Gå til innhold

Hva heter denne bokstaven: J ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sier dere 'je' eller 'jådd'?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg sier "je"... men sier kanskje "jådd" dersom det er vanskelig for personen jeg skal si det til å forstå "je" :)

Skrevet

Bruker egentlig begge uttalelsene jeg. Alt ettersom.

Skrevet

jådd sier jeg. Syns det er greit når man staver. Da er det ingen tvil om hva man mener

Skrevet

"Je" ... har aldri tatt "jådd" i min munn, høres bare rart ut synes jeg.

Skrevet

Egentlig sier jeg "je", men jeg også kan spesifisere med "jådd" om det blir misforståelser.

Skrevet

Jeg sier helst "je", ytterst sjelden "jådd".

Skrevet

Har sagt "jådd", men etter at jeg fikk skolebarn så har jeg blit mer bevist på å si "je" som skolen sier er riktig uttale for at barna letere skal knekke lesekoden.

Skrevet

Jådd hvis jeg snakker med voksne og barn som har lært å lese. Je (eller så nær lyden av j jeg kommer) hvis jeg snakker til barn som holder på å lære å lese.

Skrevet

Sier "je", akkurat slik de fleste lærte på skolen ;) jådd høres helt idiotisk ut:P

Skrevet

"je"

Har aldri høyrd nokon andre enn morfar og mannen min seie "jådd", kanskje fordi familien stort sett består av lærare (med ein språkopplærar-for-øreimplanterte-tidlegare-døve-barn og ein logoped med i gjengen).

Synest "jådd" høyres frykteleg gamaldags ut og kjem aldri til å seie det sjølv. Får heller spesifisere som "je for Jonas" eller noko :o)

Skrevet

Je, selvfølgelig. Jådd er ingen bokstav!! :oP

Skrevet

Ingen jeg kjenner godt sier je. Vi lærte alle jådd på skolen. Da snakker jeg om 83-71 modeller :)

Jeg er nå språklig noe konservativ og gameldags. Jeg får vondt i ørene av folk som sier betydde :)

Skrevet

Mest "jådd", av og til "je".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...