Gå til innhold

Lege, gyn eller jordmor?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt forvirret... Veninna mi som gikk gravid i fjor, sa man måtte velge mellom å få oppfølging av lege, jordmor eller gyn. Ei annen sa man måtte velge mellom gyn og lege, så fikk man oppfølging av jordmor i tillegg til en av disse..

Vet noen noe om dette? Eventuelt hva ville dere valgt?

Bestiller dere da time hos lege først, for så å be om å bli henvist til for eksempel gyn for resten av oppfølgingen?

Får jordmor automatisk beskjed om at man skal innkalles når man har vært på første legetime?

Og sist; Er det ca uke 8 det er vanlig å bestille første legetime?

Man får sikkert svar på det meste her når man kommer til legen, men det er greit å få en avklaring allerede nå, så slipper jeg å gruble på det... Er kommet til uke 6 nå..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140848539-lege-gyn-eller-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ringte legen i går og fikk første svangerskapskontroll i uke 10, er nå i uke 5. Da skal den største faren for SA være over. Jeg forsto det på legen at vi da skulle ordne med jordmor så neste sjekk ville vært hos henne. Så tror legen først for å få tatt nødvendige tester og slik, så går det nok naturlig etter det...

Man kan velge lege eller jordmor eller en kombinasjon. Legen min sa at mange går annenhver gang til lege og jordmor. Har ei venninne som gikk annenhver gang hos lege og jordmor første svangerskap fordi jordmor ofte har bedre tid til prat og spørsmål. De neste to svangerskapene hadde hun ikke behovet for all praten hos jordmor og hadde alle kontroller hos lege.

Jeg har bare såvidt vært inne hos legen. Skal tilbake neste uke for å ta div prøver er da ca 8 uker. Skal til gyn for tidlig ultralyd, ellers ikke hørt noe ang gyn. Jeg kommer enten til å å gå annenhver gang hos lege og jordmor eller bare til lege. Har inntrykk av at en del går mer til jordmor i slutten enn i starten.

Begynn i alle fall med en time hos legen. Når du bestiller og forteller hvorfor du skal inn gir de deg nok time på det tidspunktet de pleier å ha første time.

Hei:)

På legekontoret jeg bruker har de alt, lege,jormor og gyn med ultralyd. Jeg skal bruke både jordmor og lege. Annenhver gang. Jordmor bruker ultralyd ved hver time. Veldig betryggende syns jeg.

Spør på ditt legekontor? Eller kontakt jordmor der du bor :)

Du må selv bestille time :)

I første svangerskap gjekk eg til gynekolog (i Italia der alt er veldig medisin/lege orientert) med full underlivsundersøkelse og trykking på magen kvar gong - forferdeleg! I andre (I Norge) gjekk eg fyrste gong til lege og resten til jordmor (legen sa rett det ikkje var hans spesialfelt). No vil eg droppe fyrste legebesøk også dersom eg kan ta blodprøve hjå jordmor. Det einaste legen gjorde var å spørre dei obligatoriske spørsmåla (drikk du alkohol, røykjer du etc) og fylle ut eit skjema. Så lenge ein ikkje har problem eller risikosvangerskap er det vel ingen grunn til å gå til lege. Hugs at ei jordmor har svangerskap og fødsel som spesialfelt, ein allmennpraktikar har "alt" som sitt spesialfelt og dermed ingenting.

Annonse

Takk for tilbakemeldinger:

Jeg ringte og bestilte legetime, de ba meg komme i uke 10, da skulle jeg få dobbeltime for å fylle ut skjema, ta prøver etc. Tar med meg samboeren også. I forhold til sykdommer i familie etc, kunne det være greit at han var med iflg legesekretær, i tillegg er vi jo to om svangerskapet, så jeg har lyst til at vi skal delta begge så mye som mulig sammen.

Jeg regner med det blir første og siste legetime. Jeg skal be om å bli henvist til gynekolog, så får jeg resten av oppfølingen fra jordmor og gyn. Vi har tenkt å benytte oss av 3D-bilder (hvis vi kommer så langt da, krysser fingrene), det blir spennende!!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...