frk-fryd Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Hei! snuppa er straks 1 år. vi sliter med tannpussen. Hun har to tenner nede, og de to fortennene oppe titter såvidt frem. Det er veldig vanskelig å få pusset de tennene. Hun vil ikke og vrir seg bort. Jeg nekter å pusse med tvang, da jeg tror det vil gjøre vondt verre. Hun åpner munnen villig av og til, og jeg får pusset i noen sekunder, men så lukker hun og smaker på tannkremen (har bare såvidt synlig mengde barnetannkrem på babytannbørsten), og da åpner hun ikke igjen. I begynnelsen kunne jeg gjøre en lek av de og pusse tennene mens jeg lagde morsomme pusselyder og hun lo. Men nå er det slutt... Vet ikke hva som skjedde. Hvordan får jeg til dette igjen uten å tvinge? Gode tips takk!
Albertine har et barn Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Vi har hatt lange perioder hvor barnet vårt har nektet å pusse tenner. Hun hadde 8 tenner allerede da hun var 8 mnd, og har nå nesten hele settet (15 mnd). En periode hjalp det veldig om jeg pusset mine tenner, med min tannbørste samtidig. Da satt vi i sofaen, hun i fanget mitt, og så pusset jeg hennes tenner med èn hånd, og mine egne med den andre. Dette blir hun jo lei av etterhvert, selvsagt, men da er det bare å finne på noe annet. Jeg er heller ikke for tvang, for tannpussen skal jo være noe de liker, slik at de også vil være nøye med tannpussen når de blir eldre og skal gjøre det selv. Så stikkordet her er; fantasi! Om hun ikke liker tannkremen, prøv noen kvelder uten, og gjør det gøy og hyggelig, og snik inn tannkremen igjen etterhvert.
lille sprelle Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 tannpuss er ikke valgfritt. Det må hun få klar beskjed om! (akkurat som bleieskift ikke er det) sett deg med henne på fanget. legg hodet hennes i "skulderkroken" din og så en finger inn i munnen og puss i vei! vi har nå gått over til å la henne stå foran vasken på en krakk med vannet litt rennende på. da får hun se seg i speilet og ev. leke med vannet prøv å få pusset skikkelig ihvertfall om kvelden. sleng da på en fluor også, så er tennene bedre beskyttet
bønni Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg synes også det er vanskelig å pusse tenner på knotten! Hvordan får man dem til å skylle munnen og spytte ut???? Det er kanskje ikke så farlig med den lille anelsen av tannkrem? Leser tips med glede :-)
Frøken Freken Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg skulle gjerne tvunget snuppa - men hun er lynkjapp med å plassere tunga der jeg skal pusse, og så blir det veldig lite effektivt.
frk-fryd Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. oktober 2009 hmmm. Jeg gjennomfører jo negleklipp og bleieskift uansett protester og uansett hvor mye kamp. Nå ble jeg usikker på hvorfor jeg tenker anderledes med tannpussen... Prøver først med andre stillinger, så får vi se. Takk for tips!
Mor Løvehjerte Skrevet 21. oktober 2009 #7 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg er mamma fra helvete og pusser tross alle protester! Vesla er 14 mnd. og tuller bare når hun får pusse selv. Leste et sted at når 1-årsjekslene kommer, er det slutt på moroa. De store, flate tennene blir det lett hull i, siden det samler seg mye matrester i dem. Så her pusses det med sang og tvang, mens hun sitter i tripp-trapp-stolen sin. Kjapt og effektivt hver kveld. Om morgenen får hun fortsatt lov å tulle med tannbørsten selv + at hun får en fluortablett knust i maten. Jeg har friskt i minne min egen tannlegeskrekk pga. hull i melketennene før skolealder. Jeg håper hun slutter å være sinna på tannbørsten snart.
jeg og go'jenta Skrevet 21. oktober 2009 #8 Skrevet 21. oktober 2009 Har dessverre ikke noen tips..Sliter vi også..gikk så fint i begynnelsen, men nå er det tvang. Ikke kjekt, men tannpussen må gjøres. Prøver å være litt ekstra forsiktig når nye tenner på vei, men pusser alltid likevel. Masse kos og klemmer etterpå, og så slapper vi av i godstolen litt før hun legger seg. Håper det går bedre snart!
AO3 Skrevet 21. oktober 2009 #9 Skrevet 21. oktober 2009 Huff, her er det også bare skrik og skrål når vi pusser tenner (12 mnd). I begynnelsen tenkte vi at vi skulle gjøre tannpussen til en positiv greie, og lot ham holde på som han ville. Han strålte opp da han så tannbørsten, så det fungerte forsåvidt. Dessverre var tannpussen særdeles lite effektiv, og vi fikk beskjed av helsesøster om å pusse bedre. Så nå pusses det med tvang, mens vi synger "puss, puss, så får du en suss" etc. Han kommer sikkert til å ha skrekkelige minner om den sangen når han blir eldre! Men jeg likte det en over her skrev: Tannpussen er ikke frivillig. Knerten vår er en sta liten krabat, og han må jo før eller senere lære seg at han bestemmer faktisk ikke alt selv her i verden. I det siste har det faktisk blitt mindre skriking. Pappaen skygger unna tannpussen så godt han kan, og er flink til å "glemme" (eller glemme) å pusse tenner, så her er jeg den onde heksa. Men han glemmer fort, og er kjapt blid igjen! Når skal de små begynne med fluortabletter? Hvordan?
Fru.Antonsen Skrevet 22. oktober 2009 #10 Skrevet 22. oktober 2009 BRUK FLUOR TABLETTENE SOM BELØNNING!!!!! Vi også er veldig nøye med at det skal ikke være tvang med tannpussen, det skal være en morsom sak og ren rutine. Flour tabletten med banan er favoritten her, den er jo veldig god. For å lære henne hvordan hun skal pusse tennene sine pusser vi samtidig så hun ser oss. Belønningen med flourtabletten, og hun må pusse ordentlig før hun får den. Ordentlig i vårt tilfelle er ikke 2 min oppe og 2 min nede enda. Men det er å hvertfall pusse litt oppe og nede. Er hun flink får hun "nam nammen" sin og er hun ikke flink så får hun den ikke Dette funngerer kjempe bra her Og de som nevner at kanskje de ikke liker tannkremen, prøv en mild "voksen" tannkrem. Frøkna vår vil faktisk heller ha den enn barnetannkrem...
2.gangs Skrevet 22. oktober 2009 #11 Skrevet 22. oktober 2009 Hei, Vi har hatt samme problemet, men gikk over da vi kjøpte elektrisk tannbørste! Kjøpte en som er beregnet på barn, som ikke er så hard for tennene. Han fikk også velge vanlig tannbørste selv, og da gikk det litt bedre å pusse med vanlig også. Pusser med vanlig tannbørste om morgenen, og da blir det bare en kjapp puss. Om kvelden bruker vi den elektriske sånn at tennene blir litt bedre pusset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå