mer enn bare mor Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 er et par ting jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forholde meg til: slik jeg har fortstått det så skal man helst begynne med grøt først når barnet er rundt 6 mnd. Men at noen må begynne før fordi barna slutter å ta flasken, eller rett og slett drikker over 1 liter mme om dagen, og derfor må begynne med grøt. Stemmer? Hvor mye mme drakk deres små da dere måtte gå over til grøt? Mini her er 3 mnd, og drikker ca 900 - 930 ml per dag. Han får 5 måltider om dagen. burde jeg heller å prøvd å gi han 4 flasker om dagen a 200 ml? (han sover hele natta) mini var ganske liten da han ble født, og vi har hele tiden målt nøye på mengde drikke han skal ha i seg for at han skulle legge på seg. nå har han nådd 6 kg så er ganske i rute Ser jeg på den 15 % regelen så er vi også i rute når det gjelder vekt og ml mme... men vekta går jo oppover, og da kan vi jo ikke holde oss til 15 % regelen - for da blir det jo mer enn 1000 ml i døgnet? Må innrømme at jeg synes det er litt vanskelig å vite når mini er sulten så her går det masse etter klokken. Mini gråter nemlig veldig lite, så er ikke sånn at om han hylskriker så er han sulten. Selvsagt blir han mer urolig/sutrete når det nærmer seg måtid, men samtidig nærmer det seg tid for en liten lur også,.. (sover kun korte intervaller på dagtid) hm, ble litt rotete dette her, men supertakknemlig og noen har noen tips/erfaringer!!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #2 Skrevet 21. november 2009 Hei:) Ja, det stemmer at når de drikker over 1 liter sies det at man bør begynne med litt fast føde, siden det blir tøfft for nyrene å takle så mye væske. Lillegutt har altid spist mye, da han var 4 mnd drakk han 1.2-1.3 liter i døgnet, 4 måltider i døgnet- sov også hele natten. Iflg. min helsesøster gjør det ingenting om det overstiger 1 liter /dgn, i en periode eller noen dager, men over tid er det ikke så bra. Mht antall måltider ville jeg holdt meg til fem måltider var jeg deg, hvis det går bra slik det er nå. Mini åt bare 4 ganger men da var han supersulten, prøvde å legge inn et til men fikk det aldri helt til, ville ikke bryte søvnvanene hans -som var helt flotte:) OG han virka fornøyd med tilværelsen:) (det viktigste for meg var igrunn å beholde hans og vår nattesøvn, så turde ikke endre noe der siden han ellers virka fornøyd Mht 15% regelen så er det ikke en regel men et lite vink om sånn omtrentlig mengde. Mini her har alltid spist i overkant av den og vel så det, og har fått beskjed om å gi til han er mett:) Følger skjemaet sitt fint, så da så.. er 9 mnd nå da, og spiser fortsatt forholdsvis mye.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2009 #3 Skrevet 21. november 2009 Ikke meningen å være anonym, var litt kjapp med fingra;)
mammatetogansketette:)) Skrevet 21. november 2009 #4 Skrevet 21. november 2009 He he. for mye kaffe???
mer enn bare mor Skrevet 21. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. november 2009 takk for svar! Nå har jeg faktisk trappet ned til 4 måltider a 200 ml. Han drikker da hele flasken (av og til litt mindre) og virker like fornøyd som før. Skal på kontroll på mandag, så er spent på å se vekta hans. Kurven hans har vært bratt hele veien, så håper at den har stabilisert seg litt nå. han sover fortsatt like godt som før. og virker som om det har vært like greit å ha 4 måltider i stedet for 5. På slutten da jeg hadde 5 måltider så virket det som om han ikke var sulten nok da han fikk flasken - bare tullet seg og drakk dårlig. Nå drikker han fint, og er fornøyd etterpå. Tenkte å høre med HS om jeg skal begynne såvidt å gi smaksprøver av grøt og sånn nå etter hvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå