Gå til innhold

Buljong, hjelp!

Anbefalte innlegg

Holder på å lage lasange her og bruker normalt da å røre ut 2 halvtoppede ts med mørkt buljongpuler i vann, men nå er jeg tom for dette! Har buljongterninger da. Kan jeg bruke dette i stede og sånn ca hvor mye tilsvarer en terning i forhold til 1 ts? Er de små kjøttbuljongterningene jeg snakker om nå.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140842787-buljong-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Skal vi se...

Kjøttsaus:

400-500g kjøttdeg/karbonadedeig

4,5 dl vann (kokes opp og blandes med 2 ts buljong)

1 løk

2 hvitløksbåter

1 purreløk (jeg bruker ikke toppen og skjærer og vekk nederste bunnen)

2 mellomstore gulerøtter

4-6 sjampingjonger

6 ss tomatpurre

1 ss persille

1/2 ts oregano

1/2 ts timian

1 ts salt

1/2 ts pepper

Skrell og hakk grønnsakene og surr i en stekepanne med litt olje til løken er blank. Ha i karbonadedeigen og brun den. Ha i soppen og la den frese litt med det andre. Hell over buljongen og tilsett tomatpurre og krydder og la småkoke i 20-30 minutter.

Ostesaus:

7 dl melk

3 ss margarin

3 ss hvetemel

1/2 ts revet muskat

1/2 ts pepper

1 ts salt

ca 50 g revet ost

Smelt margarin, visp inn mel og spe ut med melk til hvit saus. Tilsett krydder og kok opp og la koke i minst 10 min før du tilsetter osten.

Ta en stor ildfast form ogha et tynt lag med rykende varm ostesaus i bunne, så lasagneplater, deretter kjøttsaus, ostesaus, plater osv til det er fullt. Det skal være kjøttsaus og ostesaus helt på toppen. Ha på revet ost før du steker og stek på 180-200 grader i ca 35 minutter.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140842787-buljong-hjelp/#findComment-140843270
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...