Gå til innhold

Nektar å legga seg! :-( (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har ei lita frøken på 2,5 mnd, som søv godt og lenge om natta (takk og lov!). Problemet er på kvelden - for det å få ho i seng er eit herk. Ho er ganske enkel å legga på dagen, og seier greitt frå når ho er trøytt og vil sova då. Men på kvelden hyler ho som ein stukken gris berre eg nærmar meg soverommet og senga hennar. Det er utruleg slitsamt, og ingenting hjelper - verken byssing, synging eller pupp. Ho vil rett og slett ikkje legga seg, og girar seg sånn opp at ho blir lys vaken! I går tok det to timar før ho somna - med uendeleg med trøysting og pupping og synging. Eg er åleine om dette stort sett kvar kveld, og eg merkar nervene byrjer bli tynnslitte. Eg går jo heile dagen og kvir meg til leggetid...

Kva gjer eg??? Eg brukar eliminasjonsmetoden kvar kveld - og ingenting er galt. Ho er tørr, varm og mett. Og BURDE seriøst vera trøytt. Men niks!

I desperasjon har eg nettopp sendt mannen ut på trilletur med ho no - i håp om at ho somnar i vogna. Det er første kvelden eg har tydd til dette, og eg skjønnar jo at det ikkje er lurt. Men eg har berre fått nok akkurat no - og treng litt pusterom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må bare si at jeg føler med deg, sånn hadde vi det også i begynnelsen når gutten vår var mindre. når legger du hun? har du prøvd å legge hun seinere, kan jo være hun ikke er trøtt? eller tidligere hvis hun er overtrøtt?

han fortelle litt om hvordan vi hadde det når lillegutt var mindre: fra han var 8 uker til han var 3 måneder klarte han ikke å finne søvnen sin selv, verken om dagen eller kvelden, vi bysset på han mye på dagtid og da sovnet han med gang etter ca fem minutter, på kvelden måtte vi også bysse mye og noen dager måtte vi ut på trilletur hvis han ble helt hysterisk.

vi tok vognen inn i stuen og vugget han i vognen til han sovnet og deretter bar vi han i seng, heldigvis så sov han godt når han først sovnet, kunne sove 6-7 timer før mat, og sovnet fint om natten igjen etter mat. han likte ikke sengen sin i det hele tatt og ble helt hysterisk hvis vi la han der, men det gikk over når han ble 3 måneder ca, da kunne vi legge han i sengen og han sovnet av seg selv etter ca 5-10 minutter, så det ordner seg sikkert for dere også, det er nok bare en periode.

det gjør ingenting at dere går tur med henne for å få henne til å sovne, de kan ikke bli bortkjemt når de er så liten, og hun er så liten at du lager ikke uvaner for henne endå, så bare gjør det som føles best for dere og lille babyen deres :) når hun blir litt større han dere venne hun av gradvis med vugging for å sovne.

Skrevet

Takk for svar! Det er så godt å vita at ein ikkje er åleine om å ha ein bebis med lakenskrekk :-)

Dei siste dagane har forøvrig gått bra! Eg endra heilt taktikk - og det ser ut til å ha funka. Sidan ho er så lita, bestemde eg meg for å slappa heeeeeilt av med den legginga, og berre venta det ut litt. Fleire kveldar no har eg difor venta og sett, og når gjespinga har kome har eg ikkje "kasta" ho i seng, men heller drøydd litt til - kosa og sunge litt sang og bært ho litt rundt i huset (heilt rolig og stille nynning til). Og då har gjespane blitt lengre og lengre. Og så legg eg ho ned, gir ho smokken og nynnar fortsatt - medan eg stryk ho på kjaken og seier at "dette skal gå så bra så". Og då roar ho seg!! :-)

Og så søv ho ein god time, før ho vaknar litt og må ha pupp. Og etter puppen er det berre å legga ho tilbake i senga - og vips så søv ho 6-7 timar.

Ein kan jo lesa seg heilt blind på "strenge" sovekurar og tru ein er ei dårleg mor som ikkje fiksar dette med rutinar og slikt. Men trikset for oss er å ta det heilt med ro, og berre lata veslejenta sjølv "fortelja" korleis ho vil ha det. Og no har ho somna fint fire kveldar på rad :-)

Skrevet

Jeg vil ikke si at jeg har noe triks for å få gutten min på 3 mnd til å sove igrunn, for saken er den at alltid når jeg tror jeg har funnet løsninga så endrer alt seg...hele tiden nye faser, så sånn er det.

Men jeg har ihvertfall funnet endel gode råd som de som sliter kan lese her: http://levlogisk.com under "baby og samliv".

men idag f.eks fungerte ingen av mine egne råd og jeg måtte bare vente til han var helt overtrøtt for så å puppe han i søvn...noe jeg egentlig er helt imot! hehe...sånn kan det gå...når man er desperat. Prøvde å legge han 3-4 ganger og han var stuptrøtt men NEKTA å sove...hyyylgrein bare...offa meg...eller jeg puppa han egentlig ikke i søvn for jeg har litt lite melk om kvelden, så jeg gav han litt ekstra på flaske. Kanskje var han bare ekstra sulten ikveld, hvem vet? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...