quiquita Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Noen andre her som er gravid og har herpes? Hva sier legene til dere ang fødsel med herpesutbrudd? Jeg får så mange forskjellige "sannheter" servert da jeg har ny lege/jordmor grunnet flytting. Jeg vet ikke lengre hva jeg skal tro lengre....
2tettebabyer Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg tror ikke det er så gunstig å føde med utbrudd. Tror du får keisersnitt da, hvertfall etter det jeg har hørt, men er ikke sikker. Jeg har lest en del om det fordi jeg var så usikker om jeg hadde det selv. Legen vil ikke ta blodprøve av meg fordi han mener det ikke er nødvendig, så fortsatt like uvitende...
dårligfantasi Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg er ikke helt sikker, men mener på at jeg har hørt at så lenge man har hatt utbrudd av det før man skal føde, så har det ikke noe å si. men om man får det første gang under fødsel så skal man vel helst ta keisersnitt.
Abracadabra Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 ja jeg også har dette herlige suveniret etter en ekskjæreste, hipp hurra ;-) jm sa at hvis jeg merker utbrudd er i emning så får jeg resept på en salve som skal brukes opp imot termin, osv osv...men fikk inntrykk av at det var svært sjeldent det var nødvendig med KS pga herpes nå lenger. hvis det var førstegangsutbrudd ja, men ellers skulle det visst ikke være så farlig. jeg har hatt denne herligheten i i snart ni år, men har heldigvis (bank i bordet) vært utrolig lite plaget - mindre enn ett utbrudd i året - så jeg håper jeg skal klare å unngå det akkurat rundt fødsel da. håper du også klarer det!
quiquita Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. oktober 2009 Min var en herlig suvenir etter en kosenatt med en ukjent fyr, nysingel og DUM DUM DUM!! Min første jordmor sa: Du må ta keisersnitt uansett om du har utbrudd Min andre jordmor sa: Du trenger ikke ta keisersnitt, så lenge det ikke er første utbrudd Min første lege sa: Du kan føde uansett Min andre lege sa: Du kan føde med det, men det kommer ann på hvor blåsene sitter. og om de er i åpningen og de vesker, så er keisersnitt noe som jeg sterkt må vurdere, fordi det er 3- 4 % sjanse for at barnet blitt smittet og kan bli veldig syk.... Jeg har forstått at man IKKE uansett kan føde om det er første utbrudd. Har bare hatt utbrudd "der nede" en gang, men siden jeg ble gravid har jeg hatt 8 ganger rundt munnen. Legen skulle undersøke om jeg kunne ta en tablett kur for herpes, ti dager før termin....Så er spent på svaret i morgen! Håper ikke jeg må "straffes" enda mer over min hyggenatt uten kondom!!
froeken Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg er i samme båt og har forstått det sånn at du må ta keisersnitt om du har utbrudd under fødselen dersom det er første utbrudd. Om det ikke er første utbrudd så har vel babyen allerede antistoffene?
mammatilen:) Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 I pasientinformasjonen til Norsk Elektronisk Legehåndbok står det følgende: Har den gravide tidligere hatt herpesutbrudd på kjønnsdelene, er det ingen spesiell risiko i forbindelse med graviditet og fødsel. Tidligere foretok man keisersnitt hvis den gravide hadde herpesutbrudd på fødselstidspunktet. I dag vet vi at risikoen for at det nyfødte barnet smittes i forbindelse med fødselen, er meget liten, og de fleste føder normalt. Har man hyppige utbrudd under graviditeten, kan tablettbehandling overveies de siste uker før forventet fødselstidspunkt. Hvis den gravide får et førstegangsutbrudd av herpes på kjønnsdelene i siste tredjedel av graviditeten, kan det være større risiko for å smitte barnet ved fødselen. Kvinnen bør da kontakte lege eller jordmor med henblikk på diagnose og behandling. Dette bør jo være oppdatert kunnskap:) Lykke til!
quiquita Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. oktober 2009 Slitsomt at ikke legene kan gi samme opplysning, men da jeg skal ta en tablettbehandling ti dager før termin, så får vi håpe jeg ikke får utbrudd før og tidlig fødsel!
2tettebabyer Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Det går nok bra skal du se :-) Men det har vel ikke noe å si om man har utbrudd på leppene??
sjøsamen Skrevet 20. oktober 2009 #10 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg var i kontakt med Riksen ang dette på søndag, nettopp fordi jeg trodde jeg hadde et utbrudd (forbanna dritt utro-eks), har ikke hatt utbrudd på mange år. Jeg har termin om 2 uker. Jeg ble bedt om å kontakte lege umiddelbart, gudskjelov så hadde jeg ikke utbrudd!! Hvertfall, det de sa var at dersom jeg har utbrudd må jeg starte med Zovirax behandling umiddelbart, 200mg x 4 (mener jeg hun sa), og dette er en behandling på 10 dager. Dersom man ikke rekker behandling vurderes keisersnitt. Det er mindre sjanse for at barnet smittes dersom det ikke er førstegangsutbrudd, men likevel velger de å ta forhåndsregler. Men dette er på Rikshospitalet da. Mulig de har andre rutiner på andre sykehus. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå