, som en husky! De har veldig tykk pels, med underull, og når alt det skal av... Huhei!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 Forrige sjefen min har/hadde Husky (vet ikke hva hun har nå siden hun har flyttet og ikke lenger er min sjef), men hun hadde den med på jobb et par ganger og jeg falt helt for den. I den perioden var det uaktuelt med hund, men nå har vi endelig fått en større plass, og har da plass til en litt stor hund. Vil såklart ha den inne, og ettersom jeg husker fortalte forrige sjefen min at deres Husky var verdens største kjæledegge, og den satt i sofaen med dem hver dag MEN, jeg vil altså ikke ha en slik hvis den røyter noe ekstemt (dvs mer enn andre hunderaser), er bare derfor jeg lurer litt på om noen her inne har erfaring med dem. HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #6 Skrevet 22. oktober 2009 Har ei sibirsk husky-tispe, og gjett om ho røyter!! Feller all underpelsen 2 ganger i året, og da må det børstes flere ganger hver eneste dag. Underpelsen er tydeligvis utømmelig Skal du ha en husky må du vare klar over at de trenger MYE mosjon. Er heller ikke helt ideelt å ha de inne, da de liker å grave, og de kan fort bli rastløse om de skal gå inne hele dagen. Vil iallefall anbefale en relativt stor hundegård, så kan du heller ta hunden inn om kvelden. Vilheller ikke anbefale å ha hunden i sofaen hvis du ikke liker ødelagte møbler Hårene fester seg overalt, finner hundehår i mme-pakningen til jentungen tilogmed Men jeg vil abdolutt anbefale rasen,har aldri vært borte i vennligere hunder
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #7 Skrevet 22. oktober 2009 Krasse hunder?? Da vet ikke du hva du snakker om http://www.siberian-husky.net/raseinfo/raseinfo.htm Gemytt Alle hunderaser har særtrekk når det gjelder utseende og gemytt som karakkteriserer det ideelle eksemplar av akkurat den rasen. Om Siberian Huskiens vesen sier rasestandarden: “ Det karakteristiske gemytt hos SH`en er vennlig og tiltalende, men også livlig og utadvent. Den viser ingen egenskaper som vakthund, er heller ikke overdrevent mistenksom mot fremmede eller aggressiv mot andre hunder.” Dette er viktige karaktertrekk man må søke å opprettholde i avlen.. Som standarden påpeker, SH`en mangler vanligvis vaktinstinkt. Noen bjeffer på fremmede, men de føler alikevel ikke trang til å forsvare hus og folk. Det hevdes at rasens nomadiske fortid er årsaken til at den ikke har instinkt for å vokte familiens “territorium”. Man har ikke lykkes i å skarprtrene Siberian Husky ( angripe folk på komando), det ligger ikke i rasens natur. Selv om SH`en vanligvis er en stille hund, hyler den gjerne i opphisselse når det er mat eller tur på gang. En melankolsk ulekonsert må man også regne med en gang i blandt, er de flere blir alle med på notene. En slik ulekonsert varer sjelden lenger enn 1 minutt og slutter like brått som den begynte.Noen individer “prater” mer enn andre, dvs brumler og “buuuer” når den ønsker kontakt. ( må ikke forveksles med knurring- folk som ikke kjenner rasen kan misforstå disse lydene.) Noen SH`er kan være uinteresserte eller reserverte overfor fremmede. Endel er regelrett skye, dette kan til en viss grad være medfødt, og blir forsterket ved for lite sosialisering i valpealderen. Dog skal det veldig mye til før en sky SH viser tegn til aggresjon, den vil trekke seg unna eller bli stående som “forsteinet” hvis den ikke kommer unna. Dette er også et rasesærtrekk spesiellt for SH en, andre hundetyper ville vært angstbitere i samme situasjon. Aggresjon er i det hele tatt en uønsket og utypisk egenskap hos en SH. De fleste SH`er imøtekommende og kjælne overfor mennesker enten de vokser opp som kennelhunder eller familiehunder. Innen alle hunderaser forekommer individer med annerledes adferd enn det man forventer, både i positiv og negativ retning, men det store flertall innehar rasens kjennte særtrekk. Anonym 16:56
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #8 Skrevet 22. oktober 2009 Takk for god info Men røyter de hele året, eller er det kun de 2 gangene i året? Vet at noen hunderaser nesten ikke slipper et eneste hårstrå resten av året,mens andre hunderaser røyter jevnt og trutt hele året HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #9 Skrevet 22. oktober 2009 Mi røyter jevnt over hele året, men da er det overpelsen, altså normal røyting. Ikke mye, men nok til at man finner hundehår på de utroligste plasser Men når de røyter om våren, f.eks...da er jeg glad jeg har en stor hundegård Hadde jeg ikke hatt det, måtte jeg støvsugd døgnet rundt
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #10 Skrevet 22. oktober 2009 Anonym 16:28 her.. Jeg sa at jeg ikke har førstehånds erfaring med hundene. Eier selv border collier.. De hundene jeg kjenner av denne rasen blir KUN brukt til løp. Minimal håndtering untatt når de blir spent for sleden eller hva det heter :-) Ble kanskje litt dumt å si at mange er krasse, når de jeg kjenner ikke er mye sosialisert, jeg ser den... Trodde bare at dette var typisk arbeidshunder som ikke var særlig sosiale. Halvparten av flokken på ca 15 dyr var ikke helt til å stole på av de jeg vet om. Dette er mange år siden og ingen av dem lever lenger nå. Beklager hvis jeg har "dømt" urettferdig. Elsker alle slags hunder jeg, også husky :-)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #11 Skrevet 22. oktober 2009 Hehe, det går greit Men som du ser, de er førsteklasses familiehunder
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #12 Skrevet 22. oktober 2009 HI, jeg kan gjerne hjelpe deg og svare på spm, så om du vil er du hjertelig velkommen til å sende mail til [email protected] 16:56
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #13 Skrevet 23. oktober 2009 ALDRIG skaff deg husky om du har barn eller bor i et boligområde!! disse krever MYE mosjon, og løping flere ganger daglig. dette er trekkhunder, og de følger innstinktet sitt, akkurat som andre raser. Dette er en sak som faktisk har vært oppe for sak, fordi det er en stor andel huskyer, som har gått til angrep på de som er mindre enn seg selv. De får ikke brukt kroppen tilstrekkelig,og latt det gå ut over de som er svakere enn seg selv. Jeg har selv stått og oppservert dette, og familien mistet et liv pga en alaska husky. jeg gikk derfor å skjekket mye opp om denne rasen, og ble fortalt mye negativt egentlig. TENK dere godt om før dere velger disse.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #14 Skrevet 23. oktober 2009 Anonym 09.19.... Ikke skjær alle over en kam er du snill. Jeg ble bitt av en stihåret dachs da jeg var liten. Det gjør ikke alle dachser til monstere av den grunn! Vi har hatt alaska husky helt til poden ble allergisk (ja, den røytet noe helt vanvittig!!!!). Han var verdens snilleste, godeste hund. Vi bor i et boligområde og har (åpenbart) barn! Tar du ansvar og går tur med hunden din, slik alle hundeeiere bør gjøre, er det da ikke noe problem. Man høster det man sår....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå