Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er det helt sikkert ikke lett å svare på, men jeg kan likevel ikke la være å spørre...

Vi bor nå på Furuset i Oslo, men har planer om å flytte herfra om ikke så altfor lenge, og iallfall i god tid før datteren vår skal begynne på skolen. Skolen vi sokner til, har svært få norskspråklige elever og dårlig rykte. Det er vanskelig å få lærere til å jobbe der, etc.

Barnehagen er dessverre ikke akkurat "drømmebarnehagen". Det er stor "gjennomtrekk" av personalet, og som foreldre reagerer vi på mangel på informasjon, påkledning ute, kosthold m.m. Synes ikke selv vi er spesielt kravstore, men man vil jo at visse elementære ting skal være på plass der hvor barnet vårt skal tilbringe store deler av dagen...

Nå grubler vi mye på hvor i Oslo vi skal flytte. Vi ønsker å finne en god barnehage og en "trygg" skole, da dette selvsagt betyr mye for hvor vi velger å bli værende - helst i mange år framover.

Noen som har erfaringer/ gode råd?

Fortsetter under...

Veit ikke om man kan svare sikkert på dette, det kommer jo an på mange ting og ting kan forandre seg fort! Men, viss dere ønsker å velge et sted som har positivt oppvekstmiljø og er i litt samme prisklasse som Furuset, så anbefaler jeg Holmlia! Her er det mange gode barnehager og flere gode skoler. Akkurat nå, tror jeg Toppåsen og Hallagerbakken har det beste rykte blant mange, men jeg har ikke inntrykk av at noen skoler er ansett som dårlige heller.

Bor i bydel Ullern og har så langt vært veldig fornøyd med både privat og kommunal Bhg:)

Dette med Bhg kan nok variere ganske mye innenfor en og samme bydel. Gjennomtrekk og mye sykdom uansett hvor en holder til tror jeg. Skoler derimot pleier jo gjerne å være litt mer stabile. For meg er det viktig at majoriteten er norskspråklige. Har inntrykk at det fort blir dårlig miljø på skoler med mange ulike etniske grupperinger med danning av gjenger etc.

Hei!

Dette er det mange svar på, men det enkleste er kanskje å først finne ut om du vil bo midt i byen , på landet, østkanten eller vestkanten. Selv bør jeg i bydel Østensjø og stortrives! Er selv lærer og kjenner til mange skoler både her og der. Jeg trives fordi jeg føler jeg bor på landet, kan ta på meg skiene i hagen og gå rett i østmarka. Samtidig kommer man ned i byen på 15 minutter med banen eller bussen.

Av skoler som jeg vet er bra kan jeg nevne: Oppsal, Høyenhall, Abildsø, Rustad og Bøler. Av disse har Oppsal, Høyenhall og Abildsø best resultater. Alle tre er 1-10 skoler, men Høyenhall og Abildsø skal bli 1-7 skoler om noen år. Oppsal fremstår som ny i år. Barnehagene har jeg mindre erfaring med, men jeg vet at Oppsaltunet er gull! Bakkehavn er også bra. Velkommen hit:)

Annonse

Tusen takk for fine tilbakemeldinger, tar gjerne i mot flere :-)

Bydel Østensjø er absolutt en bydel vi vurderer, men foreløpig har prisene der dessverre holdt oss litt unna området...

Vi er opptatt av at det HELST bør være minst halvparten norske i klassen, men det er noen år til datteren vår skal begynne på skolen, så det er jo vanskelig å si nå hvordan det vil bli da.

Gode barnehager vokser ikke akkurat på trær, har jeg skjønt. Men tips mottas med takk, også gjerne om noen har dårlige erfaringer... :-)

Style_hunter: Har en anbefaling på en liten barnehage på Røa, like utenfor bydelsgrensen. Nå kan man jo søke overalt. Tror de har en ledig plass også. http://www.montessoribarnehagen-solsikken.no/avdeling.asp?Avd_ID=395 Nettsiden er ikke helt oppdatert, men du finner tlfnr.

• 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...