Nr 2 i magen:) Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Tatt opp kjøttdeig til middag. Noen som har gode tips til en god hjemlaget pastasaus???
Drømme Stress ned-mamma Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Når eg skal ha kjapp, barnevennlig mat så steiker eg kjøttdeig og løk, spruter på en 3-4 ss usukret ketchup (helst idun..ikke så masse salt), en dæsj vann og bittelitt meljevning eller evt. litt melk og til sist krydrer eg som det passer meg. Tar det på gefülen..hehe.. også koker spagetti da For de litt mere voksne kanskje , så finnes knuste tomater på boks tilsatt basillikum. Supergod og lage pastasaus av!! Tar det i samme stil som med "ketchup sausen". Jevner litt til om smaken blir litt skarp. Rasper litt gulrot for å jevne ut syre, pluss løken hjelper litt på den. Evt. litt brunt sukker. ooog krydder som det passer Smaker bedre enn sånn på glass, pluss sausen blir fri for e-stoffer og en bestemmer saltinnhold sjøl! Ikkje no særlig mere arbeid enn et glass heller..bare heller alt oppå kjøttdeigen likevel. Mine tips!
Nr 2 i magen:) Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2009 Tusen takk:) Alltid godt med noen tips:)
lykkelig3barnsmor<3 Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Vår favoritt er: GRATINERT PASTA. -kok pasta. kjøttdeigsaus: -steik kjøttdeig. -bland i en pose med kjøttdeig saus fra toro. -3 dl matfløte. -1-2 dl vann. kokes i 5 minutter Bland pasta og saus i en ildfast form,ha hvitost over,og gratiner i ovnen på 200 grader i ca 15-20 minutter. kjempe godt med salat og brød til. Lykke til:-)
Bromelia Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 Her kommer min.... en pakke kjøttdeig en løk en boks hermetiske tomater en liten boks tomatpure en ts sukker salt, pepper og oregano etter behag. Stek kjøttdeig og løk. ha det oppi en kasserolle og ha i tomatpure og hermetiske tomater. Kok opp, og la det puttre en 5 minutters tid....
lioness* Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 Hvis du søker på google etter bolognese finner du en hel masse autentiske "italienske" oppskrifter på pastasaus av denne typen. Jeg pleier å surre 1 raspet gulrot sammen med 1 løk og et par finhakkede fedd hvitløk, ha i 2 bokser hermetiske tomater (evt kjørt til en fin pure i kjøkkenmaskin), litt tomatpure og en ts sukker. Noe kjøttdeig av svin eller storfe, evt en blanding. Salt og pepper og gjerne et par spiseskjeer med en god balsamicoeddik! NAM Hvis man vil kan man ha i en skvett fløte eller rømme før servering.... Jo lenger den koker, dess bedre blir den -tomatene får sin fyldige søte smak etter minst 30 min småputring.
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 19. oktober 2009 #7 Skrevet 19. oktober 2009 Hakk opp løk, og finhakk noen gulrøtter,- 1 1/2 per voksne pers, fres dette godt i pannen, ha oppi kjøttdeigen og stek sammen med grønsakene... Krydre til med en god dæsj oregano, hvitløkspulver/ el. fersk hvitløk, samt pepper og nattvigs krydderblanding ( jeg bruker det istedenfor salt når jeg krydrer ting)... Ha så oppi en pakke eller to med hakkede tomater samt et eller to glass tomat purè. La koke en god stund slik at gulrøttene er myke. Vidunderlig god pastasaus, lært fra min italienske farmor
Terese med to jenter Skrevet 19. oktober 2009 #8 Skrevet 19. oktober 2009 Steik kjøttdeig og løk, gulrot og selleri, stek bacon, ha i hakka tomater og tomatpure, salt, pepper og oregano, la koke en stund.. namnam...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå