Gå til innhold

Vena Cava Syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det som står om Vena cava på barnimagen.no:

VENA-CAVA-SYNDROM: Dette oppstår når mor ligger helt flatt på ryggen, særlig mot slutten av svangerskapet. Livmoren er da så stor at den kan trykke på hoved venen (vena cava) som fører blodet tilbake fra bena og opp til hjertet. Dette kan føre til at mor besvimer og at surstoff tilførselen til babyen blir dårligere. Heldigvis er vi slik laga at de fleste føler seg uvel før de besvimer så man får tid til å snu seg. Det aller enkleste er å legge en pute under den ene siden slik at du blir liggende litt på vippen. Alternativet er selvfølgelig sideleie med en pute under magen så det blir riktig behagelig!

Er i uke 31 nå (jippi det nærmer seg!!) og ble hastesendt på sykehuset forrige uke på grunn av en blødning.. Doktoren på legesenteret mente det var slimproppen og sendte meg rett på fødeavdelingen. Fikk heldigvis avkreftet det, ingenting tydet på at fødselen var i gang. Men på den gynekologiske undersøkelsen på sykehuset holdt jeg på å svime av, og fikk vite at jeg hadde "Vena Cava syndrom". Det var deilig å få en diagnose på det, jeg har den siste måneden hatt så vondt for å puste når jeg ligger på magen, uten å skjønne hvorfor. Har aldri lest eller hørt om det før jordmora på sykehuset sa dette, så syns det var veldig rart.

Noen andre som har hatt dette, og som har noen tips om hvordan man kan leve med dette? 9 uker igjen til termin høres ikke mye ut, men når du har vondt når du sitter, står og ikke kan ligge på rygg og mage og ryggen "glir ut" hver gang jeg ligger på sida, føles det Leenge!

Skriv/syt/klag/fortell din historie om Vena Cava syndrom! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...