Gå til innhold

5 gode grunner til å gifte seg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har mine, men vil gjerne høre deres....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gjør det hvis du er i tvil!

Skrevet

Bortsett fra en bra fest? Ingen

Skrevet

23:14 Jeg er ikke i tvil, jeg har funnet mannen jeg vil dele resten av livet mitt med.

1.han er min beste venn

2.han er pappaen til sønnen min.

3.han har stått med min side i både godt og vondt siste 8 årene, tro meg, vært hardt utprøvd. Ikke vondt oss i mellom, men andre ting.

4. jeg finner all den godhet jeg søker i ham

5. rett og slett elsker mannen...

Skrevet

Jeg undres hvorfor du spør?du må jo ha tvil på et vis..

Skrevet

enig med siste anonym, altså.

om du elsker ham, hvorfor spør du om andre grunner?

Skrevet

1. Vi har barn sammen

2. Jeg elsker ham, og han elsker meg

3. Det finnes ingen andre jeg vil dele resten av livet med

4. Vi er begge modne nok til å skjønne at et ekteskap skal vare livet ut, til tross for dårlige og vanskelige tider

5. Fordi det føles rett å gjøre det!:)

Skrevet

Det kan jo hende at HI ikke er sikker på om instusjonen ekteskap er noe de ønsker å benytte seg av...

De fleste av de grunnene som nevnes her kan godt være til stede uten av man nødvendigvis ønsker å gifte seg.

Skrevet

MK73: Aha... du skjønte den.

anonym kl 00:09.... så godt å se andre som ser det positive med ekteskap.

til resten: Kan jo legge til at det er ingen planer pr idag om giftemål, men kanskje en gang i fremtiden. Håper håper... Vi er litt der at vi har det jo bra uten å være gift. Så hvorfor gifte oss, hva blir forskjellen? Jo,sønnen vår får gifte foreldre, (kanskje det spiller noe rolle for ham senere) jeg kommer til å få sterkere familie følelse, selv om vi absolutt er en familie nå. Ønsker samme etternavn som guttene mine, føler det blir rart å bare bytte uten å ha giftet meg til det om dere skjønner.

hilsen HI

Skrevet

For å være trygg på å slippe problemer om en av oss skal gå bort, for å være hans nærmeste pårørende, for å ha mere rettigheter om han skulle gå fra meg

Skrevet

Enig med anonym 10:41 - det ligger mye trygghet i et ekteskap. Dessuten er det mindre skatt.

Skrevet

Å inngå ekteskap er en symbolhandling som i seg selv gjør det mer sannsynlig at man holder sammen livet ut.. (i sammenligning med samboerskap)

Skrevet

Det er skremmende å se hvor lite samboere med felles barn vet om fordelene ved å være gift. Arverett er det viktigste, så kommer fordeler ang skatt hvis den ene går uten inntekt eller på sykepenger, svangerskapspermisjon el i en periode. Og ikke minst rettigheter for hvordan barn, økonomi ol. skal deles ved ett evt. brudd. Spesielt gjelder dette kvinner som går hjemme med barn over tid. Men arveretten var hovedgrunnen til at vi giftet oss. Det er altfor utrygt å sitte med to barn uten å være gift hvisi den ene skulle falle fra!

Skrevet

1 En tydeliggjøring for all verden at vi velger hverandre.

2 Forpliktende for oss begge.

3 En trygg ramme for å stifte familie.

4 Vi ønsker å dele seng, bord, familie, økonomi.

5 Vi ønsker å ha papirene i orden om en av oss skulle falle fra, så den andre arver.

Skrevet

22:43.

Alle de grunnene du nevner kan man fint ah selv om man ikke gifter seg.

1 Dere er faktisk sammen.

2 Det bør man kunne klare å være uten en ring på fingeren

3 Et godt forhold, og gode grunnlag som sikker jobb, hjem, oppvekstmiljø osv

4 Er jo det man gjør nå man er samboere, vanligvis.

5 Samboerkontrakt, skrevet under hos advokat.

TA-DA! :)

Skrevet

Det holder ikke med samboerkontrakt ved dødsfall. Da må man ha testamente. Og, det trenger ikke være laget av advokat, men det må signeres av to eksterne vitner.

Skrevet

Litt morsomtå se de argumentene vi kvinner bruker for å få fram det at giftemål er det rette og veldig fornuftig.

Det alle har ramset opp er ting som man burde ha i et forhold cfra før av , sikkerhet, trygg ramme, arverett, bekreftelse på forhold, at forholdet skal vare livet osv. Det er slike ting som burde være tilstedeværende i et forhold uansett, har man ikke det så burde man iallefall ikke gifte seg og få barn sammen.

Det med arv er noe man fint kan ordne selv med en samboerkontrakt og skrive testamentet sitt.

At man har en vigelsesattest og en giftering istedenfor en forlovelsesring er absolutt ingen garanti for at et forhold skal vare. Er ikke et fohold liv laga så vil det eventuelt gå i oppløsning selv om man er gift eller samboere. Tingen er bare at det tar ett år før dere er offisielt skilt i papirene.

Det eneste de gifte har som ikke de som er samboere og forlovere har (i følge argumentene her) så er det skattefordeler.

Skrevet

Det finnes da ingen større forpliktelse enn felles barn?! Syns det er et tullete argument at et ekteskap skulle være mer forpliktende.

De mest tungtveiende årsaker er juridiske....så sant du ikke er religiøs da.

