epla Skrevet 21. oktober 2009 #1 Skrevet 21. oktober 2009 Kanskje litt tidlig å begynne å spørre om sånt ennå? Her blir det første jul med barn i hus, så det vil si at mye blir forandret. Mannen min og jeg har aldri feiret jul hjemme i eget hus før, det er jo så mye bedre å komme til dekket bord hos andre! Men i år må jeg vel til pers, siden snuppa legger seg i 19-tida. Blir bare stress hvis vi er borte, da må vi jo takke for oss før kvelden har kommet ordentlig i gang. Så var det den evinnelige diskusjonen om maten, da... Min familie spiser svineribbe på julaften, mens mannen og co spiser pinnekjøtt. Jeg tror nesten mannen skal få gå av med seieren her - jeg regner nemlig meg selv som en meeeget middelmådig kokk og har en forestilling om at pinnekjøtt er noe enklere å tilberede enn svineribbe. Slipper i alle fall å bekymre meg over om svoren blir sprø! Spennende blir det uansett, vi har tenkt å invitere foreldrene våre samt søsteren min. Hvordan blir det hos dere? Hvor feirer dere, og hva spiser dere? Noen som er like spente som meg på å skulle lage julemiddag for første gang?
Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 Her blir det jul hjemme for aller første gang, og jeg gleder meg til å slippe å reise til noen andre! Vi bor 1,5 time unne familien som vi vanligvis reiser til, men nå med 4 små barn, minste bare 4 mnd på julaften, så orker jeg bare ikke! Håper veldig på at noen i familien vil komme til oss, for synes det blir stusselig om det kun blir oss (vi er begge vandt med å være 8-16 personer på julaften), men spørs om de vil. er jo alltid vi som må komme til dem føler jeg, enda det må være mye enklere for dem å reise som fortsatt er unge og spreke , men ikke har små barn å drasse på. Ellers blir det pinnekjøtt (og ja, det er en no-brainer å lage til ;-)), det er vi begge vokst opp med. Regner med vi har grøt med mandel i tidligere på dagen og skal bruke gooood tid på gaveåpningen. En gave ad gangen, kaker og kaffe underveis og ikke noe strss i det hele tatt. Ungene skal få gå å legge seg når de vil selv (med unntak av babyen da), og for en gangs skyld kan de da, siden vi er hjemme, få åpne eventuell lego de får og bygge og kose seg. Dette nytter jo ikke når vi er hos andre, for da blir bare bitene borte. Gleder meg til jul i år! :-)
Itsrejk Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 Vi tar med oss to unger og reiser hjem til moren min for å feire julaften, slik vi pleier. Deilig å komme til dekket bord, og veldig koselig med faste tradisjoner. Kommer flere fra familien dit, og vi ser ut til å bli opp mot 15 personer i år. Regner med vi legger ned minsten i reiseseng rundt vanlig leggetid (han er nesten året på julaften), og så bærer ham ut i bilen når vi skal hjem, og over i senga. Han våkner sikkert, men det bruker å gå greit. Håper bare jeg ikke blir satt opp på kveldsvakt på jobb...vil jo veldig gjerne feire julaften med ungene mine og resten av familien. Men sånn er det jo når man jobber turnus. Bare å krysse fingrene. Gleder meg til jula, og ikke minst til adventstida.
rima Skrevet 21. oktober 2009 #4 Skrevet 21. oktober 2009 Vi er enda i "diskusjonsfasen" da vi begge har familier i nærheten. Men blir det som jeg tror, så blir vi hjemme hos oss selv hele dagen - for første gang! Da inviterer vi mamma og storebroren min til å komme og være sammen med oss. Til middag kan det ikke bli annet enn ribbe og julepølser. Til dessert er det riskrem. Ved gaveåpningen drikker vi kaffe og koser oss lenge og vel. 4-åringen og lillebror på da 5,5 mnd kan vi bare putte i seng når det blir nok for dem. Skal bli deilig! (Går det som mannen min vil, så drar vi til familien hans og hjem igjen på kvelden med et lass gaver og grinete, trøtte unger. Nei, takk som byr!) Jeg har tenkt å koooose meg i jula!
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 21. oktober 2009 #5 Skrevet 21. oktober 2009 blir egentli andre jul med småa i hus, men i fjor var hun bare en uke gammel. å eg var sliten så ble ikke noe særlig julefeiring, i år fyller hun året, å det blir vår første jul sammen(meg og sambo) vi skal være hos enten mine eller hans foreldre, er ikke helt bestemt ennå, hadde vi ikke hatt barn hadde vi sikkert feirt hver for oss, vi er veldig hjemme kjære begge 2=) men gleder oss masse til å feire sammen for første gang. maten blir pinnekjøtt uansett=)å maten må nok jeg være med å lage samme hvor vi er siden jeg er kokk. vi har ekstra seng til snuppa begge plassene så legging blir ikke noe problem å er max 30 min kjøring uansett. gleder meg masse i år, hadde ikke noe særlig julestemning i fjor, siden de hadde satt dato på igangsetting av fødselen til den 23 desember. men fødte heldivis den 18. å var hjemme til jul.=)
Lemonia Skrevet 21. oktober 2009 #6 Skrevet 21. oktober 2009 Siden gutten vår ble født i begynnelsen av desember i fjor er jo dette vår andre jul med barn, men i fjor sov han seg jo gjennom det meste så det skal bli gøy med en ettåring som faktisk får med seg litt. Vi skal feire hos oss selv for tredje året på rad og min familie kommer. Julemiddagen er kalkun (mannen min er vant til pinnekjøtt, men det er det verste jeg vet og helt uaktuelt å ha til jul) og vi har koldtbord til frokost og kvelds hver dag. Og kveldene går med til spilling. Kjempekoselig, og jeg gleder meg.
Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #7 Skrevet 21. oktober 2009 Vi skal feire julaften hos svigers, og nyttårsaften hos mamma og pappa. Romjula deler vi sånn ca på midten:) De bor på samme sted, og vi bor laaaaaaaangt unna - så vi blir der fra 21 desember til 2.-3. januar:) Gleder meg masse masse til jul i år! Snuppa har akkurat fylt ett år, og det kommer til å bli sååå koselig:)) Julemiddagen er vi heldigvis helt enig om - ribbe! Snuppa har seng hos begge besteforeldrene, og satser på å legge henne til vanlig tid i 19-20 tiden. Så hun blir med på middagen, og kanskje litt pakkeåpning:) Tenker uansett å fordele pakkene hennes litt utover i romjulen, slik at hun ikke får alt på en gang. Og vi møter jo de fleste i løpet av romjulen, og da kan hun heller få de av dem selv. I fjor åpnet vi jo såklart alle pakkene for henne, men i år skal hun få lov selv ja:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. oktober 2009 #8 Skrevet 21. oktober 2009 Her skal vi tradisjonen tro feire jul og nyttår på hytta, sammen med mine foreldre og annen familie. Gleder oss kjempemye til rolige juledager på fjellet, med skigåing og garantert hvit jul! Digg å bli servert middagen også ja, og slippe stresset med å lage den selv;) I fjor var flisa bare 2,5 mnd gammel, og sov seg gjennom flesteparten av gavene, mens i år skal hun få åpne pakkene selv, så det skal jo bli artig! Selvom det er gavebåndet som er mest stas foreløpig da, hehe;) Vi spiser egentlig ribbe til jul, men siden pinnekjøtt smaker så mye bedre, har vi konvertert til pinnekjøtt- til STOR glede for min bergenske husbond ja;)
Mamma´n til lillemor Skrevet 21. oktober 2009 #9 Skrevet 21. oktober 2009 Vi skal også feire hjemme hos oss selv for første gang, gleder oss! Vi var hos svigers i fjor, og har pleid å reise til mine foreldre annet hvert år. Så i år har vi invitert mine foreldre og søsken hit, og så ber vi også kanskje svigers i tillegg. Vi er vant til svineribbe begge to, men flere i familien liker pinnekjøtt best, så tror det blir begge deler. Mannen min er veldig flink til å lage mat, og kommer nok til å stå for det aller meste, så koker jeg poteter og varmer surkål :-)
lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 21. oktober 2009 #10 Skrevet 21. oktober 2009 første jul i ny bolig for oss å. har vært sammen men da hos familien. ribbe her(begge er vant med det) inviterer foreldre og søsken og mormoren hans. skal nok invitere noen som kan hjelpe meg med maten, er ok til å lage mat, men mener selv at ikke julaften er den riktige tiden å prøve noe nytt, er liksom mat man gleder seg til, så dette får de som kan det få gjøre
husmus &2 Skrevet 21. oktober 2009 #11 Skrevet 21. oktober 2009 Vi har ikke helt bestemt oss, enten blir det å leie hytte på Norefjell med bror og svigerinne og deres sønn som bare er 6 mnd eldre enn Prompen. Eller så kommer svigermor hit og vi feirer jul hjemme hos oss og inviterer hit. Hvis svigers kommer hit så får vi tatt oss en liten tur til London i romjulen og uten barn, så jeg heier litt på det merker jeg. Samtidig hadde det vært digg med en ordentlig garantert snøfull jul. Tidligere har vi pleid å være på hytta og synes nesten det hører julen med.
