Gå til innhold

Jeg er ny på dette: Er det nå rosene skal klippes eller til våren? Skal villroser også klippes?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sug lut
Skrevet

Roser (ikke klatreroser) klippes ned nå i høst, laaangt ned. Villroser - mener du nyperoser? De er vel vant til å klare seg selv, du kan evt stusse det du synes vokser feil vei og få den tettere, vil jeg tro.

Skrevet

Roser bør beskjæres om våren. Stilk og klaseroser kan du klippe ned til det er en 15 cm omtrent igjen, busk og klatreroser skal du være mer varsom med men kan beskjære sideskudd noe og fjerne skudd som vokser feil vei. men ikke klipp de nå, da er faren stor for at de fryser ihjel i løpet av vinteren.

En tommelfingerregel er at ting som blomstrer på væren skal beskjæres om høsten,. mens ting som blomstrer om sommeren skal beskjæres om våren.

Skrevet

Leste nettopp et sted at roser bør beskjæres om våren.

Skrevet

Heisann,

rosene skal beskjæres om våren, det riktige er å beskjære dem akkyrat når bjørka har "museører", altså akkurat har begynt å få blader. De beskjæres godt, rett over et kraftig skudd som vender utover. Jeg pleier å skjære de ned til de er ca 30 cm, men de kan sikkert tas mer ned også.

Villroser vet jeg ikke...

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg gir meg gjerne, null rose-prestisje, men hvorfor sa gartneren jeg kjøpte roser av at de skal skjæres ned før vinteren, da? Altså, er det noen gode argumenter FOR å skjære ned om høsten (siden jeg når har barbert hagen)?

Annonse

Skrevet

Damn it, jeg har også beskjært kraftig på rosene mine nå. Men jeg gjorde det i fjor høst også, beskjærte dem kraftig og hadde nydelige rosebusker nå i sommer.

Nuh vel. Det gikk bra i fjor, går sikkert bra denne gangen også.

Skrevet

Jeg har ingen gode argumenter for å IKKE beskjære om høsten, men alle lærebøker sier at rosene blir kraftigst og blomstrer best når de tas om våren...

Skrevet

Slik har jeg forstått det: Man klipper ned lange skudd som står i fare for å brekke ned under snøfall, men aldri helt ned. Brekker de ned da, brekker de gjerne ved podestedet. La det stå igjen 50 cm ca, så planten har noe å fryse i stykker på. Roser fryser gjerne i løpet av vintern, og har man klippet helt ned kan det vel muligens være lurt å dekke til (hvis det ikke kommer snø). Barfrost er det som tærer mest på rosene. Jeg er mest glad i buskroser som blir store. De tynner jeg ved å ta vekk de eldste grenene hver vår når bjørka spretter og evnt. tar vekk ihjelfryste og stygge greiner. Kutter de aldri helt ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...