Gå til innhold

5 gode grunner til å gifte seg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

13:57 her..

De fleste gifter seg ikke med hvem som helst, de fleste vil bare gifte seg en gang i livet sitt, og det er med den som de vil dele resten av livet med. Ikke alle tenker dette som å bli samboer.

Jeg er fullt klar over at en ikke blir regnet som samboere før en har hatt samme adr i 2 år, eller hvis en har samme adr og felles barn, men det er jo ikke slik at folk venter i 2 år med å si at de er samboere, og en er faktisk SAMboende fra dag en. Eh??

Det blir for dumt å faktisk skulle si noe negativt om hvert svar som har komt på dette spørsmålet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er faktisk veldig mange som gifter seg flere ganger

tankern var at å bruke det at man bare kan gifte seg en gang, men kan bli samboer med hvem som helst som grunn, vel det er ingen reel grunn, fordi man kan gifte seg flere ganger med akkurat den man velger. og de som flytter sammen VIL jo gjerne at det skal være en varened e avgjørelse eller? eller flytter du bare sammen med noen for å slippe å bo alene?

blir faktisk for dumt at du ikke tåler at svaret ditt blir kommentert 13:57

Skrevet

Selvsagt tåler jeg at du kommenterer svaret mitt, men jeg er ikke helt enig. Jeg kjenner mange som har flyttet sammen etter å ha bare kjent hverandre kort tid og som har hatt flere samboere, men jeg kjenner derimot få som gifter seg etter noen måneder. Selvsagt mange som er samboere og vil at det skal vare livet ut, men også mange som flytter sammen av praktiske årsaker etc.

Når en har vært sammen i noen måneder så nekter jeg å tro at en gjør det for å være sammen resten av livet. Jeg er faktisk ikke så naiv.

Kanskje jeg burde ha formulert meg annerledes i innlegget mitt, for ja en kan jo gifte seg med hvem som helst, men jeg tror at det er lavere terskel for å bli samboer kjappt enn det er for å gifte seg.

Og nei, jeg flytter ikke sammen med noen bare for å slippe å bo alene. Da jeg flyttet sammen med han som idag er min mann så visste jeg at han var mannen i mitt liv, men dette visste jeg ikke da vi hadde vært sammen i noen få mnd. Jeg personlig ville ikke ha flyttet sammen med noen hvis jeg ikke visste at jeg ville satse på en fremtid med ham.

Skrevet

Enkelt å greit...

At man elsker hverandre og ønsker å dele livet sammen. Da kan ett giftemål være ett symbol på dette.

Hilsen

Snart gift....

Skrevet

De fleste har vel forståelse for at folk ønsker å gifte seg, er en ærlig sak det.

Men det er argumentene som er for ekteskap som skurrer litt.

For det meste kan man få med samboerskap, samboerkontrakt og et testamentet. Det er ønsket om å bli gift som drar folk mot giftemål.

Trur de fleste mannfolk er litt likegyldige med giftemål. De har huset, barna og dama uansett. Er absolutt ingenting som forandrer seg i hverdagen med et giftemål. Men kvinnfolk vil ha festen, den hvite kjolen sin, ringen og stå forran alle de kjenner i et tacky (min mening) rituale og "fortelle hele verden" at de elsker hverandre og er meant to be for resten av livet.

Er få mannfolk som av hele sitt hjerte ønsker å gifte seg, men som gir etter for kvinnemas, trusler og løfter rett og slett for å få fred.

Et forhold skal være godt uansett om man er samboere eller om de er gift, om giftemål er det kvinner trenger for at de skal kunne satse på et forhold så er det jo kun et pressemiddel for å oppnå det de vil ha - nemlig et ekteskap.

Når de aller fleste tar det steget å flytte sammen, kjøpe hus sammen og få barn sammen så tenker vel de fleste at de vil at forholdet skal vare. Er meget rart om noe annet! Eller er det bare de som gifter seg som synes dette ikke er noe som betyr noe i hverdagen?

Skrevet

Vi giftet oss fordi vi elsker hverandre.

Vi har nå vært sammen i 9 år og gift i 4,5 år og jeg må si jeg elseker å være gift med mannen min:o)

Skrevet

var ingen praktiske grunner til at jeg giftet meg, jeg traff den rette, og jeg visste det var den rette med engang! det kjentes riktig å gifte seg og ekteskapet er en fin ramme rundt min lille familie og vi var begge enige om det.

Vi flyttet sammen veldig raskt, i løpet av en måned og jeg fridde til ham etter å ha vært sammen i rundt 2 måneder, nå 3 år etter er vi vel gift og har et barn sammen... :)

Skrevet

Vi er glad i hverandre, har lyst til aa tilbringe livet sammen og siden vi er fra forskjellige land og forskjellige verdensdeler gjoer det livet MYE enklere mht til visum, jobb etc naar vi gifter oss. Og det gjoer vi i desember :)

Skrevet

Det er ikke alle damer som gifter seg fordi de ønsker festen og den hvite kjolen, og derfor drar mannen med seg på dette. Vi giftet oss på tinghuset, jeg hadde ikke kjole på meg engang. Vi hadde heller ikke bryllupsfest. For oss var det et ønske om å gjøre forholdet vårt formelt og markere at vi ønsket å være sammen.Det betyr noe å være gift. For meg betyr det at jeg føler meg tryggere i forholdet fordi vi har lovet hverandre å forbli sammen i tykt og tynt. Jeg kjemper hardere for oss og føler at vi er mer sammensveiset som familie. Mange trenger sikkert ikke dette ritualet for å føle det samme, men for oss var det riktig.

Skrevet

14:33 her igjen:

Vi er gift, men vi giftet oss i hemmelighet. Ingen famlie eller venner tilstede, kun forloverne våre. Så vi giftet oss ikke fordi jeg som dame hadde lysst på fest og hvit kjole, men fordi vi elsker hverandre, og i våre øyne så er et ekteskap den beste rammen rundt familien.

Jeg tror at du tar feil når du sier at få mannfolk ønsker å gifte seg. Det er for dumt å si dette...

Skrevet

Jeg har svart her tidligere.

Beundrer dere som gifter dere i hemmelighet og som sløyfer kjole og festen, for dere vil virkelig gifte dere.

Men jeg tenker på de som ikke skal ha festen under 100.000, for det er jo pinlig enkelt og billig. Kjolen skal være ordentlig merke, minst 5000-10.000. Det skal være roser alt fra i kirken til lokalet. Minst 5000-10.000. Alt under tre-retters er bondeknøl-stil osv osv.. Kjønner dere hva jeg mener? Trur ikke det er selve ekteskapet de trakter etter, men den store dagen hvor alt handler om _de_, de er midtpunkt og alle skal se hvor flott og fint bryllup de har og hvor fantastiske de er sammen. Den mannnen som ønsker dette like mye som en kvinne trur jeg ikke eksisterer.

At ekteskap er en fin ramme er jeg forsåvidt enig i. Har ingen problemer med konseptet ekteskap, men synes argumentene for ekteskap og selve tradisjon med det store flotte bryllupet skurrer.

Er forlovet på 4 året selv, og hvis vi noen gang skulle ha giftet oss hadde vi nok reist vekk i all hemmelighet.

Skrevet

Jaja...Lev i trua dere som tror man har samme rettigheter som gifte ved dødsfall, om man kun er samboere med testamente og samboerkontrakt. LES LEKSA DERES EN GANG TIL!

Skrevet

Ingen som har sagt helt lik, men NESTEN.

Vanskelig å få med seg eller 21:45.

Med samboerkontrakt og testamentet er man sikret huset og verdiene sine alikevel, spesielt hvis man har barn!

Skrevet

Men det er ytterst få samboere som har ordnet seg samboerkontrakt og skrevet testamente. De stikker heller hodet i sanden og tror at alt skal ordne seg uten at de skal gjøre noe selv.

Og når det da ikke ordner seg blir de sinte og sure for at andre ikke ordner opp for dem.

Skrevet

Trengte bare en god grunn vi: at vi elsker hverandre. Grunn nok det :-)

Skrevet

Herregud, er helt latterlig 13:26

Er ingen som forventer at andre skal ordne samboerkontrakt og testamentet for de, og som blir sure for at det er ingen som har gjort det for de.

De rettigheter man går glipp av ved ev giftemål har nok de fleste satt seg inn i.

Og vet ikke om du har fått det med deg, men dagens lovgivning har forsterket rettighetene til de som er samboer i ov er to år, så man skal stå sterkere i forbindelse med dødsfall f.eks. Så de helt enorme forskjellene er det ikke.

Skrevet

skjønner ikke at man må godtgjøre hvorfor man velger å gifte seg i det hele tatt jeg...what is the big deal med at noen velger det liksom? ser ikke så mange disse de som velger å la være

Skrevet

Alle her inne har iallefall begrunnet hvorfor de mener at man ikke trenger å gifte seg.

Kan ta mine:

* Vi elsker hverandre uansett, trenger ikke giftemål for å understreke det.

* Vi har barn sammen, som igjen er det mest forpliktende og evigvarende to mennesker kan skape sammen.

* Vi har hus sammen, etablert, som er en del av rammen rundt forholdet vårt.

* Vi har som mål og være sammen så lenge som mulig, vi er ikke et forhold fordi vi ikke har noe bedre og gjøre. Vi har ikke behov for å inngå et ekteskap for å være forsikret om at dette kommer til å vare.

* Vi er forlovet. Samfunnet har et syn på at et forhold ikke er så alvorlig hvis man ikke er gift. Gammeldags, men vi valgte å inngå forlovelse for å understreke for omverden at vi er knyttet til hverandre av noe annet enn "bare" samboerskap og barn - som noen så pent sa det.

* Vi har samboerkontrakt.

* Vi har skrevet testamentet.

At noen velger å gifte seg fordi de ønsker det er det jo ikke noe galt i, men det er jo ingen som egentlig trenger det.

Synes de gifte eller de som ønsker giftemål prater om: dere som er imot, dere bla bla bla.

Hva med dere selv? Dere er jo ikke akkurat så tolerante ovenfor andre som ikke ser vitsen i å inngå ekteskap.

Skrevet

1. Etter at vi giftet oss ble følelsen av samhold og det å være en ekte familie sterkere, selv om vi hadde det perfekt før vi giftet oss også.

2. Tryggehet

3. Slippe problemer med arv etc om noe skulle skje oss, spesielt siden vi har barn føltes dette viktig

4. Fordi vi ønsket det

5. Fordi vi elsker hverandre

Verre er det vel ikke?;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...