Gå til innhold

plutselig blitt sutrete i barnehagen...

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 1 1/2 år har nå gått i barnehagen i 2 mnd. Det har gått veldig bra frem til nå. Hun fant seg fort til rette og trivdes godt sammen med de andre barna. Men nå har hun begynt å gråte i perioder i barnehagen og roper på meg og leter etter meg i gangen, ved døra og porten. Hun har alltid vært en mammajente og vil helst opp til meg hele tiden, men det er ikke så rart ettersom pappa'n jobber borte og er hos oss mest i helgene. Men synes det er litt rart at hun har blitt sånn nå, det har jo vært så greit... I barnehagen sier de at hun nå er en helt annen jente enn hun har vært tidligere.. Den siste uka nå har hun skreket helt hysterisk når hun har sett meg komme gående og springer bort til meg for å kose - akkurat som hun sier: "åå mamma der er du , du har ikke forsvunnet fra livet mitt likevel!!"

Det skal sies at vi hadde en uke ferie for 2 uker siden, var hjemme hos mine foreldre, og at det begynte etter vi kom tilbake. I barnehagen sa de at det sikkert var en tilvenningssak igjen, og at det ville gå fort over. Men nå har hun gått der i en uke etterpå og dagene er fortsatt preget av gråt og savn etter mamma... Noen som har erfaring om lignende? Hva kan jeg gjøre? Vil ikke at barnet mitt skal være redd for at jeg ikke er tilstede lenger...

Fortsetter under...

Det er visst helt normalt at de barna som ikke har noen reaksjon når de begynner i barnehagen får den etterhvert. Det kan være at de syns det er nytt og spennende i begynnelsen og at realiteten går opp for dem etterhvert. Snuppa mi var av de som reagerte med en gang. De to første ukene var forferdelige med mye gråting, men plutsetlig begynte hun å trives. Hun har nå gått der i 2,5 mnd og stortrives nå:-) Har desverre ikke mange gode råd å komme med annet enn at du må ta tiden til hjelp. Jeg vet hvor tøft det er å gå fra et gråtende barn. Lykke til, det går seg helt sikkert til etterhvert.

takk, det er vanskelig når man som mamma føler at man bare vil det beste for henne men gjør det motsatte på en måte... men vi får vel bare fortsette og se at det går seg til forhåpentligvis fort. Jeg er student og er derfor ganske fleksibel så skal ta litt mer tilvenning på henne tenker jeg, med kortere dager og at jeg er litt sammen med henne der før vi reiser hjem. Personalet tror det vil gå seg til så man får vel tro på det=)

• 2 uker senere...

Det er ikke uvanli å få en reaksjon etter 2 mnd... nå skjønner hun hva dette går ut på, og vil nok "protestere" på dette for å se om det får noen reaksjon. Det viktigste her er at du som mor ikke utstråler utrygghet over at hun skal være i bhg!! Dette vil nok gi seg. Du kan jo evt kjøre noe kortere dager en periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...