Gå til innhold

Ikke bekymre dere for glukosebelastningstesten!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser mange innlegg om folk som gruer seg til denne testen. Det er virkelig ingenting å tenke over.

Det eneste du skal gjøre er å drikke sukkerlake. Ja det er søtt og noen syns kanskje det smaker ekkelt men det er virkelig ikke så ille.

Jeg lot være å "smake" på det. Bare drakk uten å "kjenne etter" hva det var jeg drakk. Gikk kjempefint.

Hadde vært værre hvis det var snakk om sprit :)

Lykke til jenter :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det noen som gruer seg til det også...? uff og uff, som folk har blitt!

Skrevet

Enig i at det ikke var så ille for min del i første svangerskap, men har full forståelse for de som blir dårlige... Tror nok dette oppfattes veldig individuelt. Jeg hadde ikke hatt en sjanse hittil i dette svangerskapet, da jeg er konstant kvalm. Må sikkert ta testen denne gangen også og håååper at kvalmen har gitt seg til da. Ellers får jeg et problem :S

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hvordan kunne du drikke det uten å kjenne etter? Fikk jo ikke lov til å styrte det, og da fikk jeg jo med meg smaken. Gikk greit helt til den siste slurken faktisk, da fryktet jeg at det skulle komme i retur (og lurte på om jeg måtte drikke det en gang til i så fall).

Skrevet

Bekymrer meg ikke for å drikke det, smaken overlever man... det man er bekymra for er vel resultatet???

Skrevet

Jeg har tatt denne 3 ganger i mitt liv og synes ikke noe om det. Blir skikkelig kvalm, får vondt i hode og blir helt utafor. MEN det er jo så individuelt hvordan folk opplever dette som alt annet....

Skrevet

Jeg syns det var helt grusomt! Smakte helt forferdelig! Veldig glad jeg er ferdig med det!

Prøvde å drikke uten å kjenne etter smaken jeg også, men da jeg hadde drukket det ene glasset og fikk pause mellom slurkene holdt jeg på å kaste opp. Tror rett å slett det var kroppens reaksjon på noe som er så søtt. Det satte seg i halsen og da er det vanskelig å starte på'n igjen.. Fikk det ned til slutt og resultatene var fine så gikk fint!

Hadde jeg fått det i retur måtte jeg kommet tilbake en annen dag og det er jeg glad jeg slapp!

Skrevet

Hva er en glukosebelastningstest?

Og hvorfor tar man denne?

Skrevet

En glukosebelastning er en test som gjennomføres fastende. Du skal ikke spise 12 timer før testen tas. Du får en viss mengde sukkervann som skal drikkes på en viss tid og så skal du sitte rolig å vente på sykehuset i ca to timer. Du skal ha med morgenurin når du kommer og så skal du ta urinprøve hver time. Blodprøve blir tatt ved start og slutt av testen.

Det skal foretas rutinemessig glukosebelastning hvis man har en BMI på over 27 ved inngangen til svangerskapet (det syndes endel her, men retningslinjene sier så).

Dette er prøven som tas når man har mistanke om eller man er i risikogruppen for å få svangerskapsdiabetes. Altså for høyt blodsukker. Viser glukosebelastningen et for høyt nivå vil du muligens bli bedt om å måle blodsukkeret ditt selv flere ganger om dagen for å se om det kan reguleres bare ved å væe litt mer nøye med kosten. Reguleres blodsukkernivået til et jevn og normalt nivå vil det ikke være så stor fare for at barnet vokser for mye og man unngår dermed komplikasjoner i forbindelse med fødsel av et stort barn.

• 1 måned senere...
Skrevet

Er det "lovpålagt" at man skal ta glukosebelastning? Jeg er ikke gravid, men planlegger ett barn til og kjenner at bare tanken på å ta glukosebelastning gjør meg kvalm og uvell. Vil ikke ta den testen flere ganger, men BMI er 32 :-(

Skrevet

jeg spydde som en gris og var dårlig i 2 dager etterpå- har vært lettere glukose intolerant etterpå-

helt forferdelig. det smaker grusomt og jeg ble svimmel og kvalm.

ja jeg gruer meg til neste gang.

Skrevet

Jeg måtte ikke ta glukosebelastningstest til tross for at jeg har BMI over 30. Men jeg måtte komme til legesenteret og ta en vanlig blodsukkermåling på fastende. Regner med at det var for å sjekke om jeg trengte mer testing. Vet ikke om jeg må gjennom det samme nå med nr. to, siden jeg har skiftet lege.

Skrevet

jeg syns heller ikke det var så ille å drikke det, men ble en smule kvalm ja.... blodsukkeret etter 2 timer var 4,8, så jeg er positiv :-)

Skrevet

når er det vanlig å ta den glukose testen?? (hvilken uke)

hvem tar den??? (jordmor eller fastlege)

Skrevet

Tror det er vanlig å ta testen rundt uke 27-28.

Du kan ta den hos fastlegen din, på sykehuset eller FURTST lab (de som analyserer alle prøvene vi tar hos legen bl.a).

Legen/jordmor bestemmer hvor du tar den og bestiller tid til deg, hvis det er nødvendig.

Skrevet

Jeg ble skikkelig dårlig av den sist. Svimmel og kvalm, hele verden gikk rundt mens jeg så måner og stjerner! Da bodde jeg på andre siden av gata for legesenteret, og er glad jeg fikk lov å gå hjem for å legge meg. Denne gangen kommer jeg til å nekte å ta den siden jeg ikke får gå hjem. Ønsker virkelig ikke å bli så dårlig på legesenteret! Spiser lite sukker og karbohydrater, og ønsker ikke å utsette kroppen for dette sjokket en gang til!

...hm... så jo... jeg bekymrer meg faktisk litt dersom jeg må ta denne testen!

Skrevet

skal man kun ta testen for å evt kontrollere fødselsvekten på barnet????

har fått beskjed om at jeg må ta testen etter hvert...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...