Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Trenger gode råd! Vi har en jente på 4 mnd. Hun har hatt kolikk, så vi har hatt 3 mnd helvette om kveldene, og hun er derfor blitt vant til å ligge i vår seng, og også sovne i vår seng intill meg, helst med puppen i munnen:) Men nå prøver vi fortvilet å få henn ei egen seng..hverken jeg eller samboeren min sover godt når hun ligger i samme seng som oss... Det første problemet er leggingen... det MÅ være jeg som legger henne, å hun nekter å legge seg ned fra våken tilstand... vi har prøvd myye... legger henne i sengen, synger, gir henne smokken når hun spytter den, men det ender i SKIKKELIG ramaskrik hver gang. Jeg kommer ikke til å bruke noe skrikemetode, for det mener jeg er helt feil, å ihvertfall på en så liten onge, men noe må da funke for å få henne til å legge seg i egen seng... ?? I skrivende øyeblikk har hun skreke i en time mens faren har vært på rommet, tatt henne opp, prøvd å roet henne, lagt henne ned osvosv... Hun skriker fortsatt, å er helt fra seg, å det samme gjør jeg:/ Men alle sier at vi ikke må gi oss, og at det bare er noen dager, så er det som regel gjort, men dette er jo helt forferdelig for alle 3! Tar i mot ALT av gode råd!
Nummer1 Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 Eg har same problemet med dottera mi på 2,5 mnd - ho nektar å legga seg om kvelden (ho har ikkje kolikk). Ho illskriker lenge, og me trøystar og trøystar og blir heilt frustrerte. Eg blir så lei meg! Med ein gong eg tek ho opp roar ho seg, så ho har ikkje vondt nokon stad. Ho berre vil ikkje legga seg. Når ho først somnar, søv ho heldigvis både 6 og 7 timar før ho vaknar og vil ha mat. Og då er det alltid lett å legga ho ned att heldigvis. Ho somnar og søv 3 timar før det er morgon. Så eg forstår ikkje kvifor ho blir så hysterisk på kvelden??? Dette var ingen gode råd, men heller litt sympati! Hald ut! :-)
*Lykkelig_mamma* Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Hei! Jeg har en 4,5 mnd. gammel baby som jeg har hatt samme problem med om kvelden-helt til nå! Begynte å gi henne risgrøt ganske nøyaktig på 4 mnd dagen, da jeg følte hun egentlig aldri ble tilfredstilt. Jeg ammet og ammet og ammet om dagen,slik at hun skulle bli roligere til kvelden, men det var det samme helvete hver eneste kveld, og vi gjorde nøyaktig samme rutiner hver kveld! Etter en liten uke med noen skjeer med grøt, økte vi mengden, og lot henne spise det hun klarte, som gjerne var i overkant av en halv porsjon:) Den dagen hun fikk litt mer grøt(ca. kl. seks), gav jeg henne litt pupp i sengen slik jeg alltid gjør før legging(ca. halv syv), og da jeg la henne over i sengen sin etter en god rap, og tok dynen over henne, sovnet hun med en gang! Ikke en lyd! Og da snakker vi om " lille My" her altså! Hun har vært så rasende hver eneste gang hun måtte sove alene, og når jeg ikke har vært der! Faren har aldri fått lov til å legge henne, kun mamma`n sin. Men nå er det en fryd å legge henne i sengen sin:) Jeg kunne heller aldri gå fra henne hvis jeg måtte på do, lage mat på dagtid osv, da hylte hun! Og dette gjorde hun siden hun var nyfødt! Var utrolig slitsomt, men nå kan hun ligge alene i kanskje en time før hun blir lei... Kan også tilføye at hun også har hatt kolikk, men bare den første mnd, da vi gikk til kiropraktor 3 ganger. Og etter dette har hun vært en veldig urolig baby som skrek og sutret jevnt over. Hadde også en tøff fødsel hvor hun ble først snudd inne i meg og så tatt med tang, noe jeg tror var både traumatisk for både meg og henne.. Jeg tror kanskej dette var mye av grunnen til at hun ble så urolig.. Hun har blitt en helt annen baby etter vi gav henne grøt også, prater i vei og er blid og fornøyd stortsett hele dagen. Sutrer kun hvis hun er trøtt, eller sulten eller har gjort fra seg i bleien:) Jeg er kjempe fornøyd! Det eneste problemet vi har nå, er det at hun sover ikke lenge om gangen, og våkner opp til 4-5 ganger pr. natt. Men tror og håper det kommer seg snart, jeg har nemlig sett noe jeg aldri trodde skulle skje. at datteren vår er blitt en blid og tilfredsstilt baby:) Håper det ordner seg for dere også, ville bare dele noen erfaringer:)
barbalala Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har samme problem med min datter som er 11 uker. Hun sover godt på dagtid og sovner relativt greit (i vogna vel og merke), men protesterer vilt når det er leggetid på kvelden. Da hun var 7 uker gammel begynte vi å legge henne i egen seng - fram til da måtte jeg legge meg samtidig som henne i vår seng, og hun sov oppå brystet mitt hver natt (!) Fra 7 ukers alder har vi hatt skriketokter hver kveld - slitsomt, men allikevel verdt det.Jeg legger henne kl 1930 og nå i det siste er det som regel stille rundt kl 20. Men da etter at jeg har bysset henne på armen. Jeg har funnet ut at det er det mest effektive. Leste et sted at mange barn ikke klarer å finne roen på egen hånd før de er 6 mnd, så jeg har vel innfunnet meg med at hun bare trenger litt hjelp til dette. Utfordringen fremover blir å la pappaen slippe til.. foreløpig er det kun jeg som legger henne. Har nok ikke noen særlig gode råd til HI, men du er iallefall ikke alene om dette problemet!
Underveis --> Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 Om det er så gode råd vet jeg ikke, men ;-) Jeg ville tatt det litt gradvis. Altså ikke endre på ALT med en gang. Jeg ville først fått henne til å soven uten puppen, men i deres seng. Problemet deres er jo todelt. Hun vil helst sove sammen med dere, og hun klarer ikke å finne søvnen selv. Her tok jeg puppeavvenningen selv. Brukte opp-ned-metoden. Han har alltid sovet i egen seng, så det problemet hadde jeg ikke, men han måte ha pupp først! Det ble hyl og skrik i to kvelder, men så var han tilbake til sitt vanlige jeg. Jeg er også _veldig_ glad for at jeg hadde vogge for å lære ham å like egen seng. Jeg vente ham av med vuggingen før overgang til sprinkelseng, og det har gått supert! Men første pri er jo altså å få henne til å sovne av seg selv :-) Jeg tror nok ikke dere klarer å unngå litt hyling. Babyer blir jo også frustrerte! Det kunne kanskje gått an å forsøke å legge henne over i egen seng når hun nesten har sovnet. Bytt pupp med smokk og løft henne over. Greit å ha hånden din der til hun sovner helt. Går ikke det, så ville jeg lagt henne der etter hun har sovnet. Det er generelt ikke anbefalt, da de kan bli litt forvirret av å sovne ett sted og våkne et annet, så det får du føle litt på selv. Derimot hadde jeg nok vært "hard" dersom jeg først hadde lagt henne i sengen. Jeg hadde tatt henne opp, trøstet og bysset, og hun kunne gjerne sovnet i armene mine, men _ikke_ ned i sengen og ut med puppen igjen.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 Jeg har ei tulle på 4 mnd som har hatt KISS og har derfor skreket mye og sovet lite i perioder. Ble pga dette vant til å bli bysset og vugget i søvn i vogna. Har også samsovet fram til nå. For to dager siden bestemte meg og sambo for å sette "hardt mot hardt" å få henne over i sprinkelsenga si, som hun aldri har ligget i, og etterhvert avvenne med vuggingen på dagtid også. Første kvelden tok det nøyaktig en time og ett kvarter. La henne i sengen sin og satt ved siden av henne hele tiden og sang og strøyk på henne. Når hun begynte å skrike seg helt ut, så tok jeg henne opp, trøstet og la ned igjen. Sånn holdt vi altså på i over en time. Plutselig bare la hun seg ned og sovna! Det var fælt mens det sto på, men vi hadde bestemt oss for at dette måtte vi gjennomføre! Vi tenkte som så at vi gjør jenta vår en tjeneste ved lære henne å finne søvnen selv nå, gode søvnvaner er kjempeviktig for hele familien! Neste kveld så tok det 45 min før hun sovna, da også ble det mye skrik, men det tok altså mye kortere tid. Spent på hvordan denne kvelden blir :oP Er litt enig med underveis over her, at det kanskje lønner seg å avvenne med en av tingene først. Først puppen så samsovingen, så ikke overgangen blir så stor for nurket deres. Det tror jeg at jeg ville gjort hvertfall. La pappan ta mye av jobben, gå deg en tur ut så slipper du å høre på gråten for det er helt forferdelig. Jeg følte meg så fæl mot henne. Men sørg for at dere har motivasjonen i orden, før dere setter igang hvis ikke er det så lett å gi etter. Masse lykke til! )
jente 2008 & gutt 2009 Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Kjenner meg igjen og er så enig i mye av det som står over. Lillenurk på 3,5 mnd har til nå sovnet ved puppen hver kveld, i tillegg til at han sover i vår seng. Det har faktisk vært en utrolig deilig start med den nye verdensborgeren i hus - vi har sovet godt og lenge både mor og barn. MEN, nå er det jo på tide at knøttet begynner å legge seg litt før mor om kveldene, og det er jo da problemene oppstår.. Har dere noen konkrete forslag til hvordan vi kan avvenne han fra å sovne ved puppen? Han vil ikke ha smukk. Vi tenkte å gjøre som det også foreslåes over - og først avvenne han fra å sovne v puppen, for senere å avvene samsovingen. Hvis jeg lirker ut puppen rett før han sovner så våkner han, og det ender med at vi bysser han i søvn (det tar laaaaaaang tid), og vi gjør han jo nå istedet avhengig av å bli bysset i søvn.. Han våkner dessuten som regel ganske kjapt igjen og da er vi på,n igjen. Hva tror dere, noen tips til en bedre fremgangsmåte?
mammas nurk Skrevet 8. desember 2009 #8 Skrevet 8. desember 2009 jeg har også dette problemet. jenta mi klarer ikke å sovne av seg selv om kveldene... skal bare bli søvning/ halveis sovne inntil meg. gjekk bra i begynnelsen, men nå som hun er 4 mnd, ser jeg at det kan bli et "problem". Har lest at man skal lirke puppen ut av munnen til babyen ut før de sovner.. til slutt vil de merke at de ikke er avhengig av pupp/melk for å sovne.. jaja, vet ikke jeg, har gjort dette i 2 3 mnd nå, ikke blitt bedre... noen tips.. la hun gråte, gå inn hvert 5 minutt sa de på helsestasjon.. off liker ikke så søte små skriker, men må kanskje til... ?!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå