Lykkelig2 Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg og eksmann ble skilt da datteren var 3 år. Dette er nå 2 år siden. Vi valgte begge å flytte og bor nå med 2 km avstand mellom oss. De første 3 årene tok jeg meg av jenta selv da han ikke var interessert i verken meg eller barnet. Har fått bekreftet fra flere hold (faglige instanser) at han har psykopatiske trekk. Synes det er veldig vanskelig å dele omsorgen. Vi har så godt som ingen kontakt, kun mail eller sms hvis noe ekstraordinært, det kan gå over 4 uker mellom hver gang det skjer. Vi har ikke kommet til noen enighet mht samvær men praktiserer en løsning på 44 % hos far og 56 % hos mor. Hun er hos far fra torsdag til mandag, så henter mor og har til onsdag morgen, så henter far og har fram til fredag og så henter mor og har til torsdag. Mange bytter. Jeg har ny samboer og far har ny kjæreste/samboer (ikke sikker på om de har flyttet sammen). Jeg har fått klar beskjed fra far om at jeg ikke har noen rett til kontakt med hans nye kjæreste. Jeg hadde håpet at jeg og denne nye kanskje kunne fått til et slags samarbeid. Har fått høre fra barnehagen at hun henter og leverer der. Og datteren min forteller at hun gjør alt, pappa bare sover eller er ikke med på ting. Etter det jeg forstår er det veldig forskjellige regler og reaksjoner hos mor og hos far. Er det flere som er i lignende situasjoner som kan si noe om hvordan dere takler det? Er det greit med så lite kommunikasjon når man har så delt løsning? Hva når hun skal på skole til høsten. Håper noen kan svare meg.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg synes ikke dere trenger mer kontakt om dere har rutinert samvær selv om det ikke er fast. Å ha kontakt med hans nye kjæreste er koselig hvis dette er noe alle er enig om og alle takler. At stemor tar seg så mye av barnet er kjempebra siden far tydelig ikke gjør det, men husk at barn ikke alltid sier sannheten. Det kan ha vært et engangstilfelle som hun har friskt i minnet. Det er ofte sårt og bittert med skilsmisse/samlivsbrudd og vanskeligere å takle for noen enn det ser ut som. Hvis det trengs mer og tettere samarbeid når hun begynner på skolen, er det greit at man kan gi beskjeder osv, men dette kan gå via mail eller sms om det er ønskelig for en av partene. (Beklager lite avsnitt, men enter-knappen min er i streik)
Anonym bruker Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Det høres ut som om du deler samværet til datteren din med en fremmed dame. Ser at det er lenge siden du skrev dette innlegget men jeg ble ganske revet med når jeg leste det. Mye kan ha skjedd siden da, men jeg mener at du har et krav på å vite hvem denne damen er og hvilken rolle hun har i forhold til ditt eget barn. Jeg hadde blitt gal tror jeg. Jeg er selv stemor og samarbeider nogenlunde godt sammen med moren - og faren er kjempeflink og gjør nesten alt i forhold til sine egne barn, så får jeg bidra med det jeg føler er riktig for meg. Og det blir bare mer og mer. Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med en advokat om hvilke rettigheter du har. Hvis det viser seg at faren ikke stiller opp og overgir ansvaret til sin nye kjæreste er det en god grunn for at han ikke bør ha samvær - mener jeg. Ihvertfall ikke så mye. Dere må kunne snakke sammen om oppdragelse og samkjøre visse ting - hvis ikke vil det være skadelig for barnet ditt i lengden. Barn bør ha trygge og faste rammer og rutiner bør settes med barna i fokus. Hvis ikke eksen din ønsker å kommunisere med deg om deres datter er dette et svært dårlig signal han sender og vil av rettsvesenet oppfattes som direkte forsømmelse. Lykke til ihvertfall, jeg ville ihvertfall ikke vært fortrolig med å sende et barn til en fremmed familie der du ikke engang vet hvem som bor der og hva som skjer. Måtte bare si i fra jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå