Gå til innhold

HASTER!!! (Ang. dosering av Menopour)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ska starte på sprøyter i morgen Menopour 150 IE. På pulverglassene står det 75 også et eller annet. IKKE mg ellr IE. Dette forvirrer meg. Er det noen som kan fortelle med hva 150 utgjør. Er det mange ampuller med tørstoff (pulver)???? Brukte dere en ampulle natriumklorid per pulverkapsel?? Eller fordelte dere veska på alle antall tørrstoff dere skulle bruke??? Dette var så mye mer vanskeligere enn Puregon og Gonal-F.

Håper dere skjønner hva jeg mener....

Lurer også på nårtid på døgnet dere satt sprøyta....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du skal bruke to glass med tørrstoff, og kan blande dem med en ampulle væske. Jeg sprøytet først væsken oppi det ene glasset, trakk opp alt og sprøytet det over i neste glass før jeg satte sprøyta. Jeg satte sprøytene kl 23 på kvelden, slik at jeg alltid var sikker på å være hjemme til samme tidspunkt.

Hmmm...ble rotete skrevet dette... Spør om det er noe som er uklart:-)

Skrevet

Hei.

jer ikke helt sikker på dosen, men jeg regner med at du skal ha to glass med pulver. jeg brukte i ampull m natriumklorid på alle de glassene med menopour pulver, jeg tror jeg tok 4 glass, da sprøytet jeg inn natriumklorid i glass en, tok opp alt i sprøyta igjen og tok i glass to osv osv..... men detter var i januar 2008, kan hende det har forandret seg. jeg tok sprøyta hver dag kl 18 eller no jeg....

men har du ikke fårtt masse skriv på dette eller instruksjon på hvordan du skal gjøre dette???

Lykke til

Skrevet

Helt riktig som Bibben sier, du blander to glass med tørrstoff (hvert glass tilsvarer 75IE Menopur) med en ampull væske. Du blander som hun sier. Bruk stor sprøytespiss til blandingen og til å trekke den endelige væsken opp i sprøyta. Skift deretter til den tynne sprøytespissen og injiser i mageflesket ;-)

Jeg tok den også på kveldstid - tidspunktet velger du selv ut fra hva som er mest praktisk. Det viktige er at du tar den omtrent på samme tid hver kveld.

Skrevet

TUSEN TAKK ALLE SAMMEN!!!!

Nå ble jeg letta. Syntes det var så rart å få tilsendt et nytt sprøyteregime uten å få opplæring, bare en liten infofolder. Nå føler jeg meg klar for å ta fatt på sprøytene i morgen :)

Ha en fin fin kveld!

Skrevet

Du finner fin beskrivelse, men bilder og det hele på

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/M/Menopur_Ferring+Legemidler+AS_83833/88690.html

Jeg har klippet ut det viktigste her:

Tilberedning:

Menopur leveres som et pulver, og må løses opp før det injiseres. Væsken som pulveret skal løses opp i, følger med i pakningen. Menopur skal tilberedes umiddelbart før bruk.

Gjør slik:

Fest blandingskanylen (dvs. den lange, tykke nålen) på sprøyten.

Åpne væskeampullen ved å knekke av toppen. Prikken skal peke mot deg.

Stikk kanylen ned i væskeampullen.

Trekk opp all væsken fra ampullen i sprøyten.

Stikk kanylen gjennom gummitoppen på hetteglasset med pulver og sprøyt all væsken ned i hetteglasset. La væsken renne ned langs veggen av hetteglasset slik at det dannes minst mulig bobler.

Pulveret skal raskt løse seg opp (innen to minutter) til en klar oppløsning.

Sving hetteglasset rundt for å lette oppløsningen av pulveret. Ikke rist hetteglasset da det vil skape luftbobler. Dersom oppløsningen er uklar eller inneholder partikler, skal den ikke brukes.

Trekk oppløsningen opp i sprøyten igjen.

Dersom du har blitt foreskrevet mer enn ett hetteglass med pulver per injeksjon, kan du trekke oppløsningen (fra første tilberedning) opp i sprøyten igjen og sprøyte den ned i et nytt hetteglass med pulver. Du kan løse opp inntil tre hetteglass med pulver i oppløsningsvæsken fra én ampulle. Men følg legens instruksjoner.

Injeksjon:

Bytt til injeksjonskanylen (dvs. den korte, tynne nålen) etter at du har trukket foreskrevet dose opp i sprøyten.

Vend sprøyten med spissen opp og knips lett på den slik at eventuelle luftbobler samles i spissen. Trykk forsiktig på stemplet til den første væskedråpen kommer ut.

Grip tak i huden slik at det dannes en fold og stikk kanylen med en rask bevegelse inn i 90˚-vinkel i forhold til kroppen. Press ned stempelet for å injisere oppløsningen. Trekk deretter kanylen ut igjen. Etter at du har fjernet sprøyten, bør du legge press på injeksjonsstedet for å stoppe eventuell blødning. Forsiktig massasje av injeksjonsstedet vil bidra til å fordele oppløsningen under huden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...