Enknerteiertogenspire Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Hei jenter! Jeg starter prøvingen på nr to snart og har i den forbindelse ringt pandemitelefonen. Lurte på om det var lurt å vaksinere seg før graviditet...slik at jeg slapp å ta stilling til vaksinasjon i svangerskapet. De anbefalte meg på det sterkeste å ta vaksinen før jeg ble gravid. Kunne starte prøvingen rett etterpå siden vaksinen ikke inneholdt noe som kunne "henge" igjen i kroppen og skade fosteret. Nå er det jo sikkert mange som har bestemt seg for å ikke ta den, dette er bare et tips til dere som skal ta den. Lykke til med prøvingen alle sammen:)
♥Gravid med nr 3-22.10.10♥ Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Hei og takk for tips Har tenkt på dette selv og har bestemt meg for å ta den før jeg starter prøvingen..så slipper jeg å tenke på det valget når jeg evt. blir gravid.. Skal til legen om ett par uker for å ta ut spiralen, da skal jeg ta det opp med legen samtidig. Håper jeg kan få den da
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Hei, så flott du ringte. Men lurer på en ting. Vaksinen kommer i uke 45, under en uke før ikm. Hva hvis jeg akkurat har blitt befruktet når vaksinen tas?
Enknerteiertogenspire Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2009 Hm...det vet jeg faktisk ikke hvordan er... men, fosteret får jo bare næring i fra plommesekken den første tiden så det kan hende det ikke har noe å si. Ellers så vet jeg heller ikke om vi vil få den så tidlig. De vaksinerer de som er i andre og tredje trimester og kronisk syke først, så kanskje vi må vente enda litt til. Han i pandemitlf sa at jeg burde si at jeg har planer om å bli gravid slik at jeg skulle få den av den grunn, men jeg må sikkert vente litt uansett...
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 ok, tusen takk for svar. masse lykke til. klem
Enknerteiertogenspire Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2009 Lykke til du og-.får håpe vi får oss en spire snart:)
sessanFØDEKLAR ! Skrevet 22. oktober 2009 #7 Skrevet 22. oktober 2009 Tusen takk for at du skrev ang vaksine her nå =) Jeg skal ta vaksine til onsdag da vi får det på jobben. Men har ombestemt meg hundre ganger. Kjempe bekymret for den Men nå prøver vi jo på å bli gravid så da føler jeg at jeg må ta den.. Usikker jeg ! Det er ganske vanskelig !
Enknerteiertogenspire Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 22. oktober 2009 Det er kjempevanskelig. Jeg har bestemt meg nå, men har surret mye rundt jeg også. Jeg har en gutt med astma som er 19mnd, han kan jo ikke få den... for å beskytte han og fordi jeg vil bli gravid så er jeg ikke i tvil. Lykke til med valget!
sessanFØDEKLAR ! Skrevet 22. oktober 2009 #9 Skrevet 22. oktober 2009 Nei det er noe med at vi må tenke på dem små ! Men så er det jo det at det er lite forsket på det ang senskader ?!?! Men valget mitt går mot å ta den til onsdag . Brått blir jeg gravid, så da er det viktig å beskyttet gullet i magen !
Enknerteiertogenspire Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg synes også det er litt skummelt med tanke på at den er lite utprøvd, men de sier jo at det ikke er ukjente stoffer i den og at den ligner på de andre vanlige influensavaksinene. I tillegg anbefaler jo fagfolk oss å ta den så da må man jo nesten stole på dem tenker jeg. Jeg har en gravid venninne og hun skal ta den uten tvil...
Luna har født. Skrevet 22. oktober 2009 #11 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg skal også ta den, nå på fredag. Så skal jeg vente noen uker og sette i gang med å prøve.... Dette har jeg blitt rådet til av alle fagpersoner jeg har snakket med:) Lykke til. Er ikke så redd for denne vaksinen jeg.
sessanFØDEKLAR ! Skrevet 22. oktober 2009 #12 Skrevet 22. oktober 2009 VI får bare stole på magefølelsen vår her... Ikke lett =( Jeg har en svigerinne som er gravid , hun skal ikke ta den. Men dem sa til meg på jobben at blir jeg gravid , pluss at jeg får influensaen så er det større skader om jeg ikke har tatt vaksinen. DET har vi jo også sett på nyhetene dem siste dagene at det er !
-68mamma Skrevet 22. oktober 2009 #13 Skrevet 22. oktober 2009 Tror også jeg vil ta den...men samme dilemma som katta - har IKM uke 45... hva hvis jeg allerede er nygravert når den kommer ? Tror ikke jeg vil kunne tilgi meg selv hvis jeg lar være å ta den, og mine små barn blir smittet ... Hvor kan man ringe for å høre risikoen for at det er farlig for en fersk spire ?
Enknerteiertogenspire Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 22. oktober 2009 Du kan ringe 81555015. Eller så vet kanskje fastlegen din dette. Du kan jo også vente til uke 46 med å ta den så du er helt sikker...
Blinkimom Skrevet 22. oktober 2009 #15 Skrevet 22. oktober 2009 Tuuusen takk for tips, knærten! Dette har jeg også lurt på. Da skal jeg vaksinere meg neste uke, hvis ikke graviditetstesten slår ut da.
Enknerteiertogenspire Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #16 Skrevet 22. oktober 2009 Det var bare hyggelig! Så fint at innlegget kom til nytte for noen. Lykke til alle sammen.
J -76 Skrevet 22. oktober 2009 #17 Skrevet 22. oktober 2009 Takk knærten for at du undersøkte! Jeg er veldig i tvil, men tror nok jeg tar vaksinen og tar en liten prøvepause etterpå. Jeg er redd for å ta vaksinen under graviditet. Er videre skeptisk til å utsette meg for svineinfluensaen og dens følger ved en eventuell graviditet da jeg har et barn fra før som jeg også har i tankene, er jo faktisk en som døde..... Vil ikke ta noen sjanser... Dessuten har jeg prøvd så lenge og nr 2 lar vente på seg så noen måneder fra eller til nå for bare bli sånn. Tusen takk igjen!
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 22. oktober 2009 #18 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg tar den også i uke 45 (får på jobben), så sant TR kommer til da. Blir jeg gravid i mellomtiden, vil jeg prate med legen min om hva jeg skal gjöre.
sessanFØDEKLAR ! Skrevet 22. oktober 2009 #19 Skrevet 22. oktober 2009 skal egentlig ta den i uke 44.. men venter mens uke45. Hva skal jeg gjøre da?? er det farlig om jeg er gravid? ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå