Gå til innhold

Sent ute med krabbing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer litt på hva som regnes som "seint" ute med krabbing..

Vesla er 9,5 mnd og krabber ikke. Hun kan stå veldig kort på alle fire innimellom, hvis vi er heldige, men da deiser hun fort ned igjen.

Det skal også sies at hun lå i pute pga hofteleddsdysplasi hennes første 5,5 mnd her i livet. Og hun var så stiv i kroppen etter at puta kom av, at hun måtte flere ganger til kiropraktor for å løses opp. Så hun var seks-syv mnd når hun begynte å bevege litt mer på seg.

Nå ruller hun overalt, har perfeksjonert denne bevegelsen til fingerspissene, og kommer seg akkurat dit hun vil, så vi må passe godt på selv om hun ikke krabber. Hun åler seg endel også.

Men jeg begynner å tvile på at hun i det hele tatt ikke kommer til å krabbe, hun kommer seg så greit rundt med rullingen sin, så vet ikke om hun "gidder" å streve med krabbing..

Er det flere som har barn som er treige, eller som ikke har krabbet i det hele tatt?

Fysio på helsestasjon sa at det ikke var noen ting å være bekymret over, så jeg er egentlig ikke bekymret.. Jeg syns det er litt dumt hvis hun ikke får det til, for det er visst bra for vidre utvikling at hun har vært gjennom kabbestadiet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste guttkom seg opp på alle fire (i noen få sekunder) når han var litt over 8 mnd, men krabbet ikke skikkelig før han ble 10,5 mnd. Da hadde jeg rukket å bli bekyret mange ganger underveis. Han begynte å åle seg når han var 9 mnd, så jeg trodde han kanskje aldri ville krabbe, men det gjorde han altså.

Skrevet

Får bare vente og se, nytter jo ikke å "pushe" henne til noe hun ikke vel/mestrer heller, det vil jo bare være dumt!

Skrevet

Min eldste dro seg framover med armkraft i turbofart, og hadde ingen behov for å krabbe... Ikke før vi dro på overnattingsbesøk til svigers som har vegg til vegg-teppe. Da lærte han å krabbe i løpet av første dagen vi var der. Da var han 11 mnd gammel. Han var sen til å gå (15 mnd), så han rakk heldigvis å krabbe ei stund. Regner med det du er litt bekymret for er diagonaltreninga, med tanke på evt. lese- og skrivevansker senere? Vel, til tross for at eldstemann venta med krabbinga til han var elleve mnd knakk han lesekoden da han var tre og et halvt år. Går nok bra med vesla di også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...