Gå til innhold

Regnskapsmedarbeider vs. Regnskapsfører....

Anbefalte innlegg

Har lyst til å pense meg inn på en ny retning og lurer på enten å ta 1-årig deltidsstudier slik at jeg kan få jobb som regnskapsmedarbeider, men hvordan ligger lønnen an i forhold til å ta de årene som kreves for å bli regnskapsfører?

Altså hva har man som lønn som regnskapsmedarbeider og hva har man som lønn som regnskapsfører?

Fortsetter under...

Vet heller ikke ang. lønn, det går jo kanskje an å ringe et regnskapsbyrå og høre?

Men du bør jo også tenke på oppgavene- tror nok de er mer spennende som autorisert r.fører enn medarbeider. Som medarbeider er det nok mye registrering av bilag - som nok er ganske rutinepreget. Som regnskapsfører er det mer avstemminger ol som iallefall nok er mer spenndende. Selv jobber jeg som revisormedarbeider (er siviløkonom) - så jeg kontrollerer det regnskapsbyråene gjør. Ser at det er mye rutinearbeid som nok kan bli litt kjedelig- så tror jeg heller hadde utdannet meg som regnskapsfører for å få litt mer variasjon.

Annonse

på det kurset jeg går på, så var det en fra xtra.no altså bemmaningsbyrå.

jeg er i den gata når det gjelder å søke jobb innen regnskap, men jeg er da bare medarbeider.

ho sa lønnen lå på 360-380 som regnskapsfører,men 100 000 under om du er medarbeider.

Jeg driver et regnskapsbyrå og kan bekrefte at lønna som oppgis i innlegget over her stemmer ganske bra. Selvfølgelig er det individuelle forskjeller. Små byråer hvor det kun er eierne selv som jobber vil nok ha en betydelig høyere lønn.

Ta 1 års utdanning til å begynne med og sørg for å få litt praksis, så ser du om dette passer for deg. Det er ikke noe problem å ta videreutdanning ved siden jobbing på et senere tidspunkt. Selv fikk jeg barn, startet firma og tok videreutdanning samstidig - så alt er mulig :)

Jeg er regnskapsmedarbeider, synes det er veldig greit jeg. Blir mye rutinejobbing som bilagsregistrering osv, men dette sitter nå de som er aut.regnskapsførere med også. Får kanskje ikke de STORE utfordringene, men har da forskjellige arbeidsoppgaver som jeg synes er spennende hvertfall. Det jeg synes er veldig greit er at jeg ikke har det endelige ansvaret for noen av kundene våre, så når jeg er ferdig på jobb er jeg ferdig på jobb, og trenger ikke stresse med det når jeg er hjemme. Regnskapsførerne har jo ansvaret for kundene, og vet at dette er store stressmoment f.eks rundt årsoppgjøret.

Jeg tjener 310 000, er nyutdannet innen markedsføring, så har ingen utdanning innen regnskap utenom de økonomi- og regnskapsfagene jeg hadde der.

Annonse

"Det jeg synes er veldig greit er at jeg ikke har det endelige ansvaret for noen av kundene våre, så når jeg er ferdig på jobb er jeg ferdig på jobb, og trenger ikke stresse med det når jeg er hjemme. Regnskapsførerne har jo ansvaret for kundene, og vet at dette er store stressmoment f.eks rundt årsoppgjøret. "

Det er nettopp dette jeg tenkte og at passer meg best nå i første omgang, da det er mye i hverdagen som opptar meg mest og da er det greit og gjøre jobben og ferdig med det. Når livet "roer seg" og jeg føler dette er riktig for meg kan jeg heller forholde meg til videreutdanning:).

Tusen hjertelig takk for svar!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...