Skrevet

Trenger ikke 5

Jeg vet at jeg elsker min kjære overalt og jeg vet at hun gjør det med meg og. ER verdens lykkeligste mann jeg :-)

Hilsen en som skal gifte seg 5 des 09

Skrevet

Jeg synes at hele greia å gifte seg er jo koselig, men absolutt ikke nødvendig for at et forhold skal vare eller eksistere. Som ei over her sa, er jo absolutt ingenting mer forpliktende enn å få barn sammen.

Synes det er helt greit at folk ønsker å gifte seg, men trekker litt på smilebåndet når noen slenger med argumenter om at det er det som gjør at man er juridisk sikret og at det er det som får et fohold til å vare osv, for de fleste idag vet at det er det jo ikke.

Men hvorfor kan dere bare ikke si at fordi jeg øsnker det? Er jo det som er sannheten. Resten kan man jo få uansett.

Skrevet

Jeg har aldri forstått denne motstanden mot å gifte seg.

Man sier at samboerskap er like forpliktende og blablabla...

Men faktum er jo at man ikke ønsker/tør/gidder å ta det avgjørende skrittet.

Å ordne med samlivskontrakt er jo mye mer styr, enn å fylle ut papirene i forbindelse med ekteskap.

Du trenger ikke en stor, dyr fest.

Du trenger ikke en dyr ring.

Du trenger bare å møte opp hos noen med vigselsrett og skrive under på papirer og love hverandre å leve sammen.

Hva er så ille med det?!

Skulle en av dere ville oppheve denne kontrakten av en eller annen grunn, eller en av dere dør, er barn og ektefelle sikret.

Samfunnet har faktisk lagt alt til rette for å sikre barn og ektefeller i samliv eller samlivsbrudd, er ikke det en god ting?

Hvorfor skal alt i livet gli umerkelig avgårde, man bare flytter sammen, man bare får barn sammen,--- bare hverdager, liksom.

Hvorfor ikke markere overganger i livet, og bevisstgjøre seg sine store livsvalg, og bekjentgjøre det for all verden?!

Hva er galt med det?!!!

Skrevet

Jeg har aldri forstått den maniske trangen til å gifte seg.

Jeg ser absolutt ingen mening i å inngå ekteskap, annet enn at man øsnker å gifte seg.

Blir det samme som å si at de som gifter seg er altfor late til å gidde å skrive testamentet og samboerkontrakt, så derfor gifter de seg istedenfor.

Når man etablerer seg med samboerskap, hus og barn, så er det jo ganske så tydelig for omverden at disse to er sammen. Ingenting som er mer symbolisernde enn å få barn sammen.

Hvis man selv trenger en attest og og en bryllupsfest for at man skal være sammen på ordntlig, så er det jo litt trist i seg selv.

Mange mannfolk som har blitt presset inn i ekteskap som de selv ikke skjønner meningen med. Er og blir en klisje og en kvinnegreie.

Skrevet

bare så det er sagt så kan man i norge bare testamentere bort en hviss del av det man eier, pliktarv kommer forran!

det å rakke ned på de som faktisk synes ekteskap er en fin ramme rundt et forhold og en familie og som føler at det var/er en riktig handling, er like teit som å sitte å rakke ned på de som velger "kun" samboerskap.

Det er forskjeller på det å være samboer og det å være gift, de to omfattes av to forskjellige lover. men i hverdagen merker man ikke så alt for mye til disse forskjellene! Det er helst ved død, eller skilsmisse forskjellene i hovedsak trer frem.

Når alt kommer til alt så er ikke det ene mer riktig enn det andre, for folk er faktisk forskjellige, hva som er riktig blir og da forskjellig.

Ingen sier at man MÅ ha en fest selv om man gifter seg, og man kan fint ordne en uten å gifte seg.

er man gift har man en attest - er man samboer har(iallefall veldig mange og flere burde ha det) en samboerkontrakt man signerer papirer i begge tilfeller...

og om mannfolk blir "presset" inn i et ekteskap de ikke tror på...altså...er det ikke det samme for de da om det kalles et ekteskap eller et samboerskap da? hvis det for dem er to sider av samme sak likevel??

Det å sitte å rakke ned på andre sine preferanser og hva som føles riktig - DET er trist det, og så veldig en kvinnegreie!

Skrevet

På grunn av alle grunnene som er skrevet ovenfor her.

Den viktigste grunnen er at jeg vil at mine barn skal ha gifte foreldre, det er fint å vite at mor og far er gift og at de har det bra sammen.

Jeg synes også at en familie skal ha samme etternavn, et FAMILIEnavn, en trenger ikke å gifte seg for å få det da.

Jeg ville også vise min mann, min familie og resten av verden at jeg elsker mannen min, at vi skal være sammen resten av livet og at vi er seriøse i forholdet vårt, ekteskapet setter en fin ramme for det.

Nå til dags flytter folk sammen etter bare å ha kjent hverandre i måneder og kaller seg samboere, en kan være samboer med hvem som helst, men en kan bare gifte seg med en, med den rette!!

Skrevet

man kan faktisk gifte seg med hvem som helst da hehe...mange gifter seg mange ganger...og et like kort tid som enkelte flytter sammen...og noen flytter sammen raskt og gifter seg senere...eller ikke gifter seg senere alt etter som hva som passer dem

sånn for det offentlige er det slik at man blir regnet som samboere om man har vært registrert med samme adresse på folkeregisteret som sin partner i to år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...