Gå til innhold

Når skal man gå til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) jeg er ny her inne å lurer på når det er vanlig å gå på første kontroll etter at man har funnet ut at man er gravid?

ser at veldig mange er på tidlig UL, er det fastlegen som henviser dere eller bestiller dere privat?

Er selv 5+5 uker, og er litt usikker på når jeg bør bestillle legetime?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel egentlig ingen hast, men jeg bestilte time ganske snart etter at jeg fant ut at jeg var gravid. var egentlig liten vits i, for legen gjorde ikke noe annet enn å måle bt.... men det kan jo være det varierer fra lege til lege da... Jeg ønska liksom at en lege skulle bekrefte at jeg virkelig var gravid, men det gjorde hun ikke da. stolte bare på testen jeg hadde tatt selv. Og det holder jo sikkert det... :P bare jeg som har litt vanskelig for å tro at det endelig har skjedd. men tror du bør bestille time når du er rundt 12uker i alle fall....

Skrevet

ja det kan vell være litt forskjell på legene, jeg også har kunnet tenkt meg en bekreftelse på graviditeten, håper på å få legetime i uke 8:) mål BT og få litt info å sånt:)

Skrevet

Var til legen forrige uke, 7 uker på vei.. Men var legen som ville ha meg ned!! Hadde med urinprøve, så lagde han til svangerskaps skjema! tok blodprøve og målte blodtrykk!! Tok og ein underlivsu. celleprøve. men den tok han pga av dert er 3 år sida sist!! Sist eg var gravid var eg til lege i veke 8! Men varierer nok fra veke 8-12 slik eg har forstått det!!

Skrevet

er vel vanlig å ha første timen i mellom uke 8 å 12.. jeg hadde tidlig ul i dag på blødning,sku ha neste uke (da uke 8) pga pco!

vist du vil ha tidlig ul så må du nok bestille privat. er litt godt å slippe å vente til du er 17-18 uker før du får se babyen din:)

Skrevet

Ja jeg tror ikke jeg klarer å vente så lenge som til uke 18, tror nok jeg skal bestille privat ul ja, noen som vet noen flinke i trondheim?

Anbefalinger mottas med takk:)

Skrevet

dette er min fjerde graviditet, så jeg venter til uka,også spør jeg om og få time i slutten av november :) da er jeg inne i 13 uke :)

Skrevet

annengangsfødende, og vært hos legen tidlig begge gangene, men det er pga sykemelding for hyperemesis.. var der 7+5 denne gangen, og fikk utfylt svangerskapspapirene, og snakket litt med legen om sist svangerskap, foren også videre, + måling av blodtrykk.. blodprøvene stakk jeg iknnom og tok i går, er 9+3 i dag, og jeg har neste time allerede til fredag.(men det er fordi hun vil følge tett oppunder hyperemesisen pga komplikasjoner sist gang...) men har hørt at vanlig er rundt uke 9-10 med første kontroll, så er vel rundt da det er best? lykke til med svangerskapet :)

Skrevet

Jeg var på første kontroll i dag, er i 9ende uke.

Legen fylte ut helsekort for gravide, tok en blodprøve, målte blodtrykk, vekt og sendte urinprøve til dyrkning. Er så heldig som har en fastlege med eget ultralydapparat! Så jeg fikk se den lille og høre hjertet:)

Skrevet

Jeg skal til tidlig ul på onsdag. Da er jeg 8 uker på vei (begynte på uke 8 i dag). Dette er på sykehuset, og er pga IVF forsøk og endometriose. Tror det er som de sier at hvis man ikke får tidlig ul på grunn av et eller annet, så må du bestille privat hvis du vil ha før. Men jeg vet ikke.

Jeg ringte lege på dag 10 etter innsett. 2 dager før forventet mens, da jeg hadde tatt veldig positiv urintest. Jeg ringte og ville egentlig bare ha hcg blodprøve for å vite niva, men fikk beskjed om at jeg måtte inn til lege først. Var inne dagen etter og tok hcg. Eneste legen gjorde da var å si at han ikke var i tvil om at jeg var gravid på hcg var så sterkt i urin. Han skrev ut blodprøve skjema til sekretæren og det var det. Urinprøva jeg hadde tatt med kunne jeg bare kaste sa han, for jeg hadde jo allerede påvist graviditet i urin. Jeg fikk også beskjed om å ta ny hcg ca en uke etter. På mandag ringte jeg jordmor på helsestasjon, som ville ha meg inn når jeg var ca uke 12. Dette fordi jeg snart skulle på ul på sykehuset likevel og fordi det var liten grunn for at jeg skulle til henne før. Men hun ble overrraska over at lege ikke hadde fyllt ut svangerskapsskjema slik at jeg fikk helsekort. Videre sa hun at jeg måtte ha legetime FØR jeg skulle til henne, siden det skal taes blodprøver etc (bl.a. for å påvise blodtype). Jeg spurte når det var normalt å ha denne kontrollen hos lege, og da svarte hun rundt uke 12, men at jeg burde bestille den med en gang for å være sikker på å få den da. Da jeg ringte lege etterpå for å bestille time, ba jeg om time på det tidspunktet men legesekretær syntes ikke det var noen grunn til å vente så lenge, så hun ville ha time på meg tre uker tidligere.

Tror altså det er like greit å ringe og si hva det gjelder og la legekontoret ditt sette opp på riktig tid da denne praksisen tydeligvis varierer litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...