septemberpiken Skrevet 21. oktober 2009 #12 Skrevet 21. oktober 2009 Vi skal feire jul sammen (og med barn) for første gang, og siden vi begge har små familier blir det nok til at alle kommer hit. Det blir spennende å lage jul i eget hjem, men absolutt å foretrekke når man har en 7 måneder gammel baby som da kan legge seg i ro og mak når tiden er inne for det. Maten er vi kanskje ikke helt enige om, men ikke umulig at jeg inviterer mamma og svigermor til å ta med seg litt hver, og så står jeg for resten (tilbehøret). Hadde vi ikke hatt barn hadde vi sikkert fortsatt med å feire hver for oss... jeg er veldig hjemmekjær, og klarer ikke å forestille meg å feire jul hos svigers i det hele tatt (kanskje fordi de har 2 sønner som ikke bryr seg om juletradisjoner i det hele tatt...), men i år tror jeg det skal bli koselig uansett!
Rampongi Skrevet 21. oktober 2009 #13 Skrevet 21. oktober 2009 Vi skal nok feire til svigers i Italia og det blir spennende med en slags katolsk jul istedet for den jeg er vant til. Pinnekjøttet må jeg vel se langt etter, men maten til svigermor er ikke å forakte så det blir nok noe godt uansett. Det er vår første jul med barn. Hun er 5 uker nå, så mine foreldre og familie synes det er dumt at vi reiser vekk i jula, men vi får vel være sammen med min slekt neste jul. Ellers så synes jeg julefeiring på hytta på fjellet hørtes koselig ut og jeg håper det er mange år til jeg må til pers å be hjem slekt på juleaften, mye mer stas å bli bortbedd ja.
CMH Skrevet 21. oktober 2009 #14 Skrevet 21. oktober 2009 Spørs om vi skal feire her alene bare vi 3 på julaften eller med familien min eller hans familie.. Skal jeg jobbe i romjulen må vi være her, da regner jeg med at det ikke blir den store kokkeleringen Dvs ingen ribbe eller pinnekjøtt *sukk* Men mat skal vi vel klare å få i oss, kanskje bake litt og slikt .. Nyttårs skal vi uansett feire her da, flytta inn i 5 etg i blokka så vi har den nydelige utsikta. Gleder oss til det. Feirer vi med hans familie vet jeg ikke helt hvordan det blir. Aldri feiret julaften sammen med de faktisk! Men koselig enndå. Småens første jul, hun blir 11 mnd på lille julaften så skal nok bli stas å rive opp all papiret på gavene ja Noen flere enn meg som faktisk har tenkt hva babyen skal ha på seg på julaften eller? Kanskje jeg er litt tidlig ute Satt å bladde i julekatalogen som kom i posten idag. En nydelig rødrutete kjole og hvit bluse. Tenker på å bestille klær til henne..
magica og lille tryll ♡ Skrevet 22. oktober 2009 #15 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har litt blanda følelser for julen iår faktisk, er vanligvis helt i hundre i julen. Det er første gangen jeg skal feire uten mamman min nemlig (hihi...er over 30 år altså ;o) Vi skal reise til svigerfamilien i nord-norge (bor på østlandet), som jeg ikke har møtt enda, og være i en uke. Blir sikkert veldig koselig det altså, bare jeg som kommer til å savne familien min veldig. Vi skal arrangere vår egen lille julaften før vi reiser oppover da, så får vel egentlig feira to ganger i år )
Trollemor75 Skrevet 22. oktober 2009 #16 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg må være den eneste personen i hele landet som ikke er et utpreget julemenneske... I år har jeg faktisk "fri", dvs. svigers er hos svigerinnen min og vi reiser ikke bort til mine foreldre. Trollet kommer til å være 10 mndr, og kommer ikke til å være særlig juleinteressert hellet. Det blir minimalistisk Jul på oss.Hadde håpet at vi kunne reist et sted, men vi blir hjemme til slutt. Tror ikke vi pynter noe særlig, det blir altfor farlig med et krabbende (gående?) troll som putter alt han finner i munnen. Tror det blir business as usual, med en god middag etter guttens leggetid. Neste år blir det skikkelig Jul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå