Sebbelita Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har en gutt på 21 mnd, som alltid har likt å bade. Så det har vært en fast del av kveldsritualet. Men nå har han funnet ut at det vil han hvertfall ikke nå lenger!! Han står i karet, nekter å sette seg ned. Ingen av lekene frister lenger, han bare prøver å komme opp. Så nå har vi kutta ut kveldsbadet da, men vi må jo av og til. Han må jo vaskes, og har masse hår som må sjamponeres. Det er også et strev, begynner å sutre med en gang han skjønner det er hårvask, og hyler når sjampoen skylles ut. Jeg fyller en kopp med vann som jeg skyller med, og det var lenge ok. Han satt i karet, og kunne fint legge hodet bakover. Men ikke nå lenger, nekter det. Dusjen kan jeg hvertfall ikke slå på ! Noen andre som opplever det samme? Er det kanskje vanlig, at de ikke lenger vil sitte ned? Mener jeg har sett på tv unger som står i karet Nå står han i karet, med vann litt over anklene. Orker ikke fylle oppi så mye, når han ikke vil bade likevel....
fjollefrua Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Vi slet veldig med dette framini var 16-17 mnd og en måneds tid fremover... Vi løste det med at vi satt badebalja oppi badekaret så han fikk det litt "trangere", og da følte han det nok litt tryggere. Nå går det veldig bra, men er spent hvordan det blir hvis vi tar den ut igjen. Han har også hele tiden vært kjempeglad i å bade. Men vann over hodet har han aldri vært noe glad i...
Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Vi har ei som tvert i mot aldri har likt å bade noe særlig. Dusj har vært hyl og spetakkel fra første dag i grunn, og selv om hun innimellom har sett ut til å kose seg veldig både på babysvømming og i baljen hjemme, så skal det ikke mye til før hun blir redd og vil opp. Men så, plutselig og over natta når hun var ca 13 mnd, var alt ok! dusj, til og med. Hun kunne sitte og leke med dusjen og alt var fryd og gammen. Litt skeptisk til å bli spylt i håret, men det er jo igrunn en bagatell. Men så, plutselig en dag her i forrige uke, så var skrekken tilbake. Mye verre enn noen gang Nå hyyyyler hun bare vi kler av henne og tar henne med på badet, står og slår i døra og vil bare stikke av. Jeg får henne til å stå i baljen i korte perioder hvis hun får leke med bøttene sine og en klut, men jeg skal bare ikke prøve å vaske håret hennes eller ansiktet. Og hun setter seg overhode ikke ned. Skrur jeg på dusjen får hun helt sammenbrudd og stikker av, eller klatrer opp på meg og klorer seg fast som en livredd katt. Og ser hun at jeg tar i en håndduk mens hun står i badet, så skal hun opp på sekundet. Jeg aner virkelig ikke hva som skjedde, men taktikken er å bare ta det veeeeldig rolig, og gjerne at jeg bader sammen med henne og forsøker å "ufarliggjøre" vannet ved å stikke ansiktet nedi og så blåse vann på henne og le, og sånt. Passe på å ikke få vann i ansiktet hennes, og samtidig gjøre morsomme ting Plutselig en dag er det nok ålreit igjen, håper jeg. Og for ordens skyld; hun her slutta med å sitte lenge før hun ble redd igjen, så jeg tror ikke det har noen direkte sammenheng. Men nå som hun er redd vil hun jo i alle fall ikke sitte
Sebbelita Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. oktober 2009 Takk for svar. Fant fram den gamle badebaljen i går, syntes det hørtes ut som en god ide. Men... satte han oppi, og han fikk fulstendig panikk!! Klorte seg fast i meg til han fikk satt seg opp, og hylte helt til han fikk komme ut av karet Han måtte jo stå oppi litt til jeg fikk vaska han, og det var langt fra populært. Prøver å vri hjernen for å finne ut om noe har skjedd, hvorfor er han plutselig så redd??? Eneste jeg kan komme på er at i sommer på badeland sklei han og fikk hodet under vann.... kanskje det kan ha noe å si?? Men det var en stund før han begynte å få panikk i badekaret da...... Vel, tenker jeg skal prøve å bade sammen med han snart, kanskje det hjelper da, at han ser det ikke er farlig...... Tar gjerne imot flere råd om noen har
lille sprelle Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 har ikke samme problemet, men hva med å ta med ham i svømmehallen dersom det er et oppvarmet basseng? Det å være på armen til mamma eller pappa (eller at begge er der) kan kanskje føles tryggere? Der skjer det jo også så mye annet spennende, så kanskje han glemmer hele vannskrekken? Ev. bade sammen med ham i karet?
2 tette - med flette Skrevet 26. oktober 2009 #6 Skrevet 26. oktober 2009 Hadde dette problemet leeeenge.. Prøvde og prøvde å gjøre det morsomt å bade og badet mange ganger uten å vaske håret osv, men hun vil rett og slett ikke sitte i badebalje eller badekar. Men begynte å ta henne med inn i dusjen når jeg skulle dusje, første gangen holdt jeg henne bare uten å vaske noe hår e.l, for dusjen var fryktelig skummel, men etter et par ganger i dusjen sammen med meg så syntes hun plutselig det var veldig greit, står og banker på døren for å komme inn og kler av seg for å bade. Jeg lar henne bare leke med dusjhodet, spyle litt på veggen og spyle ansiktet mitt osv er veldig morsomt ! Er fortsatt ikke veldig glad i å vaske håret, men får ikke skrekken for det. Bruker også ganske varmt vann da.. tar jeg vann som er lunkent vil hun ikke bade, da sier hun at det er for kaldt, så bruker like varmt vann som jeg bruker selv.
Sebbelita Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. oktober 2009 En liten update.... I går prøvde jeg å bade sammen med han, og det gikk over all forventning Han lekte med lekedyrene sine, og la de i boksen jeg holdt. Så helte jeg de ut, og pån igjen.... Fikk til og med vaske han i ansiktet og håret med ei våt fille. Vaska ikke med shampo/såpe da, ville ikke risikere å ødelegge alt igjen.... Men, var godt at han turte å bade igjen. Føltes litt rart å gå i karet med han da, har jo ikke hatt han med i dusjen siden han var liten..... Men, tenkte det er jo naturlig med nakenhet enda, litt teit å sitte der i bikini....eller??
lille sprelle Skrevet 29. oktober 2009 #8 Skrevet 29. oktober 2009 så bra det gikk fint! bikini hører vel ikke hjemme i badekaret hjemme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå