Klar for nr 2 Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 På 6 mnd kontrollen sa hs at det var på tide å begynne å nattavvenne. Har en stor jente- var 9,5 kg og 70 cm da. Men gruer oss veldig til å starte. Frøkna er ofte veldig urolig om natta. Vokner gjerne 3- 5 ganger, noen ganger klarer jeg å roe henne uten pupp. Vi ammer som oftes i 22 tiden, så i 1- 2 tiden så igjen rundt 5 eller 6. (og kanskje en gang til om hun ikke roer seg). På dagtid spiser hun grøt om morgenen, har innført litt brød til lunch nettopp, litt middag + grøt til kvelds. (hun er 7,5 mnd nå) I tillegg ammer vi før/ etter de fleste måltidene. Det som er er at hun spiser veldig lite. Er ivrig til å begynne med, men er uintressert før vi har kommet til halvveis porsjon. Hun har alltid vært veldig rask når vi ammer, det er hun også om natta. Så tror jo hun "bunkrer" litt opp om natta(: Noen som har hatt det litt lignende? Hadde tenkt at pappan skulle ta avvenningen, men vet ikke helt hvordan det skal gå.. I natt har hun vært veldig urolig, og jeg har måttet ta over hvis pappan har prøvd seg først. Tror dere det er best om jeg prøver å avvenne, eller kanskje jeg faktisk skulle overnatte borte? Hm.. ikke lett dette! Prøvde å tilby vann i natt også, det ble blankt avvist(:
Underveis --> Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Problemet ligger vel kanskje helst hos oss foreldre, som "gir etter" for gråten. Dersom hun ikke roer seg med en gang hos pappaen, så lærer hun seg jo fort at dersom hun skriker litt mer, så får hun pupp ;-) Dere må nok påregne en del skriking, men dere må også ha den innstillingen at det er mest vane, og ikke fordi hun egentlig har behov for mat om natten. Kunne det være et alternativ å ikke amme så mye på dagen? Om du ammer mye i tillegg, så vil hun jo bli fort mett av fast føde, og ikke spise så mye. Dere kan jo sette et tidspunkt i starten. At hun ikke får pupp før kl 0400, f.eks. Her hjalp det mye, og han har selv nå strukket tidspunktet til 0500, og i natt klarte faktisk pappaen å få ham til å sovne igjen uten pupp, og da sov han til 0620! Siste måltid da er 1800. Lillemann er snart 7 mnd.
Klar for nr 2 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2009 Ja ikke sant- bare litt til nå så kommer puppen frem!(: Tror nok ikke hun trenger maten nei, så er nok for kosen sin skyld. Ingen av oss liker å høre skriking, men det er nok nødvendig nå for å få litt orden på dette. Og ikke minst at andre enn jeg kan legge henne/ gå inn til henne etter hun har sovnet. Skal prøve å få henne til å sove godt om dagen ( til tider blir det bare en time) for å se om natten blir bedre. Så setter vi i gang med avvenningen i morgen. Utrolig deilig at gutten din sov til 06.20 i dag da! Får håpe det blir en ny vane(: Når dere begynnte nattavvenningen fikk han da siste måltid kl 18 fra starten? Lurer litt på om vi skal amme i 22- 23 tiden og så drøye det til etter 05/ 06- eller om vi skal kutte måltidet i 22-23 tiden også med det samme? Har prøvd å både amme før og etter hun får fast føde, men spiser like lite. Vil ikke kutte for mye på ammingen på dagen siden den nå skal kuttes helt om natten.
Underveis --> Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Enig i at jeg ikke ville kuttet ammingen på dagen, men kanskje bli konsekvent på å amme etter fast føde? Avvenningen her har gått veldig i etapper. Mye av grunnen var at pappaen var i Afganistan til nå nylig og at jeg da bare har tatt deler av avvenningen selv. Jeg tar også det å lære ham å sovne av seg selv med i avvenningen, fordi han var avhenigig av pupp på sengekanten for å sovne. Det sluttet jeg med da vi var på ferie og pappaen ikke kunne legge fordi da fikk han jo ikke pupp. Det ble to kvelder med skriking en halvtimes tid, og så var alt krute godt igjen :-) Han får altså nå ikke lenger pupp på kvelden. Bare grøt. Da var han 5 1/2 mnd gammel. Jeg forsøkte full nattavvenning tidligere, men etter 0400 var det helt umulig å få ham til å sove videre. Da var han faktisk sulten, så da satte jeg tidspunktet til 0400. Før det fikk han ikke mat. Det ble noen runder med trøst, byssing, sang og hysterisk krakilsk unge, men så roet det seg igjen etter et par netter der han våknet 0100. Dette var etter at jeg fant ut at jeg faktisk kunne kutte 1. amming (rundt 0100) med å putte smokk, men det var ikke alltid det funket heller, så etterhvert forsøkte jeg altså full avvenning. Etter at pappaen nå har tatt over nattevakten (vi har ham på soverommet. Babyen altså.. ;-), så synes jeg han roer seg fortere, og nå holder det å putte smokk og stryke litt på ham. Jeg ville kuttet amming etter at hun hadde lagt seg for kvelden. Da er det natt! jeg ville heller satt et tidspunkt på natten der det var greit å gi mat om hun våkner da. Her var det i starten altså etter 9 timer med søvn